صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در این کنفرانس خبری گفت که وزارت امور خارجه طی یک سال اخیر توانسته است نمایندگی‌های سیاسی خارجی کشور در سطح منطقه را کنترل و مدیریت کند و در حال حاضر ۳۹ نمایندگی سیاسی افغانستان در کشور‌های مختلف از حکومت سرپرست اطاعت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
باشگاه خبرنگاران: امور خارجه طالبان طی یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت، گزارش دست‌آوردهای یک ساله خود را منتشر کرد.
 
در سلسله برنامه تشریح دست‌آورد‌های یک ساله ادارات امارتی، مقامات وزارت امور خارجه امروز طی یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت، گزارش دست‌آوردهای یک ساله خود را منتشر کردند.
 
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در این کنفرانس خبری گفت که وزارت امور خارجه طی یک سال اخیر توانسته است نمایندگی‌های سیاسی خارجی کشور در سطح منطقه را کنترل و مدیریت کند و در حال حاضر ۳۹ نمایندگی سیاسی افغانستان در کشور‌های مختلف از حکومت سرپرست اطاعت می‌کند.
 
متقی افزود که در ادامه تلاش‌های وزارت امور خارجه برای برقراری روابط دیپلماتیک و درک سیاسی، کشورهای قزاقستان و قرقیزستان نام طالبان را از فهرست گروه‌های ممنوعه خود حذف کردند و روسیه نیز در آینده نزدیک در همین راستا اقدام خواهد کرد.
 
سرپرست وزارت امور خارجه در پاسخ به یک پرسشی گفت که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید حقایق جاری در افغانستان را در نظر بگیرند و بر اساس آن قضاوت کنند.
 
متقی اظهارات نمایندگان پاکستان مبنی بر این که گویا تی ‌تی ‌پی از افغانستان تامین مالی می‌شود را به شدت رد کرد.
 
وی همچنین از دیپلمات‌هایی که از اداره پیشین در شماری از نمایندگی‌های سیاسی کشور هستند و متهم به فروش اجناس مربوط به سفارت هستند، به شدت انتقاد کرد.
 
سرپرست وزارت امور خارجه همچنین گفت که در نتیجه تعامل مثبت جهان با افغانستان چین، امارات متحده عربی و ازبکستان رسما سفیران حکومت سرپرست را پذیرفتند و اعزام ده ها دیپلمات افغان به مالیزیا، ترکیه، پاکستان، ایران، ازبکستان، قزاقستان، مسکو، چین، دوحه و امارات متحده عربی و پذیرش رسمی از سوی کشورهای میزبان از دیگر دست‌آوردهای مهم وزارت امور خارجه در سال گذشته است.
 
در این گزارش، در سلسله نشست‌های هماهنگی و کاری دوجانبه با کشورهای قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، ایران، پاکستان، چین، مسکو، ترکیه، قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان و تعدادی از سازمان‌های بین المللی در کشورهای میزبان و در داخل کشور، ۲۵ نشست و دیدار‌های دوجانبه بلندپایه از دست‌آوردهای مهم سال گذشته خوانده شده است.
 
گفتنی است که دعوت از تجار خارجی برای هماهنگی و سرمایه گذاری در هفت پروژه در حوزه معدن، دریافت یک هزار و ۶۸۱ بورسیه تحصیلی کوتاه مدت از کشورهای چین، امارات متحده عربی، ازبکستان و پاکستان، دریافت یک هزار و ۱۷۴ بورسیه تحصیلی از کشورهای روسیه، چین، ازبکستان، آذربایجان، قزاقستان، مالیزیا و قطر، جذب کمک‌های خارجی به آسیب دیده‌گان زلزله در هرات، تصدیق و صدور ۲۸۳ هزار و ۲۱۰ وثیقه و مدرک، صدور ۴۱ هزار و ۹۵۹ ویزه برای اتباع خارجی، تمدید ۴۱۶ هزار و ۱۴۱ پاسپورت و ایجاد سیستم پاسپورت در پنج میدان هوایی، هشت بندر و ۷ بخش امور خارجه ولایتی از دیگر دست‌‌آوردهای مهم وزارت امور خارجه در سال گذشته است.