صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۱ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳
وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه خانواده‌ها از عملکرد مدارس بیان کرد: این گلایه‌ها را می‌پذیرم ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس دولتی جای دادیم و برخی از آن‌ها مشکلات مختلفی دارند از جمله نداشتن مدارک هویتی.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تمرکز این وزارتخانه بر هوش مصنوعی گفت: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در برنامه صف اول گفت: از ۱۵ شهریور امسال چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده را آغاز کردیم.

وی درباره هدایت شغلی دانش‌آموزان عنوان کرد: این کار از دوره ابتدایی اجرا نمی‌شود و هدایت تحصیلی از دوره متوسطه اول آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس سخت‌ترین پروژه در وزارت آموزش و پرورش و معیار مدیریت صحیح یک مدیر است، تصریح کرد: در آستانه سال تحصیلی جدید، ۱۷۶ هزار کمبود معلم داشتیم و توانستیم این کمبود را جبران کنیم همچنین زمینه استخدام ۱۰۰ هزار معلم توسط وزیر قبل فراهم شد و این باعث شد که در بحث کمبود معلم مشکل کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال تحصیلی جدید را بدون کمبود کتاب درسی و کمبود معلم آغاز کردیم.

کاظمی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان هم عنوان کرد: امسال حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ مدرسه جدید با ۸ هزار کلاس درس و سه هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید، گفت: کسری معلم همچنان وجود دارد که با تدریس بازنشسته‌ها و اضافه کار شاغلان جبران شده است و با بحران مواجه نیستیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه خانواده‌ها از عملکرد مدارس بیان کرد: این گلایه‌ها را می‌پذیرم ما در شرایطی سال تحصیلی را آغاز کردیم که ۶۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع را در مدارس دولتی جای دادیم و برخی از آن‌ها مشکلات مختلفی دارند از جمله نداشتن مدارک هویتی.

وی بیان کرد: مدارس دولتی ظرفیت محدود دارند و ممکن است با محدودیت ثبت‌نام مواجه شویم، متاسفانه مدارس متناسب با ساختار شهری توسعه نیافتند و همین موضوع باعث شده است جمعیت کلاس‌های درس به ۳۵ یا ۴۰ نفر افزایش یابد که این باعث افت کیفیت شده است.

کاظمی بیان کرد: ما مکلف هستیم تمام دانش‌آموزان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنیم و نباید فردی محروم شود، اما گاهی ممکن است خانواده‌ها به دلیل جمعیت بالای مدارس دولتی مجبور شوند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در چند جا بحران داریم از جمله مدارس کانکسی و سنگی متذکر شد: ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۱۷۰۰ مدرسه کانکسی داریم و در برخی مناطق سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر است در حالیکه استاندارد آن ۵ متر مربع است.

کاظمی ادامه داد: نظام آموزشی بیشتر با رویکرد علمی و آموزشی طراحی شده است تا رویکرد تربیتی در حالیکه طبق سند تحول باید به جنبه آموزشی و پرورشی همزمان توجه داشت.

وی بیان کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان مطلوب نیست و شاهد افت کیفیت آموزش هستیم و امیدواریم با برنامه ریزی‌های انجام شده این وضعیت اصلاح شود.

کاظمی ادامه داد: انتقال ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم به نسل جدید و پرورش انسان‌های فکور جزو وظایف آموزش و پرورش است تا بتوانیم به قله‌های پیشرفت دسترسی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه شاهد ضعف در ارائه برنامه درسی کاربردی و اثرگذار هستیم، مطرح کرد: نقشه اجرایی سند تحول بنیادین تصویب شده است که ۱۴۷ پروژه دارد و یکی از مهمترین آن‌ها برنامه درسی است و به دنبال بازبینی و بازمهندسی برنامه درسی مدارس هستیم.

وی با اشاره به کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و توسعه عدالت آموزشی به عنوان دو رویکرد دیگر آموزش و پرورش بیان کرد: شکاف فناورانه بین فضای تعلیم و تربیت و نیاز‌های روز جامعه را شاهد هستیم و به همین دلیل توجه به هوش مصنوعی مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای کیفیت در مدارس دولتی گفت: معلم در کیفیت بسیار مهم است و برای توانمندسازی آن‌ها برنامه مسیر رشد معلمی را طراحی کردیم و در حال تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در مدارس به مربی پرورشی، بهداشت و تربیت بدنی نیاز است و امسال برای نخستین سال ۱۹ هزار مربی در این حوزه استخدام شدند.

کاظمی با اشاره به اجرای برنامه مدرسه مطلوب سند تحول گفت: امسال در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس خاص در حال اجراست که بیشتر متمرکز بر مدیران مدارس است و باید مدیران توانمند برای مدارس انتخاب کنیم.

وی با اشاره به روش‌های آموزش مطرح کرد: انگیزه معلم، تجربه و توانمندی او در کیفیت آموزش بسیار مهم است و در حال برنامه ریزی برای این موضوع هستیم.