صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳
سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی ویروس «ام‌پاکس» (آبله میمونی) را تأیید کرد. این اقدام، گامی مهم برای بهبود تشخیص سریع این بیماری در کشورهایی است که با شیوع آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان جهانی بهداشت اولین آزمایش تشخیصی ویروس «ام‌پاکس» (آبله میمونی) را تأیید کرد. این اقدام، گامی مهم برای بهبود تشخیص سریع این بیماری در کشورهایی است که با شیوع آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین آزمایش تشخیصی «ام‌پاکس» (آبله میمونی) را تأیید کرد که می‌تواند در کشورهایی که با شیوع این بیماری مواجه هستند، نقش کلیدی ایفا کند. این آزمایش، که با نام «Alinity m MPXV» شناخته می‌شود، امکان تشخیص دقیق ویروس از نمونه‌های ضایعات پوستی (مانند کورک و تاول) را فراهم می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل بیماری‌های اتحادیه آفریقا، تاکنون بیش از ۸۰۰ نفر در آفریقا به دلیل ابتلا به آبله میمونی جان باخته‌اند و این بیماری در ۱۶ کشور شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده است که تایید این آزمایش در کشورهای درگیر با شیوع ام‌پاکس می‌تواند به افزایش توان تشخیصی کمک کند و به مهار این بیماری کمک بسزایی نماید. «یوکیکو ناکاتانی»، معاون دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه‌ای گفت: «این تأییدیه گامی بزرگ در فراهم کردن دسترسی به ابزارهای تشخیصی مؤثر در کشورهای آسیب‌دیده است. تضمین دسترسی به محصولات پزشکی باکیفیت، از ارکان اصلی مقابله با این بحران است.»

آبله میمونی، که پیش‌تر با نام «آبله میمونی» شناخته می‌شد، از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا تماس فیزیکی نزدیک بین انسان‌ها انتقال می‌یابد. این بیماری باعث تب، دردهای عضلانی و ضایعات پوستی می‌شود و در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد.

علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت اولین واکسن «ام‌پاکس» را نیز برای استفاده جهانی تأیید کرده است. این واکسن که توسط شرکت داروسازی Bavarian Nordic A/S تولید شده، در دو دوز به فاصله چهار هفته برای بزرگسالان تجویز می‌شود.

شیوع گسترده ام‌پاکس در سال ۲۰۲۲، به ویژه در اروپا و آمریکا، سازمان جهانی بهداشت را وادار به اعلام وضعیت اضطراری جهانی کرد. اگرچه این هشدار در ماه مه ۲۰۲۳ به پایان رسید، اما WHO همچنان از مردم خواسته است که در مقابله با این ویروس احتیاط کنند و اقدامات پیشگیرانه را ادامه دهند.