صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
آجیل ها در رژیم غذایی مادران باردار جایگاه ویژه ای دارند؛ زیرا سرشار از مواد مغذی خاص مانند آهن و منیزیم هستند که می توانند برای سلامت مادر و کودک معجزه کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آجیل ها در رژیم غذایی مادران باردار جایگاه ویژه ای دارند؛ زیرا سرشار از مواد مغذی خاص مانند آهن و منیزیم هستند که می توانند برای سلامت مادر و کودک معجزه کنند.
به نقل از madeformums، در دوران بارداری توصیه می شود به رژیم غذایی خود دقت کنید و حتما با پزشک در مورد مواد غذایی که باید و نباید بخورید مشورت کنید.

ممکن است اکنون که باردار هستید از خوردن آجیل مطمئن نباشید اما خبر خوب این است که در بیشتر موارد، آجیل نه تنها برای خوردن در دوران بارداری بی خطر است، بلکه حتی می تواند مفید هم باشد.

در بارداری آجیل بخوریم یا نه؟
توصیه رسمی NHS این است که می توانید در دوران بارداری آجیل یا غذای حاوی آجیل بخورید مگر اینکه به آنها حساسیت داشته باشید یا یک متخصص به طور خاص به شما توصیه کند که این کار را نکنید.

دکتر اما دربی‌شایر، از سرویس اطلاعات مکمل‌های غذایی و سلامتی و نویسنده کتاب تغذیه در سال‌های باروری تأیید می‌کند که خوردن آجیل در بارداری کاملاً مناسب است.

دکتر اما می‌گوید: «اگر آلرژی دارید، باید از مصرف آجیل خودداری کنید و در گذشته، دولت به زنان توصیه می‌کرد که در صورت وجود سابقه آلرژی در خانواده نزدیک نوزادشان مانند آسم، اگزما، تب یونجه یا آلرژی غذایی از خوردن بادام‌زمینی خودداری کنند.

اکنون، توصیه ها به روز شده است، زیرا هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد اگر در دوران بارداری بادام زمینی یا سایر آجیل ها بخورید، باعث می شود کودک آلرژی بگیرد یا خیر.


6 آجیل که باید در بارداری بخورید
با در نظر گرفتن تمام موارد فوق، خبر عالی این است که اگر می خواهید در دوران بارداری به خوردن آجیل ادامه دهید، می توانید مواردی را امتحان کنید که ارزش غذایی بالایی هم دارند:

1. بادام
بادام میوه خوراکی درخت بادام است که عمدتاً در خاورمیانه رشد می کند. آنها در خوراکی ها و مواد غذیی مختلفی استفاده می شوند.

بادام حاوی مقدار زیادی چربی سالم، فیبر، پروتئین، ویتامین E و منیزیم است. منیزیم با کنترل قند خون ارتباط دارد که اگر از دیابت بارداری رنج می برید، می تواند بادام را به رژیم غذایی شما اضافه کند.

2. گردو
گردو دارای خواص آنتی اکسیدانی شگفت انگیز و چربی های امگا 3 است که گفته می شود برای مغز مفید است و احتمالاً برای تقویت خلق و خوی شما نیز مفید است.

این آجیل در همه چیز از کیک میوه گرفته تا مخلوط چاشنی استفاده می شود، راه های زیادی برای وارد کردن آنها به رژیم غذایی شما وجود دارد و اگر دوست دارید آنها را با شکلات بپوشانید و نوش جان کنید!

3. بادام هندی
بادام هندی نوعی طعم "خامه ای" دارد و دارای چربی های تک غیراشباع از جمله اسید اولئیک و پالمیتولئیک و همچنین مقدار مناسبی از آهن و ویتامین K است.

خامه بادام هندی یک جایگزین عالی وگان برای خامه فرم گرفته است و کالری کمتری دارد. شما همچنین می توانید این آجیل های خامه ای را در کاری، سیب زمینی سرخ کرده و خورش ها استفاده کنید.

4. پکان
پکان منبع خوبی از منگنز و مس است که به متابولیسم شما کمک می کند و می تواند التهاب را کاهش دهد و همچنین سرشار از ویتامین E است. با این حال زنان باردار نباید بیش از 30 میلی گرم در روز ویتامین E مصرف کنند. 

5. ماکادمیا
ماکادمیا سرشار از چربی های تک غیراشباع است که می تواند سلامت قلب را تقویت کند. آنها همچنین حاوی پتاسیم هستند که به کنترل تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن شما کمک می کند. اگر در دوران بارداری از گرفتگی عضلات پا رنج می برید، خوردن بیشتر غذاهای غنی از پتاسیم و منیزیم ممکن است به بهبود شرایط شما کمک کند؛ سعی کنید بادام و ماکادمیا را با یکدیگر مخلوط کنید.

ماکادمیاها کربوهیدرات و قند کمی دارند (مگر اینکه از شکلات‌های پوشیده شده استفاده کنید) و دارای فیبر متوسطی هستند.

6. آجیل برزیلی
آجیل برزیلی منبع خوبی از سلنیوم معدنی است، یک آنتی اکسیدان قوی که می تواند از بدن شما در برابر انواع بیماری های مزمن محافظت کند و از تیروئید شما حمایت کند.

اگر در دوران بارداری میل به شکلات دارید، آجیل برزیلی پوشیده از شکلات تلخ را برای یک میان وعده متعادل امتحان کنید که در کنار آن چربی و مواد مغذی خوبی به شما می دهد.

چرا آجیل در بارداری ارزش غذایی دارد؟
همه این موارد مملو از پروتئین، چربی‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی سالم هستند.

مانند تمام آجیل ها، آنها منبع فیبر مفیدی هستند که ما همیشه به اندازه کافی از آن نمی خوریم. فیبر برای مادران باردار مهم است زیرا می تواند به رفع مشکلات روده مانند یبوست که به دلیل تغییرات هورمونی شایع است، کمک کند.

 آجیل ها منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند؛ به ویژه مغزهایی مانند گردو می توانند برای سلامت شما و کودکتان معجزه کنند.

برخی آجیل ها مانند بادام هندی مقادیر مفیدی آهن را تامین می کنند. بنابراین خوردن آجیل به بدن کمک می کند تا کمبود برخی مواد مغذی را در بدن ما جبران کند.

چه زمانی از خوردن آجیل اجتناب کنید؟
در حالی که آجیل خاصی وجود ندارد که در دوران بارداری از آن اجتناب کنید (مگر اینکه آلرژی داشته باشید)، متخصصان توصیه می کنند به جای مصرف روزانه یک کیسه بزرگ بادام زمینی بوداده، آن را در حد اعتدال مصرف کنیم.

به جای پرهیز از آجیل‌های خاص، فقط مصرف آجیل‌ها را در حد اعتدال نگه دارید، زیرا چربی بالایی دارند. از مصرف بیش از حد آجیل‌های نمکی نیز خودداری کنید زیرا محتوای نمک می‌تواند سلامت شما را تهدید کند. 

صرف نظر از اینکه چقدر آجیل در رژیم غذایی خود دارید، معقول ترین توصیه متخصصان این است که تا آنجا که می توانید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.

اگر حالت تهوع و استفراغ دارید و احساس می‌کنید برای غذا خوردن بیش از حد بیمار هستید یا برای آشپزی بیش از حد خسته هستید، یک مکمل ویتامین و مواد معدنی با فرمول خاص مصرف کنید که به بالا بردن سطح ویتامین و مواد معدنی کمک می‌کند.