صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
سخنگوی کرملین در واکنش به پیشنهاد بایدن، مذاکره درباره سلاح‌های هسته‌ای در شرایط جنگ کنونی غرب علیه روسیه را بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های امنیتی رد کرد و انجام مانور بازدارندگی هسته‌ای ناتو را تشدید کننده اوضاع خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تسنیم: سخنگوی کرملین در واکنش به پیشنهاد بایدن، مذاکره درباره سلاح‌های هسته‌ای در شرایط جنگ کنونی غرب علیه روسیه را بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های امنیتی رد کرد و انجام مانور بازدارندگی هسته‌ای ناتو را تشدید کننده اوضاع خواند.
 
به گزارش خبرگزاری «تاس»، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که انجام مذاکرات درباره سلاح‌های هسته‌ای ضروری است، ولی این موضوع نمی‌تواند بدون توجه به سایر جنبه‌های امنیتی بررسی شود. 
 
پیش‌تر صبح امروز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که واشنگتن آماده است با مسکو، پکن و پیونگ‌یانگ درباره کاهش زرادخانه هسته‌ای به منظور کاهش خطر تهدیدات فرضی در این زمینه گفتگو کند.
 
پسکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره احتمال مشارکت روسیه در مذاکرات مربوط به سلاح‌های هسته‌ای، گفت: «در شرایط کنونی که جنگی علیه روسیه با دخالت غیرمستقیم و حتی مستقیم قدرت‌های هسته‌ای مانند ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در جریان است، صحبت درباره این موضوع بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های امنیتی، کاملاً غیرممکن است.»
 
سخنگوی کرملین همچنین یادآور شد که رزمایش‌های بازدارندگی هسته‌ای ناتو در شمال اروپا، اقدامی تحریک آمیز است که تنها به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود.  او در این باره گفت: «در وضعیت جنگی که در چارچوب درگیری اوکراین در جریان است، انجام چنین مانورهایی جز افزایش تنش‌ها نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.»
 
دیمیتری پسکوف با اشاره به اینکه روسیه هرگز به سمت ناتو حرکت نکرده است، یادآور شد: «روسیه امنیت خود را تضمین می‌کند و برای این منظور هر آنچه لازم است را انجام می‌دهد و از تمامی ظرفیت‌های لازم برخوردار است. روسیه هرگز با زیرساخت‌های نظامی خود به سمت ناتو حرکت نکرده و همیشه این روند برعکس بوده است.»
 
سخنگوی کرملین افزود: «گفتن اینکه نیروهای مسلح روسیه تهدیدی محسوب می‌شوند، نادرست و غیرمنطقی است. علاوه بر این، این دیدگاه «با تمامی جریان تاریخی که به این تقابل منجر شده است، در تضاد است.»
 
پسکوف تأکید کرد که روسیه از موج‌های گسترش ناتو و گام‌هایی که زیرساخت‌های نظامی آن به مرزهای روسیه نزدیک می‌شد، آگاه است.
 
پیش از این، دفتر مطبوعاتی ناتو اعلام کرد که تمرینات سالانه و گسترده هسته‌ای با عنوان "Steadfast Noon" از روز دوشنبه، 14 اکتبر، در  مناطق شمالی قاره اروپا با حضور  دو هزار نیروی نظامی از 13 کشور عضو ناتو و بیش از 60 هواپیما آغاز خواهد شد.
 
سییارتو: تغییر دکترین هسته‌ای روسیه در صورت پایان جنگ، خطرناک نیست
 
پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان معتقد است که تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه نشانه‌ای از نیاز به حل و فصل مسالمت‌آمیز درگیری نظامی اوکراین است. 
 
وی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه جنگ اوکراین «راه‌حلی در میدان نبرد ندارد» و نیازمند یک توافق صلح‌آمیز است، همچنین بر لزوم توجه بیشتر جامعه بین‌المللی به یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک تأکید کرد. به عقیده وزیر خارجه مجارستان، تغییر در دکترین هسته‌ای روسیه از رویکردی صلح‌آمیز حمایت می‌کند، زیرا در چنین شرایطی جنگ پایان می‌یابد و خطرات هسته‌ای از بین خواهد رفت.
 
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اواخر ماه سپتامبر اعلام کرد که اصول سیاست این کشور در زمینه بازدارندگی هسته‌ای باید با واقعیت‌های جهان کنونی مطابقت داشته باشد. بعد از آن دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تأکید کرد که به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه باید به‌عنوان پیامی برای کشورهای غیردوست در نظر گرفته شود.