صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پنجمین پرواز آزمایشی خود را به پایان رسانده است. ایلان ماسک با تمام قوا تلاش می‌کند فضانوردان را به کره ماه و شاید حتی مریخ بفرستد. در این پرواز آزمایشی، تیم اسپیس ایکس کاری انجام دادند که تابه‌حال هرگز انجام نشده بود. برخلاف پرواز‌های قبلی، که در آن بوستر فضاپیما در به اقیانوس هند سقوط می‌کرد، این بار بوستر توانست سرعت خود را کم کند و به‌آرامی روی سکوی پرتابی که دو بازوی مکانیکی عظیم به آن متصل بود فرود بیاید. بازوی‌های مکانیکی، این بوستر را با حرکتی که به آن نام حرکت چاپستیکی (چوب‌های غذاخوری چینی) داده‌اند، دریافت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فضاپیمای استارشیپ اسپیس ایکس پنجمین پرواز آزمایشی خود را به پایان رسانده است. ایلان ماسک با تمام قوا تلاش می‌کند فضانوردان را به کره ماه و شاید حتی مریخ بفرستد.
 
در این پرواز آزمایشی، تیم اسپیس ایکس کاری انجام دادند که تابه‌حال هرگز انجام‌ نشده بود.
 
برخلاف پروازهای قبلی، که در آن بوستر فضاپیما در به اقیانوس هند سقوط می‌کرد، این بار بوستر توانست سرعت خود را کم کند و به‌آرامی روی سکوی پرتابی که دو بازوی مکانیکی عظیم به آن متصل بود فرود بیاید. بازوی های مکانیکی، این بوستر را با حرکتی که به آن نام حرکت چاپستیکی (چوب‌های غذاخوری چینی) داده‌اند، دریافت کردند.
 
در این ویدیو فریاد شادی تیم اسپیس ایکس در اتاق فرمان را هم‌زمان با موفقیت عملیات می‌شنویم. این دستاوردی است که به گفته خبرنگار علمی بی‌بی‌سی، حقیقتاً فوق‌العاده است.
 
اسپیس ایکس حالا می‌تواند به دستاوردهای چشم‌گیر خود در دو پرواز آزمایشی که انجام داده، ببالد. همه این دستاوردها کمتر از یک سال بعد از اولین پرواز آزمایشی آن‌ها به‌ دست‌ آمده‌اند که در آن، کمی بعد از شروع پرواز، انفجار خسارت باری رخ داد.
 
اسپیس ایکس می‌گوید این خطاها هم بخشی از فرآیند پیشرفت و توسعه آن‌ها است. آن‌ها با به پرواز درآوردن سریع‌تر فضاپیماهای خود، احتمال پیش آمدن این خطاها را در نظر گرفته‌اند. آن‌ها با جمع‌آوری دقیق اطلاعات در مورد این خطاها با سرعت بیشتری از شرکت‌های رقیب، به ایرادات خود پی برده و سیستم خود را اصلاح و آماده می‌کنند.
 
مراحل اولیه پنجمین پرواز آزمایشی مانند پروازهای قبلی بود. این بار هم فضاپیما و بوستر دو و سه‌ربع بعد از ترک سکوی پرتاب از هم جدا شدند.
 
در این هنگام، بوستر شروع به بازگشت به محل پرتاب در بوکا چیکای تگزاس کرد.
 
تا دو دقیقه مانده به زمان فرود و درحالی‌که کارکنان سکوی پرتاب آخرین کنترل‌ها نهایی را انجام می‌دادند، هنوز کاملاً مشخص نبود که آیا این حرکت با موفقیت انجام خواهد شد یا نه.
 
وقتی مدیر پرواز اعلام کرد عملیات انجام‌شده، صدای شادی کارکنان اسپیس ایکس در اتاق فرمان بلند شد.
 
این شرکت می‌گوید برای رسیدن به این نتیجه، باید حدود هزار شاخص را به دست می‌آوردند تا بتوانند این عملیات را با موفقیت انجام دهند.
 
درحالی‌که بوستر بسیار سنگین به جو زمین بازمی‌گشت، موتور سی‌ و سه رپتوری آن توانست سرعت فوق‌العاده زیاد آن‌که در حد چندین هزار مایل در ساعت بود را کم کند.
 
وقتی بوستر به سکوی پرتاب که در ارتفاع ۱۴۶ متری قرار دارد رسید، بوستر تقریباً معلق به نظر می‌رسید. شعله‌های نارنجی رنگ اطراف آن را فرا گرفته بود و بعد به طرز روان و ماهرانه‌ای خود را در میان بازوهای مکانیکی متصل به سکو جا داد.
 
اسپیس ایکس حالا می‌تواند به دستاوردهای چشم‌گیر خود در دو پرواز آزمایشی که انجام داده، ببالد
 
«فضاپیما دقیقاً در هدف قرار گرفت»
 
بخش دیگر فضاپیما که فضانوردان و تجهیزات در آن قرار دارند برای مأموریت‌های بعدی نگه‌ داشته می‌شود و بعد از جدا شدن از بوستر با موتور خودش فرستاده می‌شود.
 
این بخش با موفقیت ۴۰ دقیقه بعد از پرواز در اقیانوس هند و فرود آمد.
 
ایلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس در شبکه ایکس نوشت: «قسمت دوم فضاپیما هم دقیقاً در مکان مورد نظر فرود آمد! دومین هدف هم به دست آمد.»
 
این بار نه‌تنها این بخش فضاپیما به‌خوبی فرونشست بلکه حتی بخشی از تجهیزات و سخت‌افزارهای اسپیس اکس هم در آن حفظ شد و این فراتر از انتظار آن‌ها بود.
 
گرفتن بوستر با بازوها به‌جای افتادن آن روی سکوی پرتاب نیاز به سخت‌افزارهای پیچیده را کم می‌کند و امکان می‌دهد فضاپیماهای بعدی در آینده با سرعت بیشتری تولید شوند.
 
ایلان ماسک و اسپیس ایکس طرح‌های بزرگی برای رساندن انسان با کمک فضاپیما به کره ماه و بعد مریخ دارند. هدف آن‌ها تبدیل انسان به موجودی است که توان زیست در چند کره را داشته باشد.
آژانس فضایی ایالات‌متحده آمریکا، ناسا هم از موفقیت این عملیات ابراز خوشحالی کرده است. این سازمان ۲.۸ میلیارد دلار به اسپیس ایکس پرداخته است تا فضاپیمای استار شیپ را به یک لندر (فرودگر) تبدیل کند که تا سال ۲۰۲۶ قابلیت بازگرداندن فضانوردان به سطح ماه را داشته باشد.
 
این تاریخ در ابعاد برنامه‌های فضایی، خیلی زمان دوری نیست و برای همین تیم ایلان ماسک مشتاق بودند تا هر چه زودتر فضاپیمای دیگری به فضا پرتاب کنند.
 
اما سازمان هوانوردی فدرال که نهادی دولتی ایالات‌متحده است و همه پروازهای فضایی را تأیید می‌کند قبلاً گفته بود قبل از نوامبر هیچ پرتابی در لیست پروازهای مجوز گرفته‌شده این شرکت وجود ندارد.
 
ماه گذشته، این سازمان و ایلان ماسک دچار تنش‌هایی شدند که به رسانه‌ها هم کشیده شد. سازمان هوانوردی فدرال می‌گوید تصمیم دارد شرکت اسپیس ایکس ایلان ماسک را ۶۳۳ هزار دلار به دلیل رعایت نکردن بندهای مجوز پرواز و اجازه نگرفتن برای پرواز اخیر جریمه کند.
 
سازمان هوانوردی فدرال، قبل از اعطای مجوز پرواز، تأثیرات جانبی آن از جمله تأثیر آن بر محیط‌ زیست را بررسی می‌کند.
 
بوستر استارشیپ قبل از فرود
 
آقای ماسک در جواب این جریمه، تهدید کرد از این سازمان شکایت خواهد کرد و بعد اسپیس ایکس در یک پست وبلاگی تحت عنوان گزارش‌های نادرست درباره این ادعا که پرتاب فضانورد آن‌ها موجب آلودگی محیط‌زیست شده است، توضیح داد.
 
سازمان هوانوردی فدرال در حال حاضر تنها تأثیر مستقیم و آنی پرتاب فضاپیماها بر محیط‌زیست را در نظر دارد و تأثیر گسترده و طولانی‌تر را بررسی نمی‌کند.
 
دکتر الیوس ماریاس، استاد شیمی اتمسفر و کیفیت هوا یونیورسیتی کالج لندن می‌گوید کربنی که از پرتاب فضاپیماها وارد جو می‌شود در مقایسه با وسایل نقلیه دیگر ایجاد می‌شود، چندان قابل‌توجه نیست اما آلاینده‌های دیگری که موجب گرم شدن هوای می‌شود هم از آن‌ها تولید می‌شود که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
او می‌گوید: «کربن سیاه یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها است. فضاپیمای استارشیپ از متان مایع استفاده می‌کند. این‌یک ماده نسبتاً جدید است و ما داده‌های زیادی در مورد میزان آلودگی ناشی از متان مایع در دست نداریم.»
 
دکتر ماریاس می‌گوید آنچه کربن سیاه ناشی از پرواز فضاپیماها را نگران‌کننده می‌کند این است که آن‌ها این گازها صدها مایل بالاتر از سطح زمین و در خود اتمسفر و در ارتفاعی بالاتر از هواپیماها آزاد می‌کنند و این ممکن است موجب شود تأثیر آن‌ها طولانی‌تر باقی بماند.
 
منبع: بی بی سی