صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳
سخنگوی وزارت خارجه:
کنعانی ادامه داد: ما دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد. اگر شرایط اقتضا کند و اگر زمان آن فرا برسد «الی بیت المقدس» را تا خود بیت المقدس ادامه خواهیم داد. کسی در توانایی و اقتدار ایران برای پاسخ دادن به اقدامات ماجراجویانه هیچ تردیدی نکند. دنیا این را می‌داند و آن را دیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مکتب سید حسن نصرالله زنده است و ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیست و آزادی قدس شریف را در بیت المقدس برگزار خواهند کرد.

به گزارش «انتخاب»، «ناصرکنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری اظهار داشت: شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل مقتدر و همیشه پیروز حزب الله لبنان را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم و مقام معظم رهبری حفظه الله و به همه آحاد ملت شریف بزرگ ایران و همه دولت‌ها و ملت‌های حامی آرمان فلسطین و همچنین مردم صبور و همیشه ایستاده غزه و در رأس این‌ها به ملت لبنان و حزب الله لبنان و خانواده گرانقدر شهید عزیز تسلیت عرض می‌کنم.

آمریکا هیچ دستاورد راهبردی به دست نخواهد آورد

وی ادامه داد: سید حسن نصرالله شهید شد، اما مکتب سید حسن نصرالله زنده است و ما تردیدی نداریم که جبهه مقاومت و ملت لبنان مرگ صهیونیست و آزادی قدس شریف را در بیت المقدس برگزار خواهند کرد.

کنعانی گفت: رژیم آمریکا در تداوم حمایت‌های ننگین خود از رژیم صهیونیستی هیچ دستاورد راهبردی را به دست نخواهد آورد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: پس از جنایات رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ضاحیه بیروت توسط بمب‌های اهدایی آمریکا برای ترور دبیرکل حزب الله، جمهوری اسلامی ایران اقدامات سیاسی و حقوقی خود را در دستور کار قرار داد. وزیر امور خارجه در نیویورک مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردند. ما به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران بیانیه ایران را فوراً صادر کردیم. آقای عراقچی با حضور در نشست شورای امنیت ضمن محکوم کردن شدید این جنایت، مواضع کشورمان را اعلام کرد و خواستار اقدام‌فوری مجامع بین المللی و شورای امنیت در این‌باره شد.

کنعانی گفت: در ادامه پیگیری‌ها، سفیر ایران در سازمان ملل متحد طی ارسال نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل متحد مواضع ایران را در این باره رسماً اعلام کردند. ترور دبیر کل حزب الله و مستشار سپاه پاسداران از سوی رژیم صهیونیستی به عنوان یک تهدید علیه صلح و امنیت منطقه و خلاف حقوق بین الملل است و هشدار دادیم که تداوم این اقدامات می‌تواند دامنه درگیری‌ها را گسترش دهد. دبیر کل سازمان ملل باید درخواست‌ها را در این‌باره با جدیت دنبال کند.

وی گفت: ایران در مشورت نزدیک با مقامات لبنان موضوعات را دنبال می‌کند. جمهوری اسلامی ایران هیچیک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

درخواست عراقچی از دبیرکل سازمان ملل

کنعانی بیان‌کرد: آقای عراقچی در دیدار با آقای گوترش خواستند که به رغم اقدامات غیرقابل قبول آمریکا، دبیرکل می‌بایست با جدیت تقاضا‌های جامعه بین‌المللی برای اتخاذ اقدامات فوری را با جدیت دنبال کند. در ادامه تلاش‌های معاون اول رئیس جمهور گفتگویی با آقای میقاتی داشتند و مواضع مورد نظر تبادل شد. ایران تلاش‌های خود را قطعاً ادامه خواهد داد. ایران هیچگونه از اقدامات تجاوزکارانه رژیم را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی برای جنایات خود بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند.

وی درمورد بسته شدن برخی سایت‌های خبری و ادعای غرب مبنی بر دخالت این سایت‌ها در انتخابات آمریکا، گفت: این یک دوگانگی آشکار است که از سوی کشور‌های غربی شاهد هستیم. شرایطی از چرخش آزاد اطلاع رسانی صحبت می‌کنند، اما در عمل خلاف آن اقدام می‌کنند. طبیعتاً این یک روش سازنده نیست و این اقدام در چرخش اطلاعات آزاد که آن‌ها شعارش را می‌دهند، نیست. این اقدام از نظر ما محکوم است.

ایران و ملت ایران جنگ طلب نیست، اما برای تحکیم ثبات در منطقه تلاش می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع بحران در منطقه و غزه با نگاه به ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین دیدگاه‌های روشن و اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای را داشت. ایران معتقد بود که جنگ علیه غزه اشغالگران را به هیچکدام از اهداف اعلام شده آن‌ها نخواهد رساند.

وی‌تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران جنگ طلب نیستند، اما برای تحکیم ثبات در منطقه تلاش می‌کند، اما در مقابل هرگونه اقدام ماجراجویانه در مورد هدف قرار دادن منافع و امنیت ملی هیچگاه دست بسته نمانده و نخواهد بود. کسی که در مقابل امنیت ملی ایران بایستد قطعاً پاسخ اینگونه اقدامات ماجراجویانه را بدون تردید دریافت خواهد کرد. ما شعار نمی‌دهیم و در عمل نشان داده و می‌دهیم.

دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد

کنعانی ادامه داد: ما دست و پای متجاوز را قطع خواهیم کرد. اگر شرایط اقتضا کند و اگر زمان آن فرا برسد «الی بیت المقدس» را تا خود بیت المقدس ادامه خواهیم داد. کسی در توانایی و اقتدار ایران برای پاسخ دادن به اقدامات ماجراجویانه هیچ تردیدی نکند. دنیا این را می‌داند و آن را دیده است. رژیم غاصب در سراشیبی سقوط قرار دارد. این ترور‌های جنایت آمیز شکاف‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی را ترمیم نخواهد کرد. بی اعتباری رژیم‌غاصب صهیونیستی را در دنیا ترمیم نخواهد کرد. ننگ جنایتکار جنگی بودن را از پیشانی رژیم اسرائیل و آمریکا پاک‌نخواهد کرد. صبر ما هوشیارانه در جهت حفظ امنیت و صلح منطقه و حمایت از ملت فلسطین است، اما اگر شرایط را لازم ببینیم قطعاً ایران برای حمایت از امنیت ملی خود ذره‌ای تردید نخواهد کرد.

کنعانی در ادامه گفت: انتظار به حق ملت فلسطین این است و حکمت و عقلانیت سیاسی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی از همه ظرفیت‌ها از جمله اقتصادی برای اعمال فشار بر این رژیم استفاده کنند. مطالبه ملت‌ها و نمایندگان مجلس از دولت‌ها حائز اهمیت است.

دولت‌های اسلامی از حقوق ملت‌های اسلامی حمایت جدی و قاطع داشته باشند

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ان‌شاءالله شاهد حمایت جدی کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین و اعمال تحریم علیه رژیم صهیونیستی باشیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که دولت آمریکا از ابزار تحریم به عنوان سلاح علیه کشورهای اسلامی استفاده کرده ولی کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های خود برای مطالبه مشروع و به حق خود و مطالبه حقوق ملت فلسطین استفاده نکردند.

کنعانی اضافه کرد: دولت‌های اسلامی باید از حقوق ملت‌های اسلامی حمایت جدی و قاطع داشته باشند.