صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳
سوسن تسلیمی متولد ۱۳۲۸ هنر پیشه و کارگردان تئاتر و سینمای ایرانی است که هم اکنون در کشور سوئد زندگی می‌کند. مهمترین آثاری که در آن ایفای نقش کرده شامل فیلم‌هایی مانند چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک و شاید وقتی دیگر می‌باشد. او اغلب در فیلم‌های آقای بیضایی بازی کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نام و نام خانوادگی: سوسن تسلیمی
 
تاریخ تولد: بهمن سال ۱۳۲۸
 
محل تولد: رشت
 
پیشه: بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما
 
وضعیت تاهل: مجرد
 

عکس نوجوانی و جوانی سوسن تسلیمی

 
بیوگرافی سوسن تسلیمی
سوسن در بهمن سال ۱۳۲۸ در شهر رشت متولد شد. او در یک خانواده سینمایی و فرهنگ دوست رشد یافت. پدرش خسرو تسلیمی، مدیر تولید و تهیه کننده بود و مادرش منیره آخوندنیا بازیگر بوده است. برادر او سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس و تهیه کننده و بازیگر می‌باشد. 
 او کار خود را با بازیگری تئاتر در سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و سپس در همین رشته به تحصیل پرداخت. در دوران دانشجویی با افراد سرشناس و مشهوری مانند داریوش فرهنگ، هرمز هدایت، مهدی هاشمی، بیژن مفید و بهرام بیضایی همکاری داشته است. او برای اولین بار در سال ۱۳۵۷ وارد سینما شد و در فیلم چریکی تارا کاری از بهرام بیضایی ایفای نقش کرد.
او در همان سال‌های اول فعالیت خود که وارد تئاتر شد با داریوش فرهنگ آشنا شد و این آشنایی منجر به ازدواج آن‌ها شد.
 

آغاز فعالیت سوسن تسلیمی در زمینه تئاتر

عکس سوسن تسلیمی 

 

سوسن تسلیمی در سال ۱۳۵۰ وارد گروه حرفه ای تئاتر می شود و بازیگری تئاتر را در این گروه به رهبری آربی آوانسیان می آموزد. سپس وارد رشته تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبای تهران می شود و در سال 1352 از این رشته فارغ التحصیل می شود.

مهاجرت سوسن تسلیمی به سوئد

وی در سال ۶۶ و بعد از اینکه در فیلم شاید وقتی دیگر به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کرد ممنوع الکار شد و برای ادامه فعالیت در این عرصه هنری چاره ای جز مهاجرت از ایران نداشت. به این ترتیب او تصمیم می گیرد از ایران مهاجرت کند و ایران یکی از بازیگران با استعدادش را از دست داد.

او بعد از ورود به سوئد در فیلم مرز به کارگردانی رضا پارسا بازی کرد. اما بعد از این بیشتر روی بازیگری و نمایش نامه نویسی و تدریس تئاتر تمرکز می کند.

زندگی شخصی و ازدواج سوسن تسلیمی

سوسن تسلیمی در سال های اولیه فعالیت خود به عنوان بازیگر با داریوش فرهنگ در گروه تئاتر آشنا شد و این آشنایی منجر به ازدواج آنها شد. آنها صاحب دختری به نام توکا شدند ولی بعد از چند سال به علت تصمیم سوسن برای مهاجرت به اروپا در سال ۱۳۶۶ از هم جدا شدند. خود ایشان علت جدایی را اختلاف سلیقه عنوان می کند.

سوسن تسلیمی بعد از بازی در مرگ یزد گرد برای همیشه از تئاتر ایران جدا می شود.