صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
یک کپسول اسپیس‌ایکس که برای بازگرداندن دو فضانورد سرگردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده بود، به این ایستگاه متصل شد. کپسول اژد‌ها که دارای دو صندلی خالی برای بوچ ویلمور و سونی ویلیامز است، در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت شرقی (۲۱:۳۰ به وقت گرینویچ) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این دو فضانورد پیشتر با یک کپسول جدید استارلاینر بوئینگ برای یک ماموریت هشت روزه در ماه ژوئن (سه ماه پیش) به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند، اما به دلیل نقصی که در طول پرواز کشف شد، مجبور شدند در آنجا بمانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کپسول اسپیس‌ایکس که برای بازگرداندن دو فضانورد سرگردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده بود، به این ایستگاه متصل شد.
 
کپسول اژدها که دارای دو صندلی خالی برای بوچ ویلمور و سونی ویلیامز است، در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت شرقی (۲۱:۳۰ به وقت گرینویچ) به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.
 
این دو فضانورد پیشتر با یک کپسول جدید استارلاینر بوئینگ برای یک ماموریت هشت روزه در ماه ژوئن (سه ماه پیش) به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند، اما به دلیل نقصی که در طول پرواز کشف شد، مجبور شدند در آنجا بمانند.
 
اکنون انتظار می‌رود آنها در ماه فوریه (پنج ماه دیگر) به زمین بازگردند.
 
کپسول اژدها روز شنبه (۲۸ سپتامبر) از کیپ کاناورال فلوریدا بلند شد که دو فضانورد، نیک هیگ، فضانورد ناسا و الکساندر گوربونوف، فضانورد روسی خدمه‌های آن هستند.
 
هیگ پیشتر یک دوره را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده است، گوربونوف هم پیش از بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به زمین به خدمه این ایستگاه خواهد پیوست.
 
این پرتاب برای پنجشنبه گذشته برنامه‌ریزی شده بود، اما به دلیل طوفان هلین، که در روزهای اخیر ویرانی‌های عظیمی را در سراسر جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا از جمله فلوریدا ایجاد کرد، به تعویق افتاد.
 
اتصال این کپسول به ایستگاه فضایی بین‌المللی زمانی رخ داد که این ایستگاه در فضایی در ۲۶۵ مایلی (۴۲۶ کیلومتری) بالای بوتسوانا در جنوب آفریقا در گردش بود.
 
فیلم‌هایی که از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده می‌شود، هیگ و گوربونوف را نشان می‌دهد که پس از ورود لبخند می‌زنند و با دو خدمه آن عکس می‌گیرند.
 
نیک هیگ، فضانورد ناسا (راست) و الکساندر گوربونوف، فضانورد روسی (چپ)
 
پرواز کپسول استارلاینر که در پنجم ژوئن انجام شد، اولین پرواز آزمایشی این کپسول با سرنشین، و اولین تلاش بوئینگ برای بردن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود.
 
در طول پرواز، این کپسول با مشکلات متعددی مواجه شد، از جمله با نشت هلیوم - که در سیستم رانش آن استفاده می‌شود - و با مشکلات چندین رانشگر.
 
مهندسان بوئینگ و ناسا ماه‌ها تحقیق کردند، اما در اواخر ماه گذشته بود که ناسا به این نتیجه رسید که بازگرداندن ویلمور و ویلیامز به زمین با استارلاینر ایمن نیست.
 
کپسول استارلاینر به دلیل مشکلاتی که در طول توسعه آن و همچنین مشکلاتی که طی پروازهای آزمایشی بدون سرنشین در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ کشف شد، چندین سال به تعویق افتاده بود.
 
ناسا ناوگان شاتل‌های فضایی خود را در سال ۲۰۱۱ از رده خارج کرد و برای رفت‌وآمد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضاپیمای سایوز روسیه متکی شد.
 
هدف اصلی ناسا برای مدت‌ها این بوده است که از دو شرکت آمریکایی برای انجام این ماموریت‌ها استفاده کند و در سال ۲۰۱۴ قراردادهایی به ارزش ۴/۲ میلیارد دلار و ۲/۶ میلیارد دلار با بوئینگ و اسپیس‌ایکس منعقد کرد.
 
در سال ۲۰۲۰ اسپیس‌ایکس، که موسس آن ایلان ماسک میلیارد است، اولین شرکت خصوصی شد که فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد.
 
منبع: بی بی سی