صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فردوسی با سرودن شاهنامه خدمت بزرگی به مردم سرزمین خود کرده و زبان فارسی را برای همیشه زنده نگه داشته است؛ به‌طوری‌که اکثر مردم دنیا زبان فارسی را با نام فردوسی می‌شناسند‌. فردوسی با به نظم در آوردن شاهنامه نه تنها زبان پارسی را از خطر فراموشی حفظ کرد، بلکه توانست نام خود را تا ابد جاودانه کند.

شاهنامه فردوسی یکی از منابع غنی ادبیات و اسطوره‌های ایرانی است و به همین دلیل شاهنامه‌خوانی از عادات و فرهنگ ایرانیان است. حکیم ابوالقاسم فردوسی برای سرودن شاهنامه سال‌ها وقت گذاشت؛ اما در آن دوران مورد استقبال حاکمان زمان خود قرار نگرفت؛ درصورتی‌که در حال حاضر با گذشت بیش از ۱۰ قرن، بزرگ‌ترین اثر ادبی در ایران محسوب می‌شود و نمونه‌ای بی‌نظیر از ادبیات حماسی است.

اگر قصد خواندن و خرید شاهنامه فردوسی را دارید، بهتر است بعضی نکات را هنگام خرید شاهنامه در نظر بگیرید. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با این نکات بیشتر آشنا کنیم.

خرید شاهنامه فردوسی و رعایت بعضی نکات

شاید فکر کنید که خرید کتاب، از جمله شاهنامه، کار سختی نیست و به راحتی می‌توانید به کتاب‌فروشی بروید و با گفتن نام کتاب، آن را خریداری کنید. اما واقعیت این است که خریدن کتاب به‌ویژه برخی از کتاب‌ها مانند شاهنامه فردوسی به این راحتی‌ها هم که فکر می‌کنید، نیست. زیرا قبل از خرید شاهنامه لازم است کمی تامل کنید و بعضی بایدها و نبایدها را در نظر بگیرید که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

فریب چاپ‌های پرزرق و برق شاهنامه را نخورید!

برخی از چاپ‌های پر زرق و برق درواقع از کیفیت چاپ زیادی برخوردار نیستند و به راحتی در دست جای نمی‌گیرند و ممکن است خیلی زود شما را خسته کنند. مطمئنا با خرید چنین کتابی نمی‌توان روی مبل راحتی خود لم داد و با خیالی آسوده از درستی و وفاداری کتاب به متن اصلی آن را مطالعه کرد و از خواندن آن لذت برد. همچنین ممکن است این کتاب‌ها از کیفیت صحافی خوبی بهره نبرده باشند و با گذر زمان قابل تورق و خواندن نباشند. بنابراین اگر می‌خواهید خواندن شاهنامه تداوم داشته باشد و علاقمند هستید یک شاهنامه نفیس داشته باشید؛ بهتر است از انتشارات معتبر کتب نفیس این کتاب را تهیه کنید.

به نوع نسخه شاهنامه فردوسی توجه کنید

کتاب‌هایی که بر اساس نسخه‌های نامعتبر به چاپ می‌رسند، غالبا دارای غلط‌های تایپی زیادی هستند. این نکته را به‌ویژه در رابطه با خرید شاهنامه فردوسی حتما در نظر بگیرید.

چاپ‌های از رده خارج را نخرید!

درصورتی‌که قصد خرید شاهنامه را دارید، خوب است بدانید که برخی از چاپ‌های شاهنامه مناسب خواندن یا حتی پژوهش نیستند و ممکن است خواننده را به اشتباه بیندازند؛‌ بنابراین بهتر است این چاپ‌ها را بشناسید و برای خرید به دنبال آن‌ها نروید.

به هزینه در نظر گرفته شده برای خرید شاهنامه توجه کنید!

یکی از نکات مهم هنگام خرید شاهنامه، توجه به قیمت آن و میزان بودجه‌ای است که در اختیار دارید. غالبا کتاب شاهنامه با توجه به حجم قطور آن و همچنین هزینه‌های چاپ، کتاب ارزانی نیست. با این حال ممکن است بتوان با انتخاب نسخه‌ای با چاپ مناسب‌تر و صحافی بهتر یک خرید به‌صرفه انجام داد و سال‌ها از شاهنامه استفاده کرد و حتی به نسل بعدی هدیه داد.

هدف خود را از خواندن شاهنامه تعیین کنید

قبل از خرید شاهنامه فردوسی باید هدف خود را از خواندن آن مشخص کنید؛ زیرا هدف است که مسیر شما را تعیین می‌کند. به‌طور مثال آیا قصد دارید با استفاده از شاهنامه به بررسی، پژوهش یا تحقیق بپردازید؟ آیا می‌خواهید آن را به شخصی هدیه بدهید؟ قصد دارید شاهنامه را در کتابخانه منزل خود بگذارید و در دسترس فرزندان خود قرار دهید؟ یا می‌خواهید شروع به خواندن شاهنامه کنید؟

پاسخ به هرکدام از پرسش‌های فوق، تعیین‌کننده مسیر شما در انتخاب نسخه خاصی از شاهنامه است. به‌طور مثال اگر به‌عنوان محقق قصد خرید شاهنامه را دارید، باید به دنبال جدیدترین منابع باشید. به این ترتیب برای هدیه دادن یا استفاده فرزندان نیز انتخاب متفاوت خواهد بود.

با چاپ‌های مختلف شاهنامه آشنا شوید

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهنامه‌خوانی و تحقیق درباره آن بسیار زیاد شده است، شاهد تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که بسیاری از اساتید برجسته ادبی، تالیفاتی در زمینه شاهنامه دارند. بر این اساس قبل از خرید شاهنامه فردوسی آشنایی با معتبرترین چاپ‌های شاهنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در زیر به معرفی چند نمونه از معتبرترین چاپ‌های شاهنامه می‌پردازیم:

شاهنامه فردوسی دکتر جلال خالقی مطلق

این چاپ که به شاهنامه خالقی معروف است، از سوی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در ۱۲ جلد منتشر شده و دارای متن‌ها، یاداداشت‌ها و کشف‌الابیات است. درصورتی‌که در شاهنامه به دنبال شرح‌ها، نسخه بدل‌ها و کشف‌الابیات هستید، این چاپ برای شما مناسب خواهد بود.

شاهنامه فردوسی زیر نظر مهدی قریب

این چاپ را می‌توان ویرایشی از چاپ مسکوی شاهنامه دانست که انتشارات سروش آن را در ۹ جلد منتشر کرده است. این چاپ شرح ندارد؛ اما نسخه بدل‌های آن کامل است. البته همچنان این احتمال وجود دارد که خطاهایی در آن باشد.

نامه باستان از میرجلال‌الدین کزازی

نامه باستان در سه جلد از سوی انتشارات سمت به چاپ رسیده و با توجه به نگاه خاص دکتر کزازی به لغت و همچنین تاریخ زبان تصحیح شده است.

شاهنامه فردوسی از سعید حمیدیان

این چاپ شاهنامه از سعید حمیدیان تنها کتابی است که دارای تیتر (بر اساس چاپ…) است و شما امکان انتخاب آن را دارید. شاهنامه سعید حمیدیان که توسط انتشارات نشر قطره به چاپ رسیده، تک جلدی است و ویرایش چاپ مسکو محسوب می‌شود.

تصمیم قطعی خود را بگیرید

مطمئنا بعد از توجه به نکات فوق، حال دیگر می‌توانید برای خریدن شاهنامه، تصمیم قطعی خود را بگیرید. به این صورت که اگر قیمت برای شما اهمیتی ندارد و به دنبال دوره معتبری از شاهنامه هستید که در خانه خود نگهداری کنید، شاهنامه دکتر خالقی مطلق انتخابی ایده‌آل است؛ ولی اگر به دنبال یک نسخه نفیس هستید که هدیه بدهید یا در کنار اشعار زیبا، از مینیاتورهای آن لذت ببرید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به شاهنامه‌ نفیس موجود در وب‌سایت کالای نفیس بزنید.

جمع‌بندی

شاهنامه فردوسی مانند بسیاری از کتاب‌های پرمخاطب دیگر در چاپ‌های متنوعی توسط انتشارات مختلف به بازار عرضه می‌شود. بنابراین خرید شاهنامه فردوسی شاید کمی متفاوت‌تر از خرید کتاب‌های معمولی دیگر باشد. در هر صورت در این مطلب به بررسی نکاتی پرداختیم که بهتر است قبل از خرید، همه آن‌ها را در نظر بگیرید و درنهایت بعد از تعیین هدف خود، اقدام به خرید کنید.