صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۴ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳
کاوشگر پرسویرینس (پشتکار) ناسا از سه سال پیش که بر سطح مریخ فرود آمده است اکتشافات فراوانی کرده است، اما این یافته آخر باعث شگفتی دانشمندان شده است. مریخ‌نورد قطعه سنگ راه‌راه سیاه و سفیدی یافته که هیچ شباهتی با سنگ‌های دیگر یافته شده در مریخ ندارد و کارشناسان آن را «قلعه فریا» نامیده‌اند. پژوهشگران می‌گویند این سنگ به نظر می‌رسد از جای دیگری به این سیاره آمده باشد، چون با سنگ‌های زمینه و اطراف خود متفاوت است. آن‌ها امیدوارند که کاوشگر بتواند در هفته‌های آینده راز این معما را آشکار کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کاوشگر پرسویرینس (پشتکار) ناسا از سه سال پیش که بر سطح مریخ فرود آمده است اکتشافات فراوانی کرده است اما این یافته آخر باعث شگفتی دانشمندان شده است.
 
مریخ‌نورد قطعه سنگ راه‌راه سیاه و سفیدی یافته که هیچ شباهتی با سنگ‌های دیگر یافته شده در مریخ ندارد و کارشناسان آن را «قلعه فریا» نامیده‌اند.
 
پژوهشگران می‌گویند این سنگ به نظر می‌رسد از جای دیگری به این سیاره آمده باشد چون با سنگ‌های زمینه و اطراف خود متفاوت است.
 
آنها امیدوارند که کاوشگر بتواند در هفته‌های آینده راز این معما را آشکار کند.
 
دانشمندان چه کشف کردند؟
 
ربات کاوشگر در جستجوی سنگ‌های دیرین و قدیمی در این سیاره است تا اطلاعاتی درباره گذشته و تاریخ سیاره سرخ در اختیار ما بگذارد.
 
تیم پشتیبانی مریخ‌نورد هنگام عبور کاوشگر از سطح سنگی مریخ با سنگ عجیبی برخورد کرد و تصمیم گرفت چند عکس از آن بگیرد.
 
نام قطعه سنگ را «قلعه فریا» گذاشتند که حدود ۲۰ سانتی‌متر طول دارد و روی آن به طور واضح خطوط راه‌راه سیاه و سفید نقش بسته است.
 
کارشناسان معتقدند بافت سنگی «قلعه فریا» شبیه باقی سنگ‌های منطقه که پیش از این یافته‌اند نیست و شاید شبیه هیچ سنگ دیگری در سیاره مریخ نباشد.
 
دانشمندان هنوز اطلاعات کافی درباره سنگ ندارند هرچند فکر می‌کنند فعالیت‌های آتشفشانی یا انواع دگرگونی یا متامورفیسم‌ می‌تواند باعث به وجود آمدن نوار‌های سیاه‌و‌سفید راه‌راه در این قطعه سنگ شده باشد.
 
چون «قلعه فریا» یک قطعه سنگ است پژوهشگران می‌گویند احتمال دارد که از جای دیگری به سیاره مریخ آمده باشد چون با بافت سنگی محیط اطرافش تفاوت آشکاری دارد.
 
همچنین فکر می‌کنند شاید از مکانی بالاتر به پایین غلتیده باشد.
 
کارشناسان امیدوارند با ادامه مسیر کاوشگر به بالای تپه‌های مریخ مقدار بیشتری از این نوع سنگ بیابند و بتوانند اطلاعات بیشتری درباره راز سنگ راه‌راه پیدا کنند.
 
سنگ‌هایی مانند «قلعه فریا» اطلاعات ارزشمندی درباره پدیده‌های آتشفشانی و آذرین و متامورفیک که میلیارد‌ها سال پیش سیاره مریخ را شکل داده است در اختیار پژوهشگران می‌گذارد.
 
منبع: بی بی سی