صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
قاسم محبعلی، دیپلمات سابق در گفت‌وگو با «انتخاب»:
قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته، درباره واکنش‌های احتمالی به اقدام تروریستی اسراییل در لبنان گفت: کاری که اسراییل انجام داده در نوع خود بی سابقه است. درباره واکنش‌ها نیز باید فعلا صبر کرد تا نخست حزب الله واکنش دهد. اسراییلی‌ها مایل هستند جنگ را به داخل لبنان بکشانند. انتخاب سختی در مقابل نیرو‌های لبنانی و دولت لبنان و حتی سوریه و ایران قرار دارد. آیا این طرفین از جنگ سود می‌برند یا ناچار هستند در بازی اسراییل وارد شوند؟ این صحنه پیچیده است، اما به صراحت می‌توان گفت که اسراییل و دولت نتانیاهو از جنگ بیشتر سود می‌برند. تیم انتخاباتی ترامپ در آمریکا هم از این جنگ سود می‌برند.  
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اقدام تروریستی اسراییل در لبنان و انفجار پیجر‌های حزب الله، باعث تلفات قابل توجهی شده است.
 
قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته، درباره واکنش‌های احتمالی به اقدام تروریستی اسراییل در لبنان به «انتخاب» گفت: کاری که اسراییل انجام داده در نوع خود بی سابقه است. درباره واکنش‌ها نیز باید فعلا صبر کرد تا نخست حزب الله واکنش دهد. اسراییلی‌ها مایل هستند جنگ را به داخل لبنان بکشانند. انتخاب سختی در مقابل نیرو‌های لبنانی و دولت لبنان و حتی سوریه و ایران قرار دارد. آیا این طرفین از جنگ سود می‌برند یا ناچار هستند در بازی اسراییل وارد شوند؟ این صحنه پیچیده است اما به صراحت می‌توان گفت که اسراییل و دولت نتانیاهو از جنگ بیشتر سود می‌برند. تیم انتخاباتی ترامپ در آمریکا هم از این جنگ سود می‌برند. 
 
وی در ادامه در رابطه با وضعیت منطقه پس از این اقدام تروریستی بیان کرد: اعراب تحت هیچ شرایطی علاقه به جنگ و گسترش آن ندارند. سوریه وارد جنگ نمی‌شود و اردن و مصر هم قطعاً وارد نمی‌شوند. در این بین فقط ایران باقی می‌ماند. ایران با توجه به شرایط فعلی، علاقه‌مند نیست وارد یک جنگ نامشخص شود. لذا باید از عدم تمایل غربی‌ها و دموکرات برای جنگ استفاده کرد و منطقه را از جنگ دور کرد. جنگ می‌تواند تمام منطقه را شعله ور کند و به شرایط غیرقابل کنترلی وارد شود. اگر جنگ در خاورمیانه شروع شود، ابعاد آن مشخص نیست. تصمیم‌گیری در شرایط فعلی سخت است. 
 
محبعلی درباره وضعیت امنیتی لبنان گفت: من در دهه شصت، بیش از دویست بار به لبنان سفر داشتم و با دوستان حزب الله هم ملاقات داشتم. آن موقع جنگ‌های داخلی هم جریان داشت. حضور نیرو‌های اسراییلی در جنوب بیروت هم وجود داشت. البته برای من خطر امنیتی اتفاق نیفتاد اما برای دیگر دوستان اتفاقاتی رخ می‌داد. در لبنان باید کاملاً حفاظت شده حرکت می‌کردیم. آن موقع ماشین‌های انفجاری خیلی زیاد بودند. آن موقع پروازی هم وجود نداشت و فرودگاه بیروت زیر آتش اسراییل بود. ما از سوریه به صورت زمینی سفر می‌کردیم. وقتی وارد مناطق مسیحی نشین می‌شدیم، یا باید با آن‌ها هماهنگ می‌کردیم یا کلاً امنیت نداشتیم. شرایط لبنان خیلی خاص است و مثل یک سفارت خانه در اروپا نیست. آنجا دولت مستقر به معنای کلاسیک وجود ندارد. تمامی گروه‌های لبنانی مسلح هستند. ایران و کشور‌های عربی هم در آنجا حضور دارند.