صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
معاون سیاسی دفتر عقیدتی ـ سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا گفت: عملیات وعده صادق ۲ علاوه بر اینکه مبتنی بر حق خونخواهی ایران انجام گرفت، در چنین شرایطی می‌تواند توهم دشمن را هم خنثی و او را به تجدید محاسبات وادار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون سیاسی دفتر عقیدتی ـ سیاسی دفتر فرماندهی معظم کل قوا گفت: عملیات وعده صادق ۲ علاوه بر اینکه مبتنی بر حق خونخواهی ایران انجام گرفت، در چنین شرایطی می‌تواند توهم دشمن را هم خنثی و او را به تجدید محاسبات وادار کند.
 
به گزارش «انتخاب» به نقل از فارس، متن این گفت‌وگو در ادامه آمده است:
 
سلام و عرض ادب خدمت شما. از اینکه در این گفت‌وگو حضور پیدا کردید، سپاسگزارم.
 
سردار سنایی‌راد: بنده هم خدمت شما سلام عرض می‌کنم و از اینکه توفیق حضور خدمت شما عزیزان را دارم، خداوند را شاکر هستم. شهادت سید حسن نصرالله و همراهانش به ویژه سردار نیلفروشان را تسلیت عرض می‌کنم.
 
همچنین؛ رویداد شگفتی آفرین وعده صادق ۲ را هم تبریک می‌گویم.
 
اهمیت عملیات وعده صادق ۲ در شکستن توهم صهیونیست‌ها
 
چرا نیروهای مسلح ایران عملیات وعده صادق ۲ را طراحی و اجرا کردند؟
 
سردار سنایی‌راد: پس از شهادت شهید هنیه مطالبه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام و از سوی مردم دنبال می‌شد. ضمن اینکه صهیونیست‌ها تصور بسیار غلطی داشتند از اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به دنبال کردن سیاست عدم توسعه تنش به راحتی مقابل هر اقدامی که از آن‌ها سر بزند واکنش نشان نخواهد داد.
 
بابت رعایت مسائل مربوط به مقاومت از جمله اینکه به نوعی مذاکراتی مطرح بود و آتش بس که شهید سید حسن نصرالله هم مورد عنایت داشت البته شرط این بود که آتش بس همزمان باید برای حزب الله و غزه باشد. متاسفانه به آن سمت نرفت لذا عملیات وعده صادق مطالبه‌ای بود که با توجه به این شرایط انجام شد و زمانی به اجرا درآمد که صهیونیست‌ها جنایات ضاحیه را انجام دادند که طی آن شهید و سید حسن نصرالله و همراهانشان را به شهادت رساندند.
 
عملیات وعده صادق ۲ علاوه بر اینکه مبتنی بر حق خونخواهی ایران انجام گرفت، اما، این عملیات هنگامی انجام شد که صهیونیست‌ها دچار یک نوع توهم و اشتباه محاسباتی بودند و اعتماد به نفس کاذبی بر آن‌ها چیره بود و فکر می‌کردند می‌توانند جنایت‌ها را با شدت و گستره بیشتری ادامه دهند. به همین دلیل، این عملیات در چنین شرایطی می‌تواند توهم مذکور دشمن را هم خنثی کند و او را به تجدید محاسبات وادار کند.
 
صهیونیست‌ها انتظار عملیاتی در سطح وعده صادق ۲ را نداشتند
 
 آیا صهیونیست‌ها منتظر عملیات وعده صادق ۲ بودند؟ 
 
سردار سنایی‌راد: فکر می‌کنم نه به این شدت و گستره چون واقعیت این است که اقدام صهیونیست‌ها در ترور شهید هنیه نقض حاکمیت ملی و مخدوش ساختن امنیت ملی ما بود که از لحاظ حقوقی برای ما این فرصت را پدید آورد که پاسخ دهیم ولی تصور بنده این است که به این میزان از شدت را در مقایسه با وعده صادق ۱ انتظار نداشتند. 
 
ضمن اینکه اعزام برخی شناورهای آمریکایی و فرانسوی به منطقه به نوعی این تصور غلط را به وجود آورده بود که اگر آن عملیات بخواهد تکرار شود با رهگیری‌هایی که انجام می‌دهند قادر خواهند بود به آن مقابله کنند. البته واقعیت این است که آمریکایی‌ها در این ماجراها همه جای کار هستند. یعنی حمایت آن‌ها صرفاً از نظر تسلیحاتی نیست بلکه هم با همه گونه پشتیبانی پای کار هستند.
 
جالب این است، آمریکایی‌ها در حمله صهیونیست‌ها به ما اعلام می‌کنند که کنار صهیونیست‌ها نیستند اما به صراحت اعلام می‌کنند که در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی به صهیونیست‌ها کمک خواهند کرد. لذا به نظر می‌رسد روی توانمندی‌های خود حساب کرده بودند و سامانه‌های پدافندی را هم تقویت کرده بودند.
 
گفته می‌شد که گویا صهیونیست‌ها پدافند هوایی خود را ۷ برابر تقویت کرده بودند؟
 
سردار سنایی‌راد: بنده ۳ تا ۷ برابر را شنیده بودم، برخی نقاط را تا ۷ برابر افزایش داده بودند. به همین دلیل تصور می‌کردند که اگر پاسخی از جانب ایران به آن‌ها داده شود، خواهند توانست با آن مقابله کنند و خسارات آن را کاهش بدهند. لذا اتفاقی که رخ داد به مراتب فراتر از تصور صهیونیست‌ها بود.
 
تفاوت‌های وعده صادق 1 و 2
 
چند ماه قبل که وعده صادق ۱ انجام شد و روزهای قبل نیز وعده صادق ۲ به وقوع پیوست. به نظر شما تفاوت‌های این عملیات‌ها با یکدیگر چیست؟
 
سردار سنایی‌راد: طرفین از اتفاقات رخ داده در وعده صادق ۱ برآورد خود را داشتند و میدانستند که بایستی تغییراتی برای اثربخشی در اتفاق رخ دهد. افزایش توان پدافندی نیز یکی از اقداماتی بود که به علت تجربه عملیات «وعده صادق ۱» انجام گرفت تا با کمترین خسارت و هزینه مواجه شوند.
آنچه مسلم است در عملیات وعده صادق ۲ هم تعداد موشک‌های پرتاب شده بیشتر بود و هم میزان اصابت‌ها ضمن اینکه در نوع پرتابه‌ها نیز تغییراتی دیده می‌شد. به طور مثال، استفاده از موشک‌های هایپرسونیک نسبت به قبل.
 
از کار افتادن سامانه‌های پدافندی آن‌ها و مجموعه اقداماتی مانند از کار افتادن رادار‌های آن‌ها در این راستا انجام گرفت. ضمن اینکه به نظر می‌رسد حتی همزمانی این عملیات با حضور تعدادی از استشهادیون در اراضی اشغالی مشاهده می‌شود. لذا حتماً در طراحی و اجرای دو عملیات تفاوت‌هایی وجود دارد.
میزان خسارت وارد شده علی‌رغم سانسور اخبار مربوط توسط صهیونیست‌ها و تصویر واقعی هیچ‌گاه منعکس نمی‌شود. تصویر منعکس شده نیز گزینش شده، جهت‌دار و مخدوش است. نقطه‌ای که یک موشک به فاصله‌ای از هدف برخورد کرده چندین بار نمایش می‌دهند اما تمایلی به نمایش خسارت وارد شده به آشیانه هواپیما ندارند.
 
واقعیت این است که ما با وجود اینکه می‌دانستیم آن‌ها برآورد‌های خود را دارند و آمادگی‌های بیشتری نیز اتخاذ کرده‌اند، عملیات وعده صادق ۲ را طراحی کردیم، هم میزان خسارت‌های وارده صهیونیست‌ها بیشتر است و هم بازتاب سیاسی و روانی آن. 
 
کما اینکه امروز برخی تحلیلگران قائل به این هستند حتی توان موشکی به نمایش گذاشته شده در مقایسه با برخی قدرت‌های موشکی مانند روسیه که در حال جنگ با اوکراین است در گسترده‌ترین عملیات موشکی روس‌ها علیه اوکراین چند فروند به طور همزمان است اما در عملیات وعده صادق ۲ حدود ۲۰۰ فروند موشک به صورت همزمان شلیک شد که یک پیام به دشمنان می‌دهد و آن این است که ما علاوه بر اراده جهادی هیچ دغدغه‌ای هم برای ذخایر موشکی خود نداریم.
 
چه بسا فرصتی پدید می‌آید که این زرادخانه تقویت شود چون قطعاً پس از ارزیابی از عملیات آن را در تحقیق و توسعه به کار می‌گیریم.
 
علت موفقیت وعده صادق ۲ برآورد دقیق از دشمن است
 
گفته شد که چهار نوع موشک بالستیک از جمله فتاح ۱، خیبرشکن، عماد و قدر در عملیات وعده صادق ۲ به کار گرفته شده و تصاویری هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که رادار باند ایکس در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت و انهدام قرار گرفته است. آنچه در اصابت موشک‌ها به اهداف تعیین شده اهمیت دارد این است که مهندسی رزمی این عملیات به گونه‌ای انجام شده که موشک‌ها توانسته‌اند با دقت به اهداف مختلف حتی استتار شده اصابت کنند. نیروهای مسلح چگونه به توانمندی مذکور در انهدام اهداف دست پیداکرده اند؟
 
سردار سنایی‌راد: این موضوع را به عملیات موفق والفجر ۸ در دوران دفاع مقدس ارجاع می‌دهم. یکی از دلایل موفقیت چشمگیر عملیات والفجر ۸ اقدامات اطلاعاتی بود که برای عملیات انجام گرفت. به همین دلیل رزمندگانی که این عملیات را انجام دادند برآورد دقیقی از دشمن و نحوه آرایش او داشتند. نتیجه این برآورد دقیق پیروزی رزمندگان ایران بود. 
 
در این ماجرا نیز با وجود نابرابری در برخی عرصه‌ها اما مقاومت تجارب و داشته‌هایی دارد که به کارگیری آن در عملیات وعده صادق ۲ بازتاب پیدا کرد. 
یکی از دلایل ضعف کارآمدی پدافند هوایی رژیم صهیونیستی ضربه‌ای بود که به بخش راداری آن‌ها وارد شد، به همین دلیل با وجود تقویت‌های انجام گرفته در عرصه عمل نتوانستند مقابله لازم را انجام بدهند.
 
اگر صهیونیست‌ها مجدداً دست به شرارت بزنند پاسخ ما با ابعاد و کوبندگی بیشتر خواهد بود
 
 پس از انجام عملیات وعده صادق ۲، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اعلام کرد که اگر صهیونیست‌ها بخواهند به این عملیات واکنشی نشان دهند، ایران آماده انهدام زیرساخت‌های آن‌ها است. به نظر شما آیا صهیونیست‌ها این حماقت را مرتکب خواهند شد که به ایران حمله کنند و در صورت انجام این کار پاسخ به آن‌ها چگونه خواهد بود؟
 
سردار سنایی‌راد: این روز‌ها سخن از نزدیک شدن به ساعت صفر و واکنش صهیونیست‌ها مطرح است حتی توصیه اربابان آن‌ها از جمله آمریکایی‌ها که از هدف قرار دادن مراکز هسته‌ای و مراکز نفت و گاز اجتناب کنند. این امر نشان دهنده این است که آن‌ها ناچار هستند در اقدامی که علیه ما طراحی کرده و احیانا انجام خواهند داد، واقعیت‌ها را هم در نظر بگیرند.
 
مورد اصابت قرار دادن مراکز هسته‌ای حتماً در معادلات حین و بعد از جنگ می‌تواند اثرگذار باشد. کما اینکه برخی از سیاسیون تا اینجای کار احتمال تغییر در سیاست‌های راهبردی هسته‌ای را مطرح کرده‌اند. ضمن اینکه این کار عبور از خط قرمز‌های منطقه‌ای و جهانی است.
 
به هر حال مراکز هسته‌ای پروتکل‌های مخصوص خود را دارند که در زمان جنگ طرفین بایستی به آن توجه کنند. ضمن اینکه مسلماً در نوع واکنش احتمالی ایران هم بازتاب خواهد داشت و اثرگذار خواهد بود همانگونه که حمله به مراکز نفت و گاز می‌تواند امنیت انرژی در منطقه و قیمت انرژی در جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
 
در این راستا، توصیه عقلای آن‌ها این است که دست به اقدامی که توسعه تنش را رقم بزند، نزنند و اگر می‌خواهند دست به اقدامی بزنند این مسائل را مراعات کنند. 
 
کما اینکه صهیونیست‌ها می‌دانند اگر بخواهند در واکنش احتمالی خود متعرض زیرساخت‌های ایران شوند با توجه به فشردگی زیرساخت‌های آن‌ها در مساحت محدود ۲۸ هزار کیلومتری که اندازه یکی از استان‌های ما است مسلماً نوع آسیب‌پذیری آن‌ها در واکنش ما به مراتب بیشتر خواهد بود.
 
ما هم رسماً اعلام کرده‌ایم که فعلاً عملیاتی را برای گوشمالی صهیونیست‌ها انجام داده‌ایم و اگر صهیونیست‌ها دست به شرارت مجدد بزنند پاسخ ما با ابعاد و کوبندگی بیشتر خواهد بود. قطعاً وقتی که ما عملیات را طراحی کرده‌ایم جنبه‌های مختلف احتمالی آن را پیش‌بینی کرده‌ایم و در این ماجرا آمادگی‌هایی از قبل وجود دارد.
 
طراحی سناریو‌های پاسخ احتمالی به شرارت صهیونیست‌ها
 
 پس می‌توان گفت که سناریو‌های پاسخ احتمالی به شرارت صهیونیست‌ها طراحی شده است؟
 
سردار سنایی‌راد: بله. پیش از آنکه آن‌ها اعلام کنند که قصد اقدام مقابله‌ای دارند، این احتمال توسط نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران داده شده است. البته با توجه به روحیه صهیونیست‌ها که مسأله بود و نبود قرار دارند، بزار امروز تصور این است که به هر اقدام پر خطری دست بزنند. به همین دلیل، از قبل آمادگی‌ها برای پاسخ احتمالی به صهیونیست‌ها وجود دارد.
 
رهگیری و انهدام موشک‌های ایران در وعده صادق 2 ناموفق بود
 شاهد بودیم که متحدین رژیم صهیونیستی همچون آمریکا فرانسه و برخی کشور‌های منطقه نظیر اردن در جریان عملیات وعده صادق ۲ نیز درصدد رهگیری و انهدام موشک‌های ایران بودند. آنطور که شنیده می‌شود گویا این رهگیری و انهدام موفقیت چندانی نداشته و سپاه پاسداران هم اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد اهداف مورد اصابت قرار گرفته است. از نظر شما ناکامی متحدین صهیونیست‌ها در رهگیری و انهدام موشک‌های ایرانی چه میزان حائز اهمیت است؟
 
سردار سنایی‌راد: باید آن‌ها قبول کنند که موازنه جدیدی برقرار شده است. هم نوع موشک‌ها و هم طراحی عملیات شرایطی را پدید آورد که آن‌ها در رهگیری و انهدام موشک‌های ما ناکام بمانند. در حالی که تعدادی شلیک نیز به سوی موشک‌های ما انجام دادند ولی همه آن‌ها ناکام ماند. به همین دلیل، چه بسا برخی از توصیه‌هایی که به ظاهر واسطه‌گری برای جلوگیری از توسعه تنش است معطوف به همین واقعیت‌ها ارزیابی می‌شود.
 
رژیم صهیونیستی امروز در شرایطی نیست که بتواند اقدامی را که می‌خواهد انجام دهد، اولاً، متناسب با ترمیم بازدارندگی باشد و ثانیاً، نگران بازتاب آن نیز هست. لذا، شاهد این هستیم که اکثر پرتابه‌های ما به اهداف اصابت کردند که یک امر اثبات شده برای صهیونیست‌ها است. از سوی دیگر نیز عدم توانمندی آن‌ها برای مقابله با این پرتاب‌ها نیز اثبات شد. 
 
اگرچه آن‌ها از این موضوع ارزیابی‌هایی دارند و به دنبال رفع این خلأ هستند. قطعاً ما هم ارزیابی‌هایی داریم که در طراحی عملیات بعدی می‌توانیم آن را با شناسایی و رفع برخی خلاء‌ها انجام دهیم.
 
طوفان الاقصی مسئله فلسطین را به صدر مسائل جهان آورد
 
شاهد هستیم که پس از گذشت یک سال از عملیات طوفان الاقصی صهیونیست‌ها در جبهه‌های مختلف ناکام بوده‌اند. به نظر شما رژیم صهیونیستی اکنون با وجود شکست‌های مختلف در چند جبهه چه آینده‌ای برای خود متصور است؟
 
سردار سنایی‌راد: پاسخ این سؤال شما قبلاً توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک داده شده است. او. در این سخنرانی گفت که من خودم را به بقاء اسرائیل متعهد می‌دانم. این سخن یعنی او بقای رژیم صهیونیستی را در خطر می‌داند.
 
واقعیت این است که با عملیات طوفان الاقصی نه تنها بازدارندگی رژیم صهیونیستی به خطر افتاد و از بین رفت که مشکل اصلی آن‌ها آمدن موضوع فلسطین و مظلومیت فلسطینی‌ها در صدر مسائل جهان شد و صهونیست‌ها با تصور از اینکه بازدارندگی خود را جبران کنند دست به جنایت‌های بسیار گسترده و نسل کشی زدند اما بازتاب این اقدامات امروز نفرت گسترده‌ای است که از آن‌ها نزد جهانیان پدید آمده است.
 
به هر حال بخش نخبگانی همچون دانشجویان و اساتید دانشگاه در برخی از کشور‌های متحد رژیم صهیونیستی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه امروز جزء منتقدان جنایات صهیونیست‌ها و حامی‌ایده تشکیل کشور فلسطینی مستقل هستند. این موضوع دقیقاً تشدید‌کننده بحران بقاء برای صهیونیست‌ها است که اگر در گذشته می‌توانست با سرکوب آن را انجام دهد، به طور مثال در ۱۹۷۳ پیشروی اولیه ارتش‌های عربی با به میدان آمدن گروه‌های مختلف نظامی و شبه نظامی رژیم صهیونیستی ابتدا متوقف شد و پس از آن صهیونیست‌ها تا صحرای سینا و بلندی‌های جولان پیشروی کردند. شاید همین تصور غلط هم اکنون موجب شده تا نتانیاهو با استفاده از مشت آهنین در غزه به دنبال این باشد که هم موج آوارگی را رقم بزند و همه موج کشتار و ارعاب.
 
رژیم صهیونیستی با دست‌زدن به جنایت‌ها بحران برآمده از طوفان الاقصی را تشدید می‌کند
 
در نهایت هم با تصور از اینکه اگر رأس را هدف قرار دهد آنگاه می‌تواند بدنه را هم منفعل کند. لذا ترور شهید هنیه و سید حسن نصرالله را از این جهت انجام می‌دهد که با تصور هدف قرار دادن رسم می‌تواند پیکره را هم زمین‌گیر کند.
 
حال آن که فردی جایگزین آقای هنیه شده است که اگر آقای هنیه طرفدار گفت‌وگو و مذاکره بود امروز کسی به جای او نشسته است که گفته؛ «من مادران صهیونیست را از به دنیا آوردن فرزند یهودی پشیمان خواهم کرد.»
 
این اقدام صهیونیست‌ها نه تنها موازنه را تغییر نداد بلکه انسداد هم در مسیر مذاکرات احتمالی به وجود آورد و کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرد.
 
امروز رژیم صهیونیستی با دست زدن به جنایت‌ها دقیقاً بحران برآمده از طوفان الاقصی را تشدید می‌کند چرا که دقیقاً موج نفرت و خشم دامن رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت؛ نه فقط در لبنان غزه و اضلاع مختلف مقاومت توسعه پیدا کرده بلکه در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های غربی حامی رژیم صهیونیستی نیز شاهد خشم و نفرت از صهیونیست‌ها هستیم.
 
شاید تصور صهیونیست‌ها این باشد که می‌توان با کنترل رسانه‌ای و سانسور این موضوع را مدیریت کرد. به همین دلیل می‌توان یکی از دلایل شهادت خبرنگاران در غزه که تاکنون به حدود ۱۸۰ نفر رسانده است. اما، دنیای امروز رسانه دنیای گذشته نیست که صرفاً رسانه‌های رسمی و دوربین‌های در معرض دید باشد.
اکنون بسیاری از جنایات صهیونیست‌ها انعکاس پیدا می‌کند کما اینکه قاب‌هایی ماندگار از عملیات وعده صادق ۲ در مقایسه با وعده صادق ۱ به مراتب زیباتر در تاریخ ثبت شد.
 
می‌توان این‌گونه عنوان کرد که رژیم صهیونیستی در این مقطع با بحران بقا مواجه است و مطرح شدن مسأله فلسطین در جهان که موفق‌ترین وجه عملیات طوفان الاقصی بود. در حالی که تا پیش از این پیمان صلح آبراهام و طرح پدافند یکپارچه آن‌ها به گونه‌ای بود که معدود کشور‌های وجود داشتند که به آن طرح‌ها نپیوسته بودند و یا در آستانه پیوستن قرار داشتند.
 
هدف فرانسوی‌ها از اعلام عدم حمایت تسلیحاتی صهیونیست‌ها
 
اکنون نه تنها عنصر اردنی علیه صهیونیست‌ها در مرز دست به اسلحه می‌برد که مسئولان اردنی هم در سازمان ملل ادبیاتی دارند که اگر عنوان او را حذف کنند اینگونه تصور می‌شود که فردی از جنبش حماس علیه صهیونیست‌ها سخنرانی کرده است.
 
در اتفاق اخیر موضع فرانسوی‌ها که اعلام کردند به صهیونیست‌ها تسلیحات نخواهند داد یک بخش معطوف به این است که نفوذ سنتی خود در لبنان را حفظ کنند و جنایتی که علیه لبنان رقم خورده امروز نفرتی را رقم‌زده که فرانسوی‌ها نگران هستند اگر به عنوان حامی صهیونیست‌ها معرفی شوند و یا به کمک به صهیونیست‌ها ادامه دهند در عرصه افکار عمومی لبنان شریک جرم تلقی می‌شوند. لذا واقعیت‌هایی آن‌ها را به اتخاذ این موضع و سیاست کشانده که نشان‌دهنده این است که صهیونیست‌ها در یک بن‌بست واقعی گرفتار شده‌اند.
 
البته وضعیت صهیونیست‌ها به مثابه فردی که لبه پرتگاه قرار دارد، است و چه بسا به فردی که می‌خواهد به او کمک کند نیز رحم نکرده و او را با خود به انتهای پرتگاه بکشاند.
 
 از حضور شما در این گفت‌وگو متشکرم.
 
سردار سنایی‌راد: من هم از شما بابت ترتیب‌دادن این گفت‌وگو سپاسگزارم.