صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ظریف: وقت آن رسیده که ما بشنویم به جای اینکه همواره بگوییم
ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور در مراسم اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران گفت:  وقت آن رسیده که ما بشنویم به جای اینکه همواره بگوییم. شجاعت می‌خواهد که بپذیریم همه راه‌حل‌ها در جیب ما نیست؛ همه راه حل‌ها در مغز ما نیست، راه حل‌ها در مغز ۸۵ میلیون ایرانی آزاده، فهمیده و سرافراز است.

سید حسن خمینی: بازدارندگی نظامی ما باید یک سطح بالاتر برود
سیدحسن خمینی تأکید کرد: من موافق هرگونه مذاکره ای هستم اما دستکش‌های مخملی بازوان چدنی دارد ؛ اگر دستان شما چدنی نباشد دستتان خورد می شود. بازدارندگی نظامی ما باید یک سطح بالاتر برود امروز دنیا به شرایطی رسیده که لازم است بازدارندگی ما قوی تر کنیم. 

بلومبرگ: ایران ممکن است تنگه هرمز را ببندد
بلومبرگ به نقل از ادوارد مورس، تحلیلگر حوزه انرژی نوشت:  بستن تنگه هرمز توسط ایران می‌تواند قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار برساند. به گفته معامله‌گران و تحلیل‌گران، در صورت بروز اختلالات بزرگ و طولانی‌مدت در خاورمیانه، احتمالاً ایالات متحده از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده خواهد کرد. این ذخایر در حال حاضر حدود ۳۸۳ میلیون بشکه دارد که به عنوان یک پشتوانه مهم عمل می‌کند. 

امکان ثبت‌نام دانشجویان محروم از تحصیل
پیرو جلسه شوراهای صنفی دانشجویی با رئیس سازمان امور دانشجویان بخشنامه ای در خصوص بازگشت به تحصیل دانشجویان به تمامی دانشگاه ها ابلاغ شد. به این ترتیب امکان ثبت‌نام دانشجویان محروم از تحصیل که حکم آن‌ها در حال اجرا است، بدون ایجاد محدویت در اخذ واحد، در مهلت حذف و اضافه فراهم شد.

حذف اقامت دائم از طرح ساماندهی اتباع خارجی
ولی‌الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح ساماندهی اتباع خارجی دیگر چیزی به عنوان اقامت دائم اتباع در ایران نداریم بلکه برای اتباع سه نوع اقامت موقت شامل یک ساله، ۳ ساله و احتمالاً ۷ ساله پیش‌بینی شده است.

ترامپ: بایدن باید می‌گفت اول تاسیسات هسته‌ای را بزنیم، بعد به فکر بقیه‌اش باشیم
«دونالد ترامپ» درباره اینکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا گفته است که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند، گفت: «ولی این همان چیزی است که شما می‌خواهید به آن حمله کنید، درست است؟» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به پاسخ بایدن افزود: «پاسخ رئیس جمهور آمریکا باید این می‌بود که اول تاسیسات هسته‌ای را بزنیم و بعد به فکر بقیه‌اش باشیم.» 

عراقچی: ابتکاراتی برای آتش‌بس در غزه و لبنان وجود دارد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما همواره با مقامات  سوریه و لبنان در مورد تحولات منطقه رایزنی‌های نزدیکی داشته‌ایم، ادامه داد: مهمترین بحث در حال حاضر موضوع آتش‌بس در لبنان و غزه است در این زمینه ابتکاراتی وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته است. 

زلزله ۴.۴ ریشتری حوالی آرادان سمنان
زمین‌لرزۀ ۴.۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین حوالی آرادان سمنان را لرزاند. این زلزله در تهران هم حس شد.

تهدید آرامگاه حافظ / مترو به ۵۰۰ متری حافظیه رسیده
شهرداری شیراز خط دو مترو شیراز را که در دوره پنجم شورای شهر این شهر باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف می‌شد، تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است. اقدام شهرداری شیراز برای ساخت و ساز خط مترو تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ از قرار معلوم بدون اخذ مجوز‌های لازم از استانداری فارس و نبود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چندماه اخیر انجام شده است. 

رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال: فکری باید۸۰ ضربه شلاق بخورد
رئیس کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال با انتقاد از صحبت‌های سرمربی مس شهر بابک، گفت: جامعه ورزش باید فراتر از رنگ و سلیقه به این رفتار حساسیت نشان دهد. بزه دیده از این رفتار تنها یک شخص نیست بلکه کلیت جامعه فوتبالی است. مجنی علیه از این ناسزا و به واقع قذف می‌تواند دادخواهی کیفری با اعمال حد قذف برابر مواد ۲۴۵ به بعد قانون مجازات اسلامی - کتاب تعزیرات اقامه نماید. با اینکه ذاتاً مخالف مجازات‌های بدنی هستم، اما نواختن ۸۰ تازیانه حدی بابت چنین رفتاری را متضمن تمام اهداف اصلاحی تنبیه کیفری می‌بینم.