صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
مادران نوزادان تازه متولد شده می توانند با چالش های بزرگی روبرو شوند که قابل پیش بینی است و دور از انتظار نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مادران نوزادان تازه متولد شده می توانند با چالش های بزرگی روبرو شوند که قابل پیش بینی است و دور از انتظار نیست.
به نقل از پرنتز، مادران نوزادان تازه متولد شده می توانند با چالش های بزرگی روبرو شوند که قابل پیش بینی است و دور از انتظار نیست؛ زیرا نوزادان تازه متولد شده دوره شدید رشد و تکامل را در چند ماه اول زندگی خود تجربه می کنند.

ایجاد الگوهای خواب، غذا خوردن و ارتباط هم برای شما و هم برای نوزادتان کار سختی است.

در حالی که بدون شک در این راه سوالاتی خواهید داشت، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم در هنگام مراقبت از نوزادان چه انتظاراتی داشته باشید. با این راهنمای تخصصی شروع کنید تا کودک تازه متولد شده خود را درک کنید.


ممکن است نوزاد شما کمی خنده دار به نظر برسد
حقیقت این است: صورت کودک شما ممکن است از طریق کانال زایمان کمی تغییر پیدا کند. سر آنها ممکن است مخروطی شکل باشد، به خصوص اگر قبل از زایمان در کانال زایمان شما افتاده باشد یا زایمان طولانی را تحمل کرده باشد.

نوزادان تازه متولد شده همچنین می توانند یک پوشش از موهای نازک به نام lanugo یا  vernix داشته باشند، به خصوص اگر کمی زودتر دنیا بیایند. این ویژگی‌های نوزادان همگی طبیعی و معمولاً موقتی هستند. 


شما باید منتظر لبخند باشید
اولین لبخند کودک شما احتمالاً زندگی شما را در حدود 2 ماهگی روشن خواهد کرد.

تا آن زمان، شما احتمالا برای دیدن خنده آنها سخت تلاش خواهید کرد. برای عبور از فرسودگی و آشفتگی عاطفی، این را در نظر داشته باشید: تلاش‌های شما در آن روزهای اولیه برای نوزادتان از بین نمی‌رود.

دکتر کریستوفر تولچر، متخصص اطفال مستقر در لس آنجلس، می‌گوید: «کودک شما با شما احساس آرامش و دلبستگی می‌کند و دوست دارد در آغوش گرفته شود. به‌علاوه، پیوندها و پیشرفت‌های زیادی در روحیات آنها دیده خواهد شد، حتی اگر برای دیدن آن باید چند ماه صبر کنید.»


شما همچنین باید برای زمان حمام صبر کنید
آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که 24 ساعت کامل پس از تولد برای اولین حمام کودک خود صبر کنید. آنها همچنین حمام اسفنجی را توصیه می کنند تا زمانی که بند ناف کودک شما بیفتد.

اگر بند ناف خشک نگه داشته شود، سریعتر می افتد که معمولاً در عرض یک یا دو هفته است. اگر بند ناف خیس شد، آن را حتما خشک کنید.

اگر هنگام افتادن بند ناف کمی خونریزی کند نیز مشکلی ندارد.  خونریزی خفیف و حتی دلمه بستن می‌تواند طبیعی باشد. (از طرف دیگر اگر متوجه هر گونه چرک، خونریزی بیش از حد شدید یا بند ناف به خودی خود جدا نشد، به پزشک اطفال مراجعه کنید.)


نقطه نرم ترسناک نیست
آوریل هاردویک، از شهر نیویورک، با اشاره به دهانه جمجمه که فونتانل نیز نامیده می شود، اذعان می کند: «من از این قسمت نرم وحشت داشتم؛ جما در بدو تولد موهای پری داشت و من در ابتدا می‌ترسیدم که روی نقطه نرم آن را شانه کنم.»

اما جای نگرانی نیست! تانیا رمر آلتمن، پزشک متخصص اطفال و نویسنده کتاب Mommy Calls ، می‌گوید: «لمس کردن نقاط نرم و موهای نوزاد اشکالی ندارد. این منطقه ممکن است ضربان داشته باشد زیرا مستقیماً روی عروق خونی پوشاننده مغز قرار دارد.»


فکر می کنید کودکتان خوب شیر نمیخورد
نوزادان تازه متولد شده باید هر دو تا سه ساعت یکبار غذا بخورند، اما اگر در حال شیردهی هستید، دانستن اینکه نوزاد شما واقعاً چقدر شیر می خورد دشوار است. خبر خوب این است که راهی برای تشخیص آن وجود دارد؛ دکتر تولچر می گوید: «وزن نوزاد بهترین شاخص در روزهای اولیه است.»

پزشک اطفال شما وزن کودک شما را ظرف چند روز پس از ترخیص و در هر معاینه بررسی می کند. یک نوزاد سالم ممکن است در هفته اول تا 10 درصد از وزن تولد خود را از دست بدهد، اما باید در هفته دوم آن را به دست آورد.

اگر کودک شما به طور مناسب وزن اضافه نمی کند، پزشک به شما اطلاع می دهد و می توانید در مورد برنامه تغذیه کودک صحبت کنید.

شمارش تعداد پوشک نیز می تواند به عنوان یک معیار عمل کند: پنج روز اول معمولا تصادفی است، اما پس از آن، باید پنج تا شش پوشک خیس در روز و حداقل یک یا دو مدفوع ببینید.

 

خشکی پوست برای نوزادان طبیعی است
در ابتدا، ممکن است کودک شما پوست نرم و ابریشمی داشته باشد، اما به زودی تغییر خواهد کرد.

لازم نیست کاری در مورد پوست خشک کودک خود انجام دهید که معمولاً پوسته پوسته می شود، اما اگر اینقدر تمایل دارید، از لوسیون کودک ضد حساسیت و بدون عطر استفاده کنید.

برآمدگی های کوچک، بثورات پوشک و حتی آکنه نوزاد نیز ممکن است ظاهر شوند و این کاملا طبیعی است. اگر بثورات شروع به ترشح کرد، بهبود نیافت، یا اگر کودک شما تب کرد، با پزشک تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.


شما می توانید با احتیاط به گردش بروید
شما اجازه کامل دارید تا در صورت تمایل با کودک خود در خانه بمانید، اما همچنین می توانید در صورت نیاز به تغییر محیط، با برخی اقدامات احتیاطی به بیرون بروید.

دکتر تولچر توصیه می کند: «هنگامی که در مکان های عمومی بیرون می روید کودک خود را از آفتاب دور نگه دارید، از افرادی که ممکن است بیمار باشند فاصله بگیرید و از فضاهای سرپوشیده شلوغ (مانند فروشگاه ها و مهمانی ها در طول تعطیلات) خودداری کنید. همچنین ممکن است بخواهید در طول فصل RSV، تقریباً از اکتبر تا مارس، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید.»

دکتر تولچر می‌افزاید: «به خواهر و برادر بزرگ‌تر بیاموزید که به جای دست و صورت، پای نوزاد را لمس کنند که به جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌کند». دکتر جانا پیشنهاد می کند در صورت نیاز، به فرزند بزرگتر یاد بدهید تا از نوزاد در نبود شما مراقبت کنند. آنها ممکن است دوست داشته باشند به مهمانان بگویند:«بدون شستن دست های خود به کودک دست نزنید!»


نوزادان می توانند زیاد گریه کنند
نوزادان با گریه کردن به شما اطلاع می دهند که گرسنه هستند، سردشان هست، پوشک کثیف دارند یا می خواهند در آغوش گرفته شوند. این "مکالمات" اولیه می تواند ناامید کننده باشد، اما مطمئن باشید که به موقع به آنچه کودکتان نیاز دارد رسیدگی بهتری خواهید داشت.

تحقیقات نشان می دهد که میزان گریه نوزاد بین 5 تا 6 هفته به اوج خود می رسد. بنابراین، اگر در این مدت تلاش کردید، به احتمال زیاد به زودی روزهای روشن‌تر و آرام‌تر در پیش خواهد بود و البته، اگر احساس می کنید مشکلی وجود دارد، همیشه با پزشک اطفال صحبت کنید.


چرت زدن نوزاد طبیعی است
سه ماه اول با یک نوزاد تازه متولد شده می تواند کمنی سخت و گیج کننده باشد. کودک شما باید هر دو تا سه ساعت یکبار غذا بخورد، بنابراین شما هم زیاد نمی خوابید. دکتر آلتمن اطمینان می دهد: «این وضعیت بهتر می شود. اکثر نوزادان تا 3 ماهگی می توانند شش تا هشت ساعت بخوابند.»

نوزادان تازه متولد شده مانند بزرگسالان ریتم شبانه روزی ندارند، اما در نهایت در حدود هشت هفته آن را پیدا می کنند.

می‌توانید به نوزادتان اجازه دهید تا زمانی که او می‌خواهد بین شیر خوردن بخوابد، البته تا زمانی که نیاز باشد پوشک کودک را عوض کنید.


مرحله نوزادی زودگذر است
استرس دارید، خسته و تنها هستید؟ روزهای اولیه والدین می تواند چالش برانگیز باشد. اما این اوقات می توانند در نوع خود زیبا و بسیار زودگذر باشند. 

به یاد داشته باشید، هیچ راه «درست» یا «نادرستی» برای پشت سر گذاشتن روزهای اولیه فرزندپروری وجود ندارد.

برخی از والدین از دز آغوش گرفتن نوزادان لذت می برند در حالی که برخی دیگر دوران کودکی را ترجیح می دهند. احساسات شخصی شما ارزشمند است و اگر در آن روزهای اولیه به کمک نیاز داشتید، نترسید که در صورت نیاز از نزدیکان خود و پزشک و پرستار کمک بگیرید.

 

سلامت نیوز