صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۲ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
کشف یک سیستم گروه خونی جدید توسط پژوهشگران سازمان ملی خدمات درمانی بریتانیا – که به منزله حل یک معمای ۵۰ ساله است – می‌تواند جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد. این گروه تحقیقاتی به رهبری کارشناسان بخش خون‌شناسی و انتقال خون این سازمان در گلاسترشایر جنوبی و با همکاری دانشگاه بریستول، توانستند یک گروه خونی به نام مل MAL را پیدا کنند. این گروه پس زمینه ژنتیکی آنتی ژن گروه خونی AnWj را که قبلا در سال ۱۹۷۲ کشف شده، اما تا کنون ناشناخته مانده بود، شناسایی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کشف یک سیستم گروه خونی جدید توسط پژوهشگران سازمان ملی خدمات درمانی بریتانیا – که به منزله حل یک معمای ۵۰ ساله است – می‌تواند جان هزاران نفر را در سراسر جهان نجات دهد.
 
این گروه تحقیقاتی به رهبری کارشناسان بخش خون‌شناسی و انتقال خون این سازمان در گلاسترشایر جنوبی و با همکاری دانشگاه بریستول، توانستند یک گروه خونی به نام مل MAL را پیدا کنند.
 
این گروه پس زمینه ژنتیکی آنتی ژن گروه خونی AnWj را که قبلا در سال ۱۹۷۲ کشف شده اما تا کنون ناشناخته مانده بود، شناسایی کرد.
 
لوئیز تیلی، پژوهشگر ارشد در این بخش گفته است که این کشف به معنای امکان بهتر مراقبت و درمان برای بیماران نادر است.
 
خانم تیلی، که ۲۰ سال روی این طرح کار کرده است، به بی‌بی‌سی گفت که «بسیار دشوار است بتوان تعداد کسانی را مشخص کرد که از این کشف بهره‌مند می‌شوند.»
 
در عین حال، بخش خون‌شناسی و انتقال خون سازمان ملی خدمات درمانی بریتانیا هر سال آخرین مرجع برای دریافت خون، برای حدود ۴۰۰ بیمار در سراسر جهان است.
 
در خارج از گلبول‌های قرمز همه افراد پروتئینی به نام آنتی‌ژن وجود دارد اما تعداد کمی از افراد ممکن است فاقد این آنتی‌ژن باشند.
 
آزمایشگاه مرجع بین‌المللی گروه خون بخش خون‌شناسی و انتقال خون سازمان ملی درمان در فیلتون، شهری در انگلستان، برای اولین بار شیوه‌ای را برای آزمایش کشف کرده است که بیمارانی را که فاقد این آنتی‌ژن هستند تشخیص می‌دهد.
 
این شیوه می‌تواند جان کسانی را که در برابر انتقال خون واکنش منفی نشان می‌دهند، نجات دهد و ساختن بالقوه خون برای این گروه خونی را تسهیل کند.
 
حدود ۲۰ سال پیش تشخیص داده شد که فیلیپ براون که در این آزمایشگاه کار می‌کند، به نوعی سرطان خون مبتلا شده است.
 
او نیاز به تزریق خون و پیوند مغز استخوان داشت – و بدون این اقدامات، جان خود را از دست می‌داد.
 
او می‌گوید: «هر کاری که بتوانیم انجام ‌دهیم تا خون را ایمن‌تر و با بیماران سازگارتر کنیم، قطعا گامی در مسیر درست است.»
 
نیکول تورنتون، رئیس آزمایشگاه می‌گوید: «حل مساله مبنای ژنتیکی AnWj یکی از چالش‌ برانگیزترین طرح‌های ما بوده است.»
 
او می‌افزاید: «برای اثبات اینکه یک ژن واقعا حاوی کد یک آنتی‌ژن گروه خونی است کار زیادی لازم است اما این چیزی است که ما به آن صمیمانه علاقمند هستیم و این اکتشافات را برای کمک به درمان بیماران نادر در سراسر جهان انجام می‌دهیم.»
 
او می‌گوید: «اکنون آزمایش‌های ژنوتیپ می‌توانند برای شناسایی بیماران و اهداکنندگان ژنتیکی AnWj منفی طراحی شوند.»
 
او می‌افزاید: «چنین آزمایش‌هایی را می توان به پلتفرم های ژنوتیپ موجود اضافه کرد.»
 
«اولین آزمایش در جهان»
 
ماتیو هیل، خبرنگار بهداشت ما گفته است که «اهمیت بین‌المللی بخش خون‌شناسی و انتقال خون سازمان ملی درمان در فیلتون به آسانی درک نمی‌شود.»
 
او می‌افزاید: «آنها نه تنها اولین آزمایش جهانی را طراحی و تکمیل کرده‌اند بلکه آنتی بادی‌هایی را در اختیار کشورهای سراسر جهان قرار می‌دهند تا به آنها امکان انجام تحقیقات را بدهند.»
 
او می‌گوید: «آنها از آزمایشگاه‌های مرجع در کشورهای دیگر هستند که قبلا کارهای فراوانی در این زمینه انجام داده و به حد توانایی خود رسیده اند و در نتیجه، نمونه‌های خود را به بخش خون‌شناسی و انتقال خون سازمان ملی درمان می‌فرستند.»
 
نیکول تورنتون، رئیس آزمایشگاه به او گفته است: «اگر آزمایشگاه‌ها نتوانند آن را حل کنند، ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا احتمالا یک گروه خونی جدید یا یک سیستم گروه خونی را کشف کنیم و این در صورتی است که برای ما هم به راحتی قابل حل نباشد.»
 
او گفت: «از اینجاست که موارد جالب وارد می‌شود. ما در حال حاضر کار جدیدی در دست داریم که فکر می‌کنیم به آنتی‌ژن‌های جدید در سیستم‌های خونی کنونی و همچنین علاوه بر سیستم‌های خونی که به تازگی منتشر کرده‌ایم، به برخی از سیستم‌های گروه خونی جدید نیز خواهد رسید.»
 
منبع: بی بی سی