صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
آرمان خالقی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با «انتخاب»:
آرمان خالقی، رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران، درباره حادثه معدن طبس گفت:  نزدیک هفتاد کارگر در این معدن در حال کار بودند. واحد حفاظت و ایمنی معدن در این بین محل سؤال است که آیا این واحد درست عمل کرده یا خیر؟ آیا سیستم هشداردهنده وجود داشته که کارگران از وسائل ایمنی احتمال استفاده کنند؟ یک گزارش جامع باید از این معدن منتشر شود. ما قبلاً هم مشابه این حادثه را داشته‌ایم و قول داده بودند روی حفاظت معادن ایمنی زیرزمینی کار کنند. انتشار گاز متان، خفگی ایجاد می‌کند و در موارد نیز موجب انفجار می‌شود و بخشی از معدن تخریب می‌شود. این ذات کاری و طبیعت معادن زغال سنگ است. به خاطر این خطرات، دستگاه‌ها و هشداردهنده‌های لازم باید وجود داشته باشند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حادثه معدن طبس باعث کشته شدن بیش از 50 معدن چی شده است. نکته قابل توجه اینجاست که پیش از این در شازند هم چنین اتفاقی رخ داده بود و بحث حوادث معدن در ایران داغ است. با این وجود کماکان شاهد این سبک حوادث هستیم و مشخص نمی‌شود کارفرمایان متخلف چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. 
 
آرمان خالقی، رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران، درباره حادثه معدن طبس به «انتخاب» گفت:  نزدیک هفتاد کارگر در این معدن در حال کار بودند. واحد حفاظت و ایمنی معدن در این بین محل سؤال است که آیا این واحد درست عمل کرده یا خیر؟ آیا سیستم هشداردهنده وجود داشته که کارگران از وسائل ایمنی احتمال استفاده کنند؟ یک گزارش جامع باید از این معدن منتشر شود. ما قبلاً هم مشابه این حادثه را داشته‌ایم و قول داده بودند روی حفاظت معادن ایمنی زیرزمینی کار کنند. انتشار گاز متان، خفگی ایجاد می‌کند و در موارد نیز موجب انفجار می‌شود و بخشی از معدن تخریب می‌شود. این ذات کاری و طبیعت معادن زغال سنگ است. به خاطر این خطرات، دستگاه‌ها و هشداردهنده‌های لازم باید وجود داشته باشند. باید یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شود؛ البته وزیر کار و صمت قرار است در محل حضور داشته باشند. 

او افزود: چهار وزیر مکلف‌اند که این پرونده را به سرانجام برسانند. باید یک نماینده از تشکل تخصصی این حوزه نیز حضور داشته باشد. نماینده کارگران هم باید حضور داشته باشد و در نهایت مقصریابی باید انجام شود. شرکتی که در این بین حضور داشته هم باید نقش خود را بپذیرد. تمام افراد از مدیران تا کارشناسان که در این موضوع دخیل بودند هم باید نقششان مشخص شود. 
 
وی درباره تجربیات مشابه این حادثه بیان کرد: این مدل حوادث را در کرمان هم داشته‌ایم. حوادث مرگباری که در این حوزه وجود داشته عمدتاً در معادن زغال سنگ بوده است. سال 96 در گلستان چنین تجربه‌ای داشتیم و همین اتفاق افتاده بود که نزدیک 30 نفر کشته داشت. برای بررسی آن معدن خود رئیس جمهور به منطقه سفر کردند. اخیراً یک انفجاری هم در شازند رخ داد و چند کارگر زیر آوار ماندند و دو هفته طول کشید تا اجساد خارج شود. 

خالقی درباره توان اصلاح روند ایمنی در معادن و جلوگیری از حوادث گفت: ما به نسبت کشور‌های دیگر خیلی حادثه خیز نیستیم اما در هر حال می‌توان پیشگیری‌های بیشتری داشت. دانش فنی و سابقه این کار وجود دارد و نباید چنین حوادثی رخ دهد. در چین و ترکیه و اروپا و آمریکا جنوبی شاهد این سبک حوادث هستیم. مهم این است که ما چطور وضعیت را مدیریت کنیم. جاده‌های ایران حادثه خیز است و خیلی از حوادث آن با اصلاح جاده‌ها و آموزش راننده‌ها اصلاح‌پذیر است. در مورد معادن هم خیلی از حوادث قابل پیشگیری است. اگر کشور ما از زغال سنگ استفاده می‌کرد، تعداد کشته‌های ما بیشتر می‌شد. ما در اصول ایمنی در معادن خیلی دقیق نیستیم و نیرو کار هم خیلی آموزش نمی‌بیند. داشتن وسائل ایمنی باید از سوی کارگران به عنوان یک مطالبه جدی، مطرح شود. کافرما‌ها نباید وسائل ایمنی را یک هزینه اضافی بدانند.