صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۳ مهر ۱۴۰۳
دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را «بزرگترین فروشنده تاریخ» توصیف کرد و گفت، او می خواهد دموکرات‌ها در انتخابات آتی پیروز شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین را «بزرگترین فروشنده تاریخ» توصیف کرد و گفت، او می خواهد دموکرات‌ها در انتخابات آتی پیروز شوند.

خبرگزاری رویترز نوشت: اظهارات ترامپ با مشی برخی از متحدانش که چنین استدلال می کنند که اوکراین از بازگشت او به کاخ سفید استقبال می کند، در تضاد است.

به گفته آنها، ترامپ تنها کسی است که می تواند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین مذاکره کند.

ترامپ، روز دوشنبه در گردهمایی تبلیغاتی در پنسیلوانیای غربی گفت: من فکر می کنم که زلنسکی بزرگترین فروشنده تاریخ است. هر بار که او به کشور ما می آید با ۶۰ میلیارد دلار باز می گردد. زلنسکی می خواهد آنها (دموکرات ها) در انتخابات پیروز شوند اما من متفاوت عمل خواهم کرد. من برای صلح تلاش خواهم کرد.

به نوشته رویترز، زلنسکی و کارزار انتخاباتی کامالا هریس نامزد دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۴، به فوریت به این ادعای ترامپ واکنش نشان نداده اند و ترامپ از ارائه جزییات درباره طرح صلح خود خودداری کرده است.

رئیس جمهوری سابق آمریکا مدعیست اگر در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) پیروز شود، پوتین و زلنسکی را به صلح دعوت خواهد کرد.

زلنسکی به منظور شرکت در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد و روز دوشنبه گفت، اقدامات قاطع آمریکا می تواند به پایان دادن جنگ کمک کند.

ترامپ هفته گذشته گفت که احتمالا در زمان سفر زلنسکی به آمریکا با او دیدار خواهد کرد. اما به گفته مقامات نزدیک به او، هنوز درباره این دیدار برنامه ریزی نشده است.

زلنسکی روز گذشته از یک کارخانه ساخت سلاح در پنسیلوانیا به همراه جاش شاپیرو فرماندار دموکرات این ایالت و متحد هریس دیدار کرد. این دیدار با توجه به این که در یکی از ایالت های به اصطلاح محل نبرد در آمریکا انجام شده است، خشم نزدیکان ترامپ را برانگیخت.

واشنگتن و متحدانش، برنامه کمک چند میلیارد دلاری را برای کمک به اوکراین از زمان آغاز جنگ در این کشور در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) تدوین کرده اند. آنها در عین حال به بهانه جنگ بارها مسکو را تحریم کرده اند.

ترامپ بارها کمک آمریکا به اوکراین را «پول هدر کردن» توصیف کرده و مدعیست که می خواهد به پیروزی اوکراین کمک کند.

ترامپ و زلنسکی ژوئیه (تیر) گذشته تلفنی صحبت کردند اما دو طرف از زمان دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به طور مستقیم دیداری نداشته اند.

زلنسکی پیشتر گفته بود نمی تواند پیش بینی کند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر، وی چه اقدامی انجام خواهد داد اما ابراز امیدواری کرده بود که جمهوریخواهان از کمک نظامی به اوکراین همچنان حمایت کنند.