صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۲۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
در حالی روز گذشته رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در صحن شورا توضیحاتی را درباره حواشی ایجاد شده درباره سی اثر موزه امام علی (ع) مطرح کرد که این توضیحات موافق و مخالفانی را در صحن شورا به همراه داشت و برخی از اعضای شورا نسبت به این پاسخ‌ها قانع شده و معتقدند باید به مدیران شهری اعتماد کرد، اما برخی از اعضای شورا نیز از این پاسخ‌ها قانع نشده و معتقدند که نیاز به بررسی بیشتر ماجرا وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: در حالی روز گذشته رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در صحن شورا توضیحاتی را درباره حواشی ایجاد شده درباره سی اثر موزه امام علی (ع) مطرح کرد که این توضیحات موافق و مخالفانی را در صحن شورا به همراه داشت و برخی از اعضای شورا نسبت به این پاسخ‌ها قانع شده و معتقدند باید به مدیران شهری اعتماد کرد، اما برخی از اعضای شورا نیز از این پاسخ‌ها قانع نشده و معتقدند که نیاز به بررسی بیشتر ماجرا وجود دارد.

در هفته‌های گذشته ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در صحن شورا موضوع به امانت گرفته شدن ۳۰ اثر از آثار هنرمندان مطرح را که در موزه امام علی (ع) قرار داشت در صحن شورا مطرح کرد و اعلام کرد که ازمدت زمان مشخص شده برای بازگشت این آثار حدود دو ماه گذشته و این آثار هنوز به موزه بازنگشته است. در همین رابطه یکی از معاونان شهردار تهران در پاسخ به تذکر امانی در همان صحن شورا اعلام کرد که تابلوها به موزه بازگشته است، اما چند روز بعد خبر فروش ۱۴ اثر از آثار به امانت گرفته شده از موزه امام علی (ع) در سایت «World art Dubai» از سوی رسانه‌ها مطرح شد و پس از اعلام فروش آثار، یک عضو هیات مدیره سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در رابطه با اخبار منتشرشده درباره ۳۰ تابلوی نفیس و ارزشمند موزه امام علی شهرداری تهران اظهار کرد: «این آثار جمعا ارزش‌شان به ۳ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، چه برسد به ۳۰ میلیارد تومانی که نقل شده است.» روز گذشته مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به صحن شورا آمد و درباره برگزاری نمایشگاه از این ۳۰ اثر هنری و فروش دو اثر توضیحاتی را ارائه کرد.

توضیحات باقری در صحن شورا اما موافق و مخالفانی را نیز به همراه داشت و برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به این پاسخ‌ها قانع شده و معتقدند باید به مدیران شهری اعتماد کرد، اما برخی از اعضای شورا نیز از این پاسخ‌ها قانع نشده و معتقدند که نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.در نهایت نیز در صحن شورا مصوب شد که کمیته‌ای درخصوص بررسی نوع قیمت‌گذاری این دو اثر که به قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته شده است تشکیل و پس از بررسی، نتیجه را در صحن شورا اعلام کند.
اگر آثار هنری را به صورت هدیه می‌دادند بهتر بود تا اینکه به قیمتی کمتر از قیمت یک موبایل بفروشند

در همین رابطه سوده نجفی عضو شورای شهر تهران که روز گذشته در صحن شورا سه سوال درباره آثار به امانت داده شده از موزه امام علی (ع) از مهرداد باقری رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پرسید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا موضوعات مطرح شده در صحن شورا از سوی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قانع کننده بوده است یا خیر و توانسته ابهاماتی که درخصوص آثار مطرح شده بود، را برطرف کند، گفت: سوالاتی که بنده روز گذشته از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران داشتم بر سه محور بود، چرا که بر اساس مصوبه هیئت وزیران، حق قانونی فروش این تابلوها، حتی به قیمت ۴۰ یا ۸۰ میلیون تومان یا معادل دلاری آن را نداشتند.

وی درباره بررسی مستندات این موضوع از سوی اعضای شورا گفت: هنوز مستنداتی که لازم است را بررسی نکرده‌ام چراکه هنوز به دست من نرسیده است؛ به‌ویژه مستنداتی که نشان‌دهنده تعداد هیئت امنا یا هیئت مدیره است که باید این مصوبه را امضاء می‌کردند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اینکه موضوعات مطرح شده از سوی آقای باقری قانع کننده بوده است یا خیر گفت: در مجموع من از پاسخ آقای باقری به سوالاتم که در صحن شورا مطرح کردم قانع نشدم.

نجفی تاکید کرد: به نظرم اگر این آثار را برای اینکه به عنوان یک اثر هنری ایرانی در جایی به نمایش بگذارند، به صورت هدیه اهدا می‌کردند بسیار بهتر از این بود که بخواهند به مبلغ ۴۰ میلیون تومان که پول یک گوشی موبایل هم نیست، بفروش برسانند و من در مجموع از پاسخ‌های داده شده از سوی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قانع نشدم.
از پاسخ شهرداری قانع شدم

«علیرضا نادعلی» سخنگوی شورای شهر تهران و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در پاسخ به این سوال که با توجه به حواشی و ماجراهایی که پس از مطرح شدن این موضوع در صحن ایجاد شد و تایید و تکذیب‌هایی که صورت گرفت آیا این موارد باعث بی‌اعتمادی مردم به شورا و شهرداری نمی‌شود، گفت: من روز گذشته در صحن شورا نیز اشاره کرده‌ام و در رد زحمات همکارانم صحبتی نمی‌کنم همچنین در رد عزیزان شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری هم نمی‌خواهم مطلبی را عرض کنم، چراکه روز گذشته مباحثی که در صحن شورا مطرح شد به حد کافی گویا بود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما در جایگاه نظارتی وظیفه داریم نسبت به برخی از موضوعاتی که پیش می‌آید پی‌جویی داشته باشیم و پاسخ‌خواهی کنیم و مدیران شهرداری نیز موظف هستند که پاسخ‌های شفاف ارائه دهند، اما باید حدی از اعتماد را نسبت به یکدیگر به رسمیت بشناسیم.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ممکن است تمام اسناد به صورت مکتوب با مهر و امضا از سوی مدیران شهرداری به ما ارائه شود اما باز هم ما بگوییم که از کجا معلوم که درست است و باز مستندات بیشتری ارائه کند. بالاخره وقتی ما یک نفر را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده‌ایم و او افراد دیگری را نیز گمارده است باید اعتماد کنیم.

نادعلی تصریح کرد: اتفاقا کار این افراد در مقایسه با ادوار مختلف خوب هم بوده است. بنده به عنوان کمیته فرهنگی و هنری در کمیسیون فرهنگی اجتماعی که وظیفه نظارت بر این کار را دارم و دوستان اگر یک مورد را گیر می‌آورند و شروع می‌کنند روی همان پی‌جویی کردن بنده در طول این سی سال دائما با این سیستم کار کرده‌ام و نظارت داشته‌ام و در جلسات حضور داشته‌ام و در جایی که لازم بوده اعتراض کردیم و در جایی که لازم بوده است تقویت کرده‌ایم و هم نقد داشته‌ایم و هم محاسن را تقویت کرده‌ایم از آن طرف هم باید بپذیریم که در سیستم اجرایی هم امکان ندارد که ایراد وجود نداشته باشد، اما باید محاسن را هم ببینیم و به آن‌ها اعتماد کنیم.

وی ادامه داد: یعنی باید برای یک مدیر بسط ید ایجاد کرد تا بتواند قدم از قدم بردارد اگر ما بگوییم برای اتوبوس قبول نمی‌کنیم مستندات را و فقط باید شماره شاسی را به ما نشان بدهند و یا برای موضوعات دیگر بگوییم که به طور مثال اگر نمایشگاهی برگزار شده است،می‌گویند آثار برگشته است ما قبول نمی‌کنیم و باید حتما خودمان ببینیم این دیگر نوع نظارت نیست و آقای چمران هم اعلام کردند که در ادوار گذشته این مدل نظارت کردن سابقه نداشته است و اگر می‌خواستند که اینگونه نظارت را با بدبینی حداکثری اعمال کنند که انشاءالله همکاران ما اینگونه نیستند، بزرگانی که در این شهر در ادوار گذشته شهرداری تهران کار کردند و زحمت کشیدند و کلی خدمت کردند قدم از قدم نمی‌توانستند بردارند و موفقیتی هم حاصل نمی‌شد. حتما اعتمادی بوده است و در عین اینکه نظارت هم می‌کردند اجازه می‌دادند که مدیر به جلو برود و عمل کند گاهی اوقات خطا کند و گاهی اوقات اصلاح کند و ضمن نظارت ایرادها را برطرف کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا نظارت بیشتری صورت خواهد گرفت، گفت: مصوب شده است که کمیته‌ای تشکیل شود اما بنده به عنوان مجموعه نظارتی که مختص این موضوع است و کمیته فرهنگی اجتماعی است از پاسخ آقای باقری قانع شده‌ام اما به این دلیل که یکی الی دو نکته جزئی‌تر مطرح است در مورد قیمت‌گذاری دو اثری از سی اثری که به نمایشگاه رفته است قرار شد کمیته‌ای تشکیل شود و این کمیته گزارشی را به صحن ارائه دهد.