صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۴۶۲۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
تحقیقات جدید نشان می دهد هوای گرم می تواند علاوه بر اینکه آزاردهنده باشد، بر رشد نوزاد قبل و بعد از تولد تأثیر بگذارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: تحقیقات جدید نشان می دهد هوای گرم می تواند علاوه بر اینکه آزاردهنده باشد، بر رشد نوزاد قبل و بعد از تولد تأثیر بگذارد.
به نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند با افزایش میانگین استرس گرمایی روزانه مادران باردار در سه ماهه اول بارداری، احتمال تولد نوزادان با وزن کم بیشتر است.

علاوه بر این، نتایج نشان داد که نوزادان در حال رشدی که به طور مداوم در معرض استرس گرمایی قرار می‌گیرند، رشدشان می‌تواند متوقف شود.

به گفته محققان، در سن ۱ سالگی، نوزادانی که به طور منظم در معرض دمای متوسط ۳۰ درجه سانتیگراد قرار می‌گیرند، نسبت به نوزادانی که در معرض میانگین دمای ۲۵ درجه قرار می‌گیرند، نسبت به قد و سن خود وزن کمتری دارند.

دکتر «آنا بونل»، محقق ارشد و استادیار دانشگاه لندن، گفت: «این یافته‌ها بر اساس شواهد قبلی استوار است که نشان می‌دهد سه ماهه اول زمان آسیب‌پذیری در برابر قرار گرفتن در معرض گرما است و مهم است که ما اکنون در نظر بگیریم که چه عواملی ممکن است در این رابطه مؤثر باشند».

بونل افزود: «این احتمال وجود دارد که استرس گرمایی بر اشتها و مصرف غذا تأثیر بگذارد، و ما همچنین در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا ممکن است تأثیرات مستقیمی بر مسیرهای سلولی و التهابی داشته باشد.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های ۶۶۸ نوزاد و مادرانشان را که در کشور آفریقایی گامبیا زندگی می‌کردند، بین ژانویه ۲۰۱۰ و فوریه ۲۰۱۵ تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، در طول این مطالعه، مادران و نوزادان در معرض میانگین کلی دمای نزدیک به ۳۰ درجه قرار گرفتند. گرم‌ترین روز به ۴۵.۵ درجه و خنک‌ترین روز به ۲۸ درجه رسید.

بونل گفت: «ما باید بررسی کنیم که کدام جمعیت‌ها بیشترین استرس گرمایی را تجربه می‌کنند و در کجا ممکن است کاهش رشد ثبت شود، تا بتوانیم اقدامات مؤثر بهداشت عمومی را توسعه دهیم.»

وی افزود: «با توجه به اینکه نرخ جهانی مرگ و میر کودکان به طور غیرقابل قبولی بالاست و گرمایش سیاره زمین ادامه دارد، این یافته‌ها باید اقداماتی را برای بهبود سلامت کودکان انجام دهند.»