صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: فناوری هسته‌ای ایران در شرایط خوبی قرار دارد، در حوزه غنی‌سازی در چارچوب ضوابط و قانون اقدام راهبردی، حرکت مناسب و قدرتمندی داریم و مشغول به تولید باکیفیت‌ترین آب‌سنگین و مشتقات آن در سطح جهان هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: فناوری هسته‌ای ایران در شرایط خوبی قرار دارد، در حوزه غنی‌سازی در چارچوب ضوابط و قانون اقدام راهبردی، حرکت مناسب و قدرتمندی داریم و مشغول به تولید باکیفیت‌ترین آب‌سنگین و مشتقات آن در سطح جهان هستیم.

در جریان پانزدهمین همایش سالانه مدیران استانی خبرگزاری فارس، جمعی از مدیران خبرگزاری به همراه مدیران استانی فارس از سازمان انرژی اتمی ایران بازدید کردند و در جریان روند پیشرفت‌ها، دستاوردها و تولیدات دانش‌بنیان این سازمان قرار گرفتند.

پس از این بازدید، در نشستی صمیمی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان به سؤالات پاسخ دادند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این دیدار با اشاره به آشکارشدن جبهه حق و باطل در شرایط فعلی منطقه و جهان گفت: باتوجه‌به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت استکبار جهانی، جبهه حق و باطل در جهان و منطقه کاملاً مشخص است و باتوجه‌به این وضعیت و جنایات مکرر این رژیم منحوس، مردم دنیا به‌راحتی می‌توانند تشخیص دهند که در کدام جبهه باشند.

دشمن همواره می‌خواهد ایران به فناوری نوین هسته‌ای دست پیدا نکند
وی با اشاره به اینکه رژیم نامشروع صهیونیستی سالیان طولانی است با ایجاد رعب و وحشت در صدد اشغالگری و توسعه‌طلبی خود بوده است، گفت: آشکارشدن جبهه حق و باطل سبب شده تا این مقطع تاریخی تبدیل به مقطع درخشانی شود زیرا انسانیت و حقیقت پدیدار شده است و در این شرایط و موقعیت، اهالی رسانه باید روشنگری کنند و صدای مظلومان را به گوش مردم در سرتاسر دنیا برسانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پیشرفت‌های ارزشمند انقلاب اسلامی و با بیان اینکه دشمنان حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسیر پیشرفت ایران مانع‌تراشی می‌کردند، افزود: سالیان طولانی است که دشمن با بهانه‌تراشی در زمینه فناوری هسته‌ای همواره به دنبال این بوده که ایران به فناوری نوین هسته‌ای دست نیابد و صاحب فناوری پیشرفته نباشد اما علی‌رغم فشارهای متعدد، مسیر توسعه و پیشرفت توسط امام راحل و رهبر معظم انقلاب هموار شد و ما به فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری هسته‌ای دست پیدا کردیم.

اسلامی بیان کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران برای نخستین‌بار سند جامع راهبردی در افق ۲۰ساله را تصویب کردیم که توسط رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی رونمایی شد؛ از آن زمان حرکت سازمان و صنعت هسته‌ای در مسیر پیشرفت و صنعتی‌سازی بیش‌ازپیش پیگیری شد.

تولید رادیودارو در ایران حداقل ۵ برابر می‌شود
وی گفت: یکی از اهداف این سند تولید انواع رادیودارو است که امروز تعداد این نوع از داروها به ۶۸ مورد رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تولید رادیوداروها حداقل ۵ و حداکثر ۷ برابر می‌شود و در سال‌های آتی به قطب تولید رادیودارو در جهان تبدیل خواهیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در زمینه تولید رادیوداروها در تراز جهانی حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: اکنون سالانه یک میلیون بیمار در کشور از رادیوداروهای تولیدشده و سایر تولیدات پزشکی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران بهره‌مند هستند که نکته قابل‌توجه این است که قیمت چنین محصولاتی با نرخ‌های جهانی اصلاً قابل‌مقایسه نیست و اگر این دستاورد را در اختیار نداشتیم، محتاج برخی کشورها می‌شدیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: دستیابی به انواع رادیوداروها، برق هسته‌ای، فناوری پرتودهی و پلاسما جز در سایه در اختیار داشتن رآکتور هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم و تلاش دانشمندان ایرانی و بومی‌سازی فناوری هسته‌ای امکان‌پذیر نبود زیرا اگر سوخت موردنیاز صنعت هسته‌ای را در اختیار نداشتیم، این اتفاقات رقم نمی‌خورد.

توسعه مراکز پرتودهی در کشور به تعداد بیش‌از ۱۰ مرکز
وی با بیان اینکه پرتودهی یکی از نیازمندی‌های امروز محسوب می‌شود و باید از سالیان گذشته این موضوع وارد زندگی مردم می‌شد،‌ افزود: استفاده از فناوری پرتودهی برای محصولات کشاورزی، تحول بزرگی را در سلامت و معیشت مردم، اقتصاد ملی و صادرات محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند که دراین‌خصوص، سازمان انرژی اتمی ایران به دنبال توسعه مراکز پرتودهی در سطح کشور به تعداد بیش از ۱۰ مرکز است و این طرح تا پوشش سراسری محصولات کشاورزی در برنامه ما خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فناوری هسته‌ای ایران در شرایط خوبی قرار دارد؛ در حوزه غنی‌سازی در چارچوب ضوابط و قانون اقدام راهبردی، حرکت مناسب و قدرتمندی داریم و اکنون مشغول به تولید باکیفیت‌ترین آب‌سنگین و مشتقات آن در سطح جهان هستیم؛ آب‌سنگین ایران جزو فاخرترین محصولات این حوزه در جهان است و دشمنان ناراحت هستند که ما وارد تولید این محصول شده‌ایم و آن‌ها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

نیروگاه اتمی بوشهر جزو نیروگاه‌های تراز اول دنیا است
اسلامی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای در افق ۲۰ساله تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تا سال ۱۴۲۰ و لزوم توسعه نیروگاه‌های اتمی است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده افزایش سهم برق هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته و در همین رابطه، ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر شتاب گرفته و هم‌اکنون حدود ۴ هزار نیرو مشغول فعالیت در این پروژه هستند و برنامه‌ریزی لازم برای ساخت نیروگاه‌های تولید برق اتمی نیز در حال انجام است.

وی عنوان کرد: بر اساس ارزیابی‌های جهانی، نیروگاه اتمی بوشهر جزو نیروگاه‌های تراز اول دنیا بوده و بالاترین راندمان را ثبت کرده است که در یک دهه اخیر برق تولیدشده در این نیروگاه موجب صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف نفت خام و میعانات گازی شده است.