صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۶ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: یک قلاده گربه پالاس در منطقه سرانی از توابع بخش سرحد این شهرستان که ماه گذشته زنده گیری شده بود تلف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان گفت: یک قلاده گربه پالاس در منطقه سرانی از توابع بخش سرحد این شهرستان که ماه گذشته زنده گیری شده بود تلف شد.
 
میثم باقری اظهارکرد: گربه پالاس ماه گذشته توسط یکی از چوپانان شهرستان به اداره حفاظت محیط زیست شیروان تحویل داده شد.
 
وی افزود: گربه نابالغ به دور از مادر چند روزی تنها در طبیعت بوده و پس از تحویل به اداره محیط زیست به دلیل ضعف جسمانی قادر به رهاسازی آن در طبیعت نبود.
 
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان اضافه کرد: گربه پالاس پس از ۱۲ روز و با توجه به رسیدگی هایی این اداره تلف شد.
 
به گزارش ایرنا، گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می آید، این‌گونه از حیوانات شب فعال، بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است.
 
گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.
 
گفتنی است گربه پالاس یکی از هشت گربه سان حال حاضر حیات وحش ایران و زیباترین گربه وحشی ایران به شمار می رود و دامنه پراکنش این گونه در ایران بسیار محدود بوده و نسل آن با خطر انقراض روبرو است.
 
منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
 
شهرستان شیروان با گستره سه هزار و ۷۸۹ کیلومتر مربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.