صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن رسیده است که با این میزان کشور خودکفا و گندم مورد نیاز مصارف مختلف تامین می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن رسیده است که با این میزان کشور خودکفا و گندم مورد نیاز مصارف مختلف تامین می‌شود.

سهراب سهرابی امروز در همایش آغاز سال زراعی و طرح جهش تولید در دیم راز‌های استان چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: برنامه خودکفایی پایدار گندم را از سال ۱۴۰۰ شروع شد که در آن زمان میزان خرید تضمینی گندم کشور ۴.۵ میلیون تن بود که با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار گندم در سال ۱۴۰۱ میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن و درسال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن و در سال جاری به حدود ۱۲ میلیون تن رسید، با این میزان تولید تمام نیاز‌های کشور در خبازی‌ها و صنف و صنعت تامین می‌شود و کشور در تولید گندم در مصارف مختلف خودکفا می‌شود.

 مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی و همکاری با سازمان جهادکشاورزی استان‌ها قصد داریم که خودکفایی پایدار را متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش دهیم و در برنامه هفتم هدف‌گذاری ۱۰۰ درصدی خودکفایی گندم را به شکل پایدار پیش‌بینی کردیم برای رسیدن به این برنامه‌ها پروژه‌هایی از جمله توسعه مصرف بذور لیبل‌دار، مصرف متعادل کود شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه، اجرای طرح جهش تولید در دیم زار‌ها که امسال سال چهارم اجرا آن در سطح ۶ میلیون هکتار هستیم، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات، روش‌هایی نوین کشت می‌توانند ما را برای همیشه خودکفا کنند.

وی بیان کرد:در شرایط کنونی کشور و جهان خودکفایی در محصولات اساسی از جمله گندم بسیار مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که ما این برنامه را در دستور کار خود داریم.

سهرابی اشاره کرد: در ایران ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار کشت گندم دیم داریم که در این سطح حدود یک میلیون و سیصد هزار بهره‌بردار گندم مشغول هستند و تاصبح امروز میزان خرید تضمینی گندم حدود ۱۲ میلیون تن انجام شده که در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: علاوه بر این میزان ۵۰۰ هزار تن بذور اصلاح شده در ارقام مختلف گندم تهیه شده است که نزدیک ۱۰۰ درصد برنامه که در بذر داشتیم تحقق پیدا کرده است. قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری برای گندم نان ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.