صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳
محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران، از توافقات گسترده ایران با روسیه در حوزه مالی و پولی خبر داد و بر تلاش کشورهای عضو بریکس برای استفاده از ارزهای محلی و کاهش وابستگی به دلار تأکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ایران، از توافقات گسترده ایران با روسیه در حوزه مالی و پولی خبر داد و بر تلاش کشورهای عضو بریکس برای استفاده از ارزهای محلی و کاهش وابستگی به دلار تأکید کرد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در گفت‌وگو با راشاتودی از توافقات مثبت ایران با روسیه در زمینه اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های پولی خبر داد.

وی افزود: در اجلاس بریکس، موضوع استفاده از ارزهای محلی برای پرداخت معاملات مطرح شد و توافقات خوبی در این زمینه به دست آمد. همچنین درباره پرداخت‌های ذخیره جهانی و بهره‌گیری از اوراق قرضه برای پرداخت‌ها نیز توافقاتی صورت گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی به ساختار فعلی سیستم مالی جهان که بر پایه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی استوار است، اشاره کرد و گفت: به دلیل چالش‌های سیاسی با کشورهای غربی، جهان به دنبال ترتیبات جدیدی است و بریکس بستری برای تحقق این اهداف است.

فرزین همچنین از تمایل چین، روسیه و ایران برای کاهش نقش دلار در تجارت بین‌المللی خبر داد و افزود: ایران و دیگر کشورهای بریکس به دنبال انجام معاملات با ارزهای محلی هستند و در این زمینه پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است.

او با اشاره به بانک توسعه جدید بریکس گفت: این بانک می‌تواند اهداف توسعه‌ای اعضا را دنبال کند و ما نیز در تلاشیم تا به عضویت این بانک درآییم. چراکه بانک جهانی عمدتاً در راستای اهداف کشورهای غربی عمل می‌کند و بریکس می‌تواند جایگزین مؤثری در این حوزه باشد.