صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
عضو دفتر سیاسی حماس در سخنانی از آمادگی این جنبش برای اجرای توافق پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا در دوم ژوئیه بدون اضافه شدن شرطی به آن خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: عضو دفتر سیاسی حماس در سخنانی از آمادگی این جنبش برای اجرای توافق پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا در دوم ژوئیه بدون اضافه شدن شرطی به آن خبر داد.

«باسم نعیم» عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با روزنامه «العربی الجدید» در این باره اظهار کرد: مقاومت آماده اجرای پیش‌نویس توافقی است که در ابتدای ژوئیه گذشته به دست آمد اما نباید به آن شرطی اضافه شود.

وی تصریح کرد: درباره موضوع آتش‌بس باید بگوییم که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد؛ چراکه متأسفانه دشمن صهیونیستی به هدف خود برای ادامه جنگ ادامه می‌دهد و حتی به دنبال گسترش آن به سمت یک جنگ منطقه‌ای است که دهه‌ها آرزویش را داشته است، بنابراین نمی‌خواهد در حال حاضر وارد مذاکره جدی برای آتش‌بس شود، هرچند که ما در دوم ژوئیه به پیش‌نویس توافق آتش‌بس رسیدیم و به توافق متعهد و آماده اجرای آن بوده و هستیم.

نعیم افزود: قطعا از سرگیری مذاکرات آتش‌بس نیاز به فشار خارجی دارد، به ویژه از سوی متحدان رژیم اشغالگر که از آن حمایت کرده و بر جنایاتش سرپوش می‌گذارند. یکی از آنها آمریکا است که به اشغالگران تسلیحات می‌دهد.

وی ادامه داد: از سر گیری مذاکرات همچنین نیاز به فشار داخلی دارد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را وادار به توافق کند، در غیر این صورت نتانیاهو به منافع شخصی و حزبی خود ادامه خواهد داد.

این مقام حماس درباره ایده «آمریکایی – صهیونیستی» درباره مرحله «پساجنگ» در نوار غزه نیز تاکید کرد: صرف نظر از اصطلاح «پساجنگ» و یا «فردای جنگ»، مسلم است که این جنگ خواه ناخواه به پایان می‌رسد و به خواست خداوند متعال با پیروزی مقاومت و ملت ما و شکست دشمن به پایان می‌رسد. این اتفاق گام بزرگی برای آزادی و نجات از شر رژیم اشغالگر است.

وی در این باره اضافه کرد: این ما هستیم که پایان آخرین دور نبرد را تایید می‌کنیم. مرحله پساجنگ یک مرحله کاملا فلسطینی خواهد بود و فلسطینی‌ها بر سر شکل آن اتفاق نظر دارند، مسلماً برای هر فلسطینی غیرقابل قبول است که یک پروژه خارجی را به هر شکلی بر ما تحمیل کنند.

باسم نعیم در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره گفت‌وگوهای اخیر انجام شده میان جنبش‌های حماس و فتح در قاهره با هدف آشتی ملی میان فلسطینی‌ها نیز گفت: تمامی مؤلفه‌های پرونده فلسطین؛ غزه، کرانه باختری و قدس در رأس موضوعات گفت‌وگو قرار گرفت و مواضع یکپارچه فلسطین در همه این موارد به ویژه در مورد نسل کشی و تجاوز به ملت فلسطین در منطقه مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: در این گفت‌وگوها بر سر درخواست از جامعه بین‌المللی برای توقف این نسل کشی و همچنین رد هرگونه طرح و پروژه خارجی که برای تحمیل آن بر ملت فلسطین در نظر گرفته می‌شود، توافق حاصل شد.

نعیم همچنین گفت: مذاکرات هیئت‌های جنبش فتح و حماس بر بررسی صحنه ملی به طور کلی و چگونگی دستیابی به وحدت فلسطین، غلبه بر وضعیت تفرقه و مقابله با خطرات پیش روی مسئله فلسطین متمرکز بود. همچنین موضوع تشکیل دولت وحدت ملی مبتنی بر مدیریت امور فلسطین در غزه و کرانه باختری، تحقیق درباره امداد و بازسازی فلسطین و اتحاد نهادها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.