صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
بیماری کبد چرب مرتبط با دیابت و چاقی می تواند به راحتی به سیروز کبدی تبدیل شود، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که داروهای GLP-۱ مانند Ozempic می توانند به توقف آن کمک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: بیماری کبد چرب مرتبط با دیابت و چاقی می تواند به راحتی به سیروز کبدی تبدیل شود، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که داروهای GLP-۱ مانند Ozempic می توانند به توقف آن کمک کنند.
به نقل از مدیسن نت، در یک مطالعه جدید که چندین دهه به طول انجامید، افراد مبتلا به دیابت و آنچه به عنوان بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) شناخته می‌شود، در صورت استفاده از داروهای GLP-۱ در مقایسه با سایر داروهای دیابت، ۱۴ درصد کمتر در معرض ابتلاء به سیروز بودند.

به گفته تیمی به سرپرستی دکتر «فسیحا کانوال»، استاد گوارش در کالج پزشکی بیلور در هیوستون تکزاس، «یک داروی GLP-۱، سماگلوتید (Ozempic/Wegovy)، در این زمینه بسیار قوی به نظر می‌رسد.»

کانوال گفت: «به طور کلی، استفاده از داروهای GLP-۱ با خطر کمتر پیشرفت به سیروز و مرگ مرتبط بود.»

آنها خاطرنشان کردند که این دارو باید در اوایل دوره MASLD مصرف شود: GLP-۱ به افرادی که MASLD آنها قبلاً به سیروز کبدی پیشرفت کرده بود کمکی نکرد.

یک کبد سالم دارای محتوای چربی فقط ۵٪ از وزن بدن یا کمتر است، اما در MASLD چربی می‌تواند به سطوح ناسالم افزایش یابد که افراد را در معرض خطر سیروز، سرطان کبد یا حتی نیاز به پیوند کبد قرار دهد. چاقی و دیابت از عوامل خطر اصلی بیماری کبد چرب هستند.

در مطالعه جدید، تیم تحقیق داده‌های بیش از ۳۲۰۰۰ فرد مبتلا به دیابت و MASLD را که همگی در بیمارستان تحت مراقبت بودند، بررسی کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان حدود ۶۷ سال بود. نیمی از آنها یک داروی GLP-۱ مانند سماگلوتید (Ozempic)، لیراگلوتاید (Saxenda) یا دولاگلوتاید (Trulicity) را به عنوان درمان دیابت دریافت کرده بودند، در حالی که نیمی دیگر در وضعیت سلامت مشابهی بودند اما به جای آن گروه دیگری از داروهای دیابت به نام DPP-۴s دریافت کردند.

نتایج از سال ۲۰۰۶ تا پایان سال ۲۰۲۲ پیگیری شد.

به گفته محققان، استفاده از GLP-۱ در مقایسه با افرادی که از DPP-۴ استفاده می‌کنند، احتمال کلی پیشرفت به سیروز را ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. احتمال مرگ در طول دوره مطالعه نیز در میان مصرف کنندگان GLP-۱، ۱۱ درصد کاهش یافت.

این اثرات معمولاً در عرض ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از استفاده از GLP-۱ آشکار شد.

گروه کانوال گفت: «ارتباط محافظتی این داروها در بیماران مبتلا به سیروز فعلی مشاهده نشد، و این امر بر اهمیت درمان زودتر در دوره بیماری MASLD تاکید دارد.»

به گفته محققان، داروهای GLP-۱ وزن بدن، گلیسمی [مشکلات قند خون] و التهاب را کاهش می‌دهند- اقداماتی که می‌تواند خطر پیشرفت MASLD را کاهش دهد.

تیم کانوال افزود: «در واقع، آزمایشات قبلی نشان داده است که داروهای GLP-۱ حتی می‌توانند بیماری کبد چرب را به طور کلی معکوس کنند.»

در بدترین حالت، بیماری کبد چرب و سیروز می‌تواند منجر به سرطان کبد شود. با این حال، محققان می‌گویند که تعداد موارد سرطان کبد در این مطالعه به اندازه کافی زیاد نبود تا مشخص شود که آیا GLP-۱ می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان کبد را نیز کاهش دهد.