صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
مهاجرانی درباره موضع ایران برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان، تصریح کرد: نسل کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را بکار می بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد. ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می کند تا شرایط این مردم بهتر شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی دولت گفت: جامعه مدنی و خیریه ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جان باختگان معدن طبس قرار داشتند. موضوع مسکن آنان با همت وزیر راه حل شد و یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس اهدا می شود. دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

فاطمه مهاجرانی صبح امروز - سه شنبه - در نشست خبری خود با گرامیداشت یاد سردار نیلفروشان، از همه زحمات جان بر کفان کشور برای حفظ اقتدار کشور تشکر کرد.

وی در ادامه با گرامیداشت روز عصای سفید، بیان کرد: باید از ظرفیت نابینایان در کشور استفاده کرد تا جامعه وضعیت بهتری داشته باشد. امروز روز پارالمپیک است و از افتخارآفرینی ورزشکاران پارالمپیک قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: جامعه مدنی و خیریه ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جان باختگان معدن طبس قرار داشتند و موضوع مسکن آنان با همت وزیر راه حل شد. یک واحد مسکونی به خانواده جان باختگان معدن طبس اهدا می شود. دیه به مبلغ ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. برای بخشش دیون این افراد هم در حال رایزنی هستیم. برای آموزش فرزندان این جان باختگان هم در حال برنامه ریزی هستیم. با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار، از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان معدن طبس دایر خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: سفر شجاعانه آقایان عراقچی و قالیباف به بیروت با وجود همه تهدیدات برای برقرای صلح و آرامش انجام شد که این اقدام قابل تقدیر است؛ ما با یک رژیم کودک کش مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت در حال بررسی و امیدواریم با همه ناترازی ها، بتوانیم کشور را در موقعیتی قرار دهیم که بودجه حداقل آثار تورمی و حداکثر آثار عدالتی به خصوص برای اقشار کم درآمد را داشته باشد. دولت دنبال ایجاد نظم و انظباط مالی است. با توجه به تحریم های کشور، وضعیت مالی کشور دشوار است، اما به این معنی نیست که راه حلی وجود ندارد. تلاش دولت تنظیم بودجه منظم است.

مهاجرانی در ادامه خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته تیم فوتبال «خاتون بم» موفق شد در جمع ۸ تیم برتر فوتبال زنان آسیا قرار بگیرد. این موفقیت را به بازیکنان و مربیان این تیم و به جامعه ایران اسلامی به ویژه زنان و دختران این مرز و بوم و همه دست اندرکاران ورزش کشور تبریک می‌گویم.

سخنگوی دولت افزود: این هفته خبر خوب دیگری نیز داشت که چشم و دل ما را روشن کرد. یک انجمن محیط‌زیستی در کازرون استان فارس از میان ۶۰۰ انجمن از ۱۰۲ کشور موفق به کسب جایزه «Equator Prize» یا «جایزه استوا» شد. به این انجمن و مدیران محترم و پرتلاش آن تبریک میگوییم و آرزوی موفقیت روز افزون برای ایشان مسئلت داریم.

سخنگوی دولت همچنین درباره واردات خودرو گفت: اصل بر حمایت از تولیدات داخلی است، ولی حق مردم است که از خودروی خارجی استفاده کنند. تجمعی از درخواست برای واردات داریم که این فرایند آغاز شده است. برای خودروهای کارکرده بحث زیاد است که این با شأن مردم همخوانی دارد یا نه؟ این مطالبه وجود دارد و دولت در حال برطرف کردن موانع واردات است. واردات خودروهای کارکرده قانون است و در حال بررسی برای اجراست ولی بحث این است که این مساله با شأن مردم همخوانی دارد یا نه.

وی درباره موضع دولت در خصوص رفع فیلترینگ بیان کرد: موضع دولت همان موضع رئیس جمهور است و شفاف است که فیلترینگ مضرات زیادی ایجاد کرده و حفره های امنیتی ایجاد می کند و همچنین دسترسی به محتوای نامناسب ایجاد می کند. در چارچوب منافع ملی و کار کارشناسی در حال انجام است. فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است و این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که قانون حجاب و عفاف توسط رئیس جمهور ابلاغ خواد شد؟ گفت: رویکرد رئیس جمهور راجع به حجاب مشخص است که موضوعات فرهنگی را نمی توان با زور جا انداخت. جنس این مسائل از باور است و باور را با زور نمی توان دنبال کرد. این دولت، دولت وفاق ملی است و می خواهد موضوعات را با رویکرد همدلانه حل کند. از سویی قانون باید مصالح کشور را داشته باشد و پشتوانه اجرایی داشته باشد. ما دنبال کار کارشناسی دقیق هستیم که قانون مصالح کشور را داشته باشد. معتقدیم که کار فرهنگی را با باید و کار سلبی نمی توان دنبال کرد.

سخنگوی دولت درباره پیگیری آزادسازی اموال ایران در قطر، خاطرنشان کرد: استفاده از دارایی نقدی ایران حق ایران است و در دیدار مقامات کشورمان با قطر از جمله رئیس بانک مرکزی کشورمان با طرف قطری، در حال تلاش هستیم مشکلات این زمینه را حل کنیم.

وی در خصوص دلیل واردات برنج گفت: در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می کنیم، اما ذخایر منابع غذایی کشور باید تامین شود. وقتی قیمت جهانی به حداقل می رسد باید ذخایر پر شود ولی معنای آن نیست که این محصول وارد بازار می شود بلکه به معنای پر شدن ذخایر استراتژیک غذایی کشور است.

مهاجرانی همچینن درباره رویکرد دولت در زمینه ساخت مسکن، اظهار کرد: مسکن یکی از اولویت های مردم است. برای تسهیل ازدواج، مسکن موضوع مهمی است. رویکرد دولت این است که از عددسازی پرهیز کند و با واقعیات با جامعه صحبت کند. بر اساس برنامه وزارت کار قرار است ۸۰۰ واحد مسکن حمایتی بر اراضی ۹۹ ساله ساخته شود که از این تعداد ۳۷۰ هزار قرارداد انجام شده و مابقی منتظر انعقاد است. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن خودمالکی هم در حال ساخت است.

وی درباره انتقادات به انتصاب استانداران یزد و فارس، گفت: نگرانی ها در این زمینه محترم است. کارگروه هایی برای انتخاب استاندار تشکیل شد که شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی است و گزینه‌های منتخب پیشنهاد می شود که آنها بررسی می شوند. این نگرانی ها ناشی از دغدغه مندی مردم است و باید پاسخ درستی داد. باید افراد را بر اساس عملکرد آنها ارزیابی کنیم که الان ارزیابی استانداران زود است. تعداد زیادی از استانداران انتخاب شده مورد استقبال قرار گرفته اند. به رای هیات وزیران به استانداران اعتماد کرده و بعد از عملکرد، آنها را قضاوت کنیم.

مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت ها رنج می برند و دهک هایی که مشکلات معیشتی دارند آسیب بیشتر می بینید و دولت تلاش می کند تا جایی که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است ولی تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه ۱۴۰۴، تلاش می کنیم از اقشار آسیب پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از ۱۲ میلیون به ۲۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.

مهاجرانی درباره موضع ایران برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان، تصریح کرد: نسل کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را بکار می بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد. ایران از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می کند تا شرایط این مردم بهتر شود.

وی درباره زمان پرداخت پول مابقی گندمکاران، افزود: دو نکته را باید در نظر داشت که رقم خرید تضمینی گندم افزایش یافته است و میزان گندم خریداری شده بیش از آنچه است که در قانون مصوب شده است. سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند که مطالبات به‌حق گندمکاران را پرداخت کند. پیگیری ها در حال انجام است تا در اولین فرصت این مطالبات پرداخت شود.

سخنگوی دولت درباره تهدیدات ایران توسط اسرائیل، خاطرنشان کرد: ایران هیچگاه آغازگر جنگ نیست ولی در دفاع مصصم ترین کشور است و حاضر نیست منافع ملی خود را معاوضه کند. به آنها می گوییم این دم شیر است و آن را به بازی نگیرید. وعده صادق ۲ قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم، گفت: تورم مثل بلای خانمان سوز برای اقتصاد است. تلاش دولت برای کاهش تورم است. دولت تلاش می‌کند به منابع قابل وصول دسترسی داشته باشد. دولت سعی می کند انضباط مالی در بودجه ایجاد شود تا ناترازی در بودجه ایجاد نشود. صرفه جویی و برخی سرمایه گذاری ها نیز راهکارهای دیگری برای کاهش ناترازی است.

سخنگوی دولت درباره میزان پرداخت ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی، افزود: ۳۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، تجاری و دارو پرداخت شده است. از این مبلغ، ۱۹ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و بیش از ۸ میلیارد دلار برای واردات در ازای صادرات پرداخت شده است. در این زمینه شفافیت باید وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود.