صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳
نمایش پرسپولیس مقابل پاختاکور ازبکستان آن چیزی نبود که هواداران حاضر در استادیوم شهدای شهر قدس انتظار آن را می‌کشیدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خوان کارلوس گاریدو در همین مدت کوتاه شرایطی را دنبال کرده که کمتر کارشناسی به دنبال انتقاد از وضعیت فنی تیمش باشد. نمایش‌های تهاجمی طی دیدارهای سخت برابر الاهلی عربستان و خصوصا جدال با استقلال که با برتری در دربی همراه بوده، به نوعی سوپاپ اطمینان برای این مربی اسپانیایی بوده که از تیغ انتقادات دور باشد.

با این حال گاریدو نیز به خوبی آگاه است که در دنیای حرفه‌ای فوتبال عملکرد هر تیم و مربی‌ای بازی به بازی ارزیابی شده و روند کلی تیم در نهایت مورد کارشناسی قرار خواهد گرفت. در همین فوتبال سرمربی‌ای بوده که حتی با برتری در دربی (حمید درخشان) و صدرنشینی در لیگ قهرمانان و نمایش تهاجمی، زیر تیغ انتقادات قرار گرفته و در نهایت نیز مسیرش از نیمکت سرخ‌ها دور شده است. با این حال مسلما شرایط و کیفیت فنی گاریدو با امثال حمید درخشان و ... قابل مقایسه نیست و تیم تحت رهبری این مربی اسپانیایی نکات مثبتی داشته که توانسته در همین مدت کوتاه بخش عمده جامعه هواداری را راضی نگه دارد.

در نهایت اما دستیابی به یک امتیاز از دو بازی در لیگ الیت آسیا و کم‌رنگ شدن (نه ناامیدی و پایان کار) شانس صعود سرخ‌ها با توجه به نمایشی که آنها در جدال برابر پاختاکوری که بازی اول خود در خانه را به حریف واگذار کرده بود، انتقاداتی را متوجه گاریدو کرده است.

تیم او فاصله زیادی از نمایش فنی و کیفی دیدار برابر استقلال و حتی الاهلی عربستان داشت که دروازه رقیب را بارها با خطر مواجه کرده بود و باعث شده بود با وجود شکست در عربستان مورد تمجید قرار گیرد.

رضا درویش به عنوان مدیرعامل سرخ‌ها اما مدعی شده بود که ناکامی در کسب پیروزی تیمش ارتباط نزدیکی با فشار بازی‌ها و سفرهای این تیم طی چند وقت اخیر داشته است. تیمی که از میزبانی به دور است و عملا قرار گرفتن نامش به عنوان تیم اول و میزبان برابر رقبا، به منزله سود بردن از امکانات و مزایای آن نیست.

خوان کارلوس گاریدو نیز با ادبیات خاص خودش و با اشاره به این موضوع که به دنبال بهانه‌جویی نیست، شرایط زمین و جوی به واسطه بارش شدید باران را در عملکرد شاگردانش موثر عنوان کرد.

در پایان بازی اما خبرنگاران نه از گاریدو که درویش با سوال جالبی استقبال کردند و درباره میانگین سنی بازیکنان و تاثیر آن در روند کیفی بازی و فشاری که این تیم متحمل می‌شود، خواهان پاسخ‌گویی شدند. خبرنگاران با علم به این موضوع که درویش به عنوان نفر اول نقل و انتقالات این باشگاه و انتخاب بازیکنان، در این موضوع سهم بزرگی داشته، خواهان توضیح مدیرعامل شدند: این را قبول ندارم. همین بازیکن‌ها در چند بازی اخیر ستاره بودند. ما بازیکنان جوان و با استعداد روی نیمکت کم نداریم. ما هنوز یاد نگرفتیم که نتیجه بازی غیرقابل تصور است و بعد از آن نباید شروع کنیم بگوییم ایراد اینجا یا آنجاست. ما شایستگی بچه‌ها را دیدیم و کادرفنی گفته که آنها بهترین هستند وگرنه این‌همه استعداد روی نیمکت داریم.

پرسپولیس بازی برابر پاختاکور ازبکستان را با میانگین سنی 31 سال و 4 ماه آغاز کرد و جوان‌ترین بازیکن این تیم محمد خدابنده‌لو با 25 سال سن بود! در ترکیب اولیه پرسپولیس به جز علی علیپور و الکسیس گوندوز با 28 سال سن، بقیه بازیکنان یعنی هشت بازیکن دیگر همگی بالای 30 سال بودند. تعویضی‌های پرسپولیس هم به جز اورونوف و سعید مهری در سه بازیکن دیگر با بازیکنان بالای 30 سال صورت گرفت تا سرخ‌ها از نظر میانگین سنی وضعیت خاصی را در ادامه بازی دنبال کنند.

ضعف فنی؟
طی ساعات اخیر و بعد از تساوی پرسپولیس دو بحث انتقادی اما شکل گرفته است؛ عده‌ای این توقف را به ضعف فنی ارتباط داده‌اند و بخشی دیگر مدعی ضعف بدنی پرسپولیس و فشار ناشی از بازی‌های پیاپی و عدم میزبانی هستند. پرسپولیس اما در نیمه دوم و علی‌رغم اینکه از حریف پیش بود، مالکیت بیشتری در اختیار داشت و از حیث آمار فردی و تیمی هم شرایط مناسبی را برابر حریف دنبال کرد. آنها در این بازی 488 پاس داشتند که در مقابل 427 پاس حریف بود. دستیابی به 11 ضربه ایستگاهی و در مقابل تنها دادن 5 ضربه ایستگاهی به حریف. در کرنرها اما آمار به سود حریف ازبکستانی بود که روی ضربات شوت حساب ویژه‌ای باز کرده و از این راه بیشتر به کرنر دست یافت و در نهایت هم یک گل زیبا از دراگان. زدن 19 شوت به دروازه پرسپولیس آمار فوق‌العاده و عجیبی بود که پاختاکور در این بازی ثبت کرد و در نهایت هم از آن به هدف خود دست یافت تا نشان دهد برنامه آنها نتیجه‌بخش بوده است. با این حال نگاهی دوباره به بازی نشان می‌دهد که برخلاف بازی با الاهلی، این پاختاکور بود که حملات خطرناک‌تری روی دروازه پرسپولیس و الکسیس شکل داد و این تیم ازبکستانی بوده که همانند پرسپولیس در عربستان، این بار در شهر قدس شایسته ستایش است.

تعویض‌های گاریدو که برگ برنده و برتر او در چند دیدار اخیر و خصوصا جدال دربی بود، در این بازی کاملا خنثی و بی‌نتیجه ماند. چیزی که سرمربی اسپانیایی نیز به آن در نشست خبری پایان بازی اقرار کرد: متاسفانه پنج تعویض ما که بازیکنان هجومی بودند آنطور که بودند عمل نکردند. لوکاس، عیسی، اورونوف و سعید صادقی و همین‌طور سعید مهری. با این بازیکنان در نیمه دوم فکر می‌کردیم موقعیت‌های بیشتری برای گلزنی داشته باشیم، ولی نتوانستیم شانس‌های دیگری به دست بیاوریم.

با این حال گاریدو پرونده این بازی را با اشاره به این موضوع که بارندگی و شرایط زمین و نبود هشتاد هزار هوادار روی عملکرد میزبانی آنها تاثیرگذار بوده، بست.

شرایط بدنی: میانگین سنی بالاست
در مورد شرایط بدنی اما نگاهی به بازی‌های اخیر این تیم نشان می‌دهد که آنها علی‌رغم شرایط سنی بالا، از بحث بدنی یکی از بهترین‌های لیگ تا به اینجا بوده‌اند. فشار بدنی خاصی که ادریس به عنوان مربی بدنساز روی بازیکنان قرار داده، به زعم تمامی آنها طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده و از این حیث مشکلی ندارند. اما طبیعی است که میانگین سنی نزدیک به 32 سال، نمی‌تواند شرایط مناسبی را در یک تورنمنت پرفشار شکل دهد و تیم در مقطعی دچار مشکل شود. به چند تیم مطرح اروپایی و میانگین سنی آنها در بازی آخرشان توجه کنیم: میلان اکنون با میانگین سنی 26 سال و 9 ماه آخرین بازی خود را پشت سر گذاشت و ناپولی هم با 28 سال و 2 ماه میانگین سنی ترکیب خود برابر رقیبش قرار گرفت. رئال مادرید با میانگین سنی 28 سال و 4 ماه در دربی مادرید برابر حریف حاضر شد و در انگلیس هم منچسترسیتی با 28 سال و 4 ماه و لیورپول هم با 27 سال و 9 ماه آخرین بازی خود را برابر رقبا دنبال کردند.

پس به طور کلی شرایط سنی هم می‌تواند یکی از عوامل موفقیت و کمتر شدن نوسان کیفی هر تیمی در تورنمنتی پرفشار باشد. این در حالیست که تیمی مثل پرسپولیس بدون در اختیار داشتن استادیوم میزبانی مطلوب، طی 15 روز 4 بازی پرفشار را برابر الاهلی عربستان (خانه حریف)، آلومینیوم اراک، استقلال تهران و در نهایت پاختاکور ازبکستان برگزار کرده است. در چنین شرایطی معمولا مربیان بدنساز به کاهش فشار تمرینی رو آورده تا بازیکنان خود را حفظ کنند.

با این حال به طور قطعی با توجه به نوسان نتیجه گیری و عملکرد فنی پرسپولیس نمی‌توان درباره ضعف این تیم در بخش فنی یا بدنی به نتیجه قاطعی دست یافت و این موضوع نیازمند طی کردن بخش بیشتری از مسیر بازی‌ها و مشاهده روند کلی تیم خواهد بود. آنها بعد از بازی این هفته مقابل چادرملو به واسطه اردوی تیم ملی و فیفادی استراحت کوتاهی خواهند داشت و در ادامه سیکل پرفشار دوباره‌ای را با بازی برابر ملوان در بندرانزلی، السد در قطر و بلافاصله شمس آذر و استقلال خوزستان در پیش دارند. جایی که بهتر می‌توان به موضوع بحث فنی و ایرادات آن یا شرایط بدنی و ضعف در این بخش، به نتیجه دست یافت.