صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
گاز رادون یک عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون (لوسمی) است. لوسمی که خون و مغز استخوان را درگیر می کند، شایع ترین سرطان دوران کودکی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: گاز رادون یک عامل خطر مهم ابتلا به سرطان خون (لوسمی) است. لوسمی که خون و مغز استخوان را درگیر می کند، شایع ترین سرطان دوران کودکی است.
به نقل از هلث دی نیوز، «متیو بولزیگار»، استادیار بهداشت در دانشگاه ایالتی اورگن، گفت: «این ارتباط منجر به یک مطالعه پیشگامانه جدید شد که در بیش از ۷۰۰ شهر در ۱۴ ایالت انجام شد که سرطان خون دوران کودکی را با سطوح گاز رادون مرتبط می‌کند.»

بولزیگار گفت: «این یافته قابل توجه است زیرا عوامل خطر کمی برای سرطان دوران کودکی شناسایی شده‌اند و عوامل محیطی نیز کمی مطالعه شده‌اند.»

رادون یک گاز طبیعی است که در برخی از سنگ‌ها و خاک‌ها وجود دارد. این گاز محصول جانبی تجزیه اورانیوم است که می‌تواند وارد هوا شده و ذرات رادیواکتیو ساطع کند که ممکن است وارد بدن شوند. این گاز بی رنگ و بی بو به راحتی می‌تواند به سطوح خطرناک برسد.

بولزیگار و تیمش از مدل سازی آماری برای بررسی سطوح رادون و سرطان در ایالات متحده استفاده کردند. حتی در غلظت‌های پایین‌تر از سطوحی که مقامات فدرال اقداماتی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض رادون توصیه می‌کنند، ارتباط بین سرطان خون کودکان و رادون را مشاهده کردند.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده می‌گوید هیچ سطحی از رادون ایمن نیست و توصیه می‌کند زمانی که غلظت آن به ۱۴۸ بکرل در هر متر مکعب هوا می‌رسد، اقدامات کاهشی انجام شود.

بولزیگار خاطرنشان کرد: «در مطالعه جدید غلظت‌های کمتر از نیمی از آن در نظر گرفته شد.»

وی در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «طراحی مطالعه ما فقط به ما امکان می‌دهد تا ارتباط‌های آماری را شناسایی کنیم و فرضیه‌هایی را مطرح کنیم، بنابراین مطالعاتی که بهتر می‌توانند تعیین کنند که آیا قرار گرفتن در معرض رادون باعث سرطان خون کودکان می‌شود یا خیر، مورد نیاز است.»

بولزیگار افزود: «ما در حال کار بر روی بسیاری از مطالعات مختلف رادون هستیم، و همچنان به یافتن اثرات مضر محدود به ریه‌ها در بزرگسالان ادامه می‌دهیم.»