صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳
رضوانی، خودروساز ایرانی-آمریکایی امکان سفارش اتاق لوکس را به گران‌ترین شاسی‌بلندش اضافه کرد. خریداران مدل «ونجنس» (Vengeance) می‌توانند این اتاق جدید را با پرداخت ۱۲۵ هزار دلار سفارش دهند. ونجنس دو سال پیش به بازار عرضه شد. این ماشین با موتور و شاسی کادیلاک اسکالید (Escalade) ساخته شده، اما بدنه‌اش با الهام از بازی‌های ویدیویی طراحی شده و شبیه به ماشین‌های زرهی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: امکانات لوکس برای شاسی‌بلند رضوانی، ماشین اسپرت لوتوس با چراغ میلیمتری، ورود تولیدکننده ژاپنی لوازم الکترونیکی به بازار خودرو و معرفی مدیر طراحی جدید ب‌ام‌و.

اتاق لوکس رضوانی

رضوانی، خودروساز ایرانی-آمریکایی امکان سفارش اتاق لوکس را به گران‌ترین شاسی‌بلندش اضافه کرد. خریداران مدل «ونجنس» (Vengeance) می‌توانند این اتاق جدید را با پرداخت ۱۲۵ هزار دلار سفارش دهند.

ونجنس دو سال پیش به بازار عرضه شد. این ماشین با موتور و شاسی کادیلاک اسکالید (Escalade) ساخته شده، اما بدنه‌اش با الهام از بازی‌های ویدیویی طراحی شده و شبیه به ماشین‌های زرهی است.

اتاق مدل‌هایی که تاکنون ساخته می‌شد تقریبا بدون تغییر به کادیلاک اسکالید شبیه بود. اما حالا مشتریان رضوانی امکان سفارش اتاقی را دارند که صندلی‌های لوکس، بار، تلویزیون و تبلت دارد. سقفی که لامپ‌های ال‌ئی‌دی شبیه به آسمان شب دارد هم از امکانات دیگر این اتاق لوکس است.

قیمت پایه ونجنس ۲۸۵ هزار دلار است. قدرت موتور ارزان‌ترین مدل ۴۲۰ اسب بخار است. موتورهای قوی‌تری هم می‌توان برای ماشین سفارش داد که قوی‌ترین موتور ۸۱۰ اسب بخار قدرت دارد.

ونجنس را می‌توان به صورت ضد‌گلوله هم سفارش داد. به مدل ضدگلوله این شاسی‌بلند امکاناتی از جمله سیستم پخش دود برای محدود کردن دید ماشین‌های پشت‌سر، لاستیک‌های نظامی، دوربین حرارتی، دستگاه تشخیص بمب، نورافکن، دستگاه پخش گاز فلفل و جلیقه ضدگلوله اضافه می‌شود.

قیمت ونجنس با اضافه کردن همه امکانات سفارشی به حدود ۸۰۰ هزار دلار می‌رسد.

رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۳ توسط فریس رضوانی در ایالت کالیفرنیا تاسیس شد. این شرکت کارش را با ساخت یک ماشین اسپرت آغاز کرد و در حال حاضر سه شاسی‌بلند و یک مدل اسپرت در محصولاتش دارد.

تئوری لوتوس

لوتوس در کانسپتی به نام «تئوری ۱» مجموعه‌ای از ایده‌های تازه در ساخت ماشین را نمایش داد. این خودروساز انگلیسی قرار است براساس این کانسپت یک مدل اسپرت الکتریکی به بازار عرضه کند که سال آینده رونمایی خواهد شد.

لوتوس می‌گوید «تئوری ۱» نتیجه تجربه ۷۶ ساله کارخانه در ساخت ماشین‌های اسپرت است. در طراحی این کانسپت از لوتوس ۴۹ که یکی از موفق‌ترین ماشین‌های تاریخ مسابقات فرمول یک است و همچنین لوتوس اسپریت، از مشهورترین مدل‌های اسپرت این کارخانه الهام گرفته شده است.

در ساخت «تئوری ۱» بر سبک بودن ماشین تاکید زیادی شده است. چراغ‌های روز ماشین نخ‌های لیزری است که ضخامتی کمتر از یک میلیمتر دارد. بخش‌های زیادی از بدنه با استفاده از فیبرکربن‌ بازیافتی و پلاستیک‌ سبک ساخته شده که باعث شده وزن ماشین کمتر از ۱۶۰۰ کیلوگرم باشد.

باتری «تئوری ۱» به نسبت کوچک است و می‌تواند ۷۰ کیلووات-ساعت انرژی ذخیره کند. لوتوس می‌گوید ماشین با هر بار شارژ تا ۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر) حرکت می‌کند. قدرت این کانسپت ۹۶۰ اسب بخار، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش کمتر از ۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

درهای «تئوری ۱» با شیوه‌ای تازه رو به عقب و بالا باز می‌شود. صندلی راننده وسط است و دو صندلی در اطراف راننده برای دو سرنشین دیگر گذاشته شده است.

صندلی‌ بالش‌های کوچکی دارد که با پر و خالی شدن پیام‌هایی به راننده می‌دهد. مثلا باد کردن بالش‌های سمت چپ یا راست راننده را راهنمایی می‌کند که به چپ یا راست بپیچد یا درباره نقطه کور ماشین به او هشدار دهد.

«تئوری ۱» یک نمایشگر داخل فرمان و یک نمایشگر زیر شیشه جلو دارد. بخشی از اطلاعات هم روی شیشه جلو به راننده نشان داده می‌شود. نمایشگرها طوری طراحی شده‌اند که راننده با کمترین حرکت چشم اطلاعات را ببیند.

ماشین همچنین در سطح چهار خودران است و چهار رادار لیزری و شش دوربین با دقت بالا دارد.

پشت سری صندلی‌ها با پرینتر سه‌بعدی ساخته شده و سیستم صوتی ماشین داخل آن‌ها است. لوتوس می‌گوید این سیستم صوتی با توجه به سرعت ماشین صدا را تنظیم می‌کند و کیفیتش به خوبی صدای استودیوی ضبط موسیقی است.

لوتوس اکنون یکی از زیرمجموعه‌های جیلی، خودروساز چینی است و بر ساخت ماشین‌های اسپرت لوکس تمرکز کرده است. لوتوس علاوه بر دو مدل اسپرت، یک شاسی‌بلند و یک سدان هم در محصولاتش دارد.

نام مدلی که قرار است براساس کانسپت «تئوری ۱» ساخته شود هنوز اعلام نشده، اما فعلا در کارخانه «تایپ ۱۳۵» نامیده شده است. تایپ ۱۳۵ قرار است جانشین امیرا (Emira)، آخرین مدل بنزینی کارخانه شود و گفته می‌شود قیمت پایه‌اش حدود صد هزار دلار است.

ماشین الکتریکی شارپ

شارپ، تولید کننده ژاپنی لوازم الکترونیکی از تصمیمش برای ساخت یک ماشین الکتریکی خبر داد. این شرکت کانسپتی از ماشین را که نامش +LDK است در توکیو نمایش داده و می‌گوید آن را با همکاری شرکت تایوانی فاکس‌کان تولید خواهد کرد.

ایده شارپ ساخت یک اتاق نشیمن است که چهار چرخ دارد. طراحان این کارخانه می‌گویند ماشین‌ها وقتی با آنها رانندگی نمی‌کنیم استفاده‌ای ندارند و خوب است اگر نقش یک اتاق اضافه در خانه را بازی کنند.

بخش عقب +LDK را می‌توان به یک سینما، اتاق کار یا اتاق بازی کودکان تبدیل کرد. ردیف دوم صندلی ۱۸۰ درجه می‌چرخد. ماشین یک میز هم دارد که می‌توان آن را با تغییر ارتفاع به میز کار تبدیل کرد.

شارپ که یکی از مشهورترین محصولاتش تلویزیون‌های ال‌سی‌دی است در ماشین خود یک نمایشگر ۶۵ اینچی گذاشته است. شیشه‌های بزرگ +LDK را می‌توان با یک دکمه مات کرد و هوش مصنوعی دارد که میزان نور و دمای اتاق را با توجه به سلیقه و نیاز سرنشینان تنظیم می‌کند.

شارپ یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی است و سابقه‌اش به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد. اما این کارخانه در سال‌های گذشته با آمدن رقیبان ارزان‌تر چینی و کره‌ای دچار مشکل شد و در نهایت در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت فاکس‌کان خریداری شد.

فاکس‌کان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن‌های همراه آیفون برای شرکت اپل است. این شرکت تایوانی چند سال است که برای افزایش درآمدش به ساخت ماشین روی آورده و محصولاتش را با نام فاکس‌ترون به بازار عرضه می‌کند.

ماشین شارپ قرار است بر روی پلتفرم یکی از همین محصولات به نام «مدل C» ساخته شود که سال ۲۰۲۱ به بازار آمد.

الکتریکی شدن ماشین‌ها این فرصت را به تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی داده تا شانس خود را در بازار خودرو امتحان کنند. شیائومی، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه جهان به تازگی یک ماشین الکتریکی در بازار چین عرضه کرده و سونی هم قرار است سال ۲۰۲۶ یک ماشین الکتریکی با همکاری هوندا بسازد.

طراح جدید ب‌ام‌و

مکسیمیلیان میسونی، طراح سابق شرکت پل‌استار، مدیر جدید طراحی مدل‌های لوکس ب‌ام‌و شد. خودروساز آلمانی با اعلام این خبر گفت که با آمدن آقای میسونی، دوماگوی دوکچ، مدیر فعلی طراحی ب‌ام‌و به شرکت روزلرویس می‌رود.

میسونی ۴۶ ساله سابقه کار در فولکس‌واگن و ولوو را دارد و به خاطر طراحی شاسی‌بلندهای XC90 و XC60 برای ولوو مشهور است.

او در سال ۲۰۱۸ و از ابتدای تاسیس پل‌استار به این کارخانه پیوست و مدل‌های مهمی از جمله دو شاسی‌بلند پل‌استار ۳ و ۴ و سدان پل‌استار ۵ را طراحی کرد. از زیباترین طرح‌های او پل‌استار ۶ است که قرار است در تعدادی محدود تولید شود.

بعضی طرح‌های ب‌ام‌و از جمله جلوپنجره‌های بزرگ و ناهماهنگی بین مدل‌های مختلف در سال‌های اخیر بحث‌انگیز بود و با انتقاد زیادی از سوی طرفداران این خودروساز روبرو شد. در واکنش به این انتقادها، دوماگوی دوکچ معتقد بود که ظاهر یک ب‌ام‌و باید متهورانه باشد و دلیلی ندارد که همه را راضی کند.

استخدام میسونی بخشی از تغییراتی گسترده‌ در تیم طراحی گروه خودروسازی ب‌ام‌و است. در این تغییرات الیور هایمر، مدیر طراحی مینی به ب‌ام‌و منتقل شده و مسئولیت طراحی مدل‌های کوچک ب‌ام‌و و زیرمجموعه اسپرت این کارخانه را بر عهده گرفته و هولگر هامپف، مدیر استودیوی طراحی صنعتی ب‌ام‌و مدیر طراحی مینی شد.