صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۸۱۷۱۸۰
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
داده‌های یک مطالعه تازه نشان می‌دهد والدینی که به جای صحبت کردن با فرزندانشان در طول روز زمان زیادی را سرگرم کار با موبایل هستند، نه تنها ممکن است الگوی ضعیفی برای آنها باشند بلکه این کار می‌تواند مانعی برای رشد طبیعی مهارت‌های گفتاری در فرزندانشان شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: داده‌های یک مطالعه تازه نشان می‌دهد والدینی که به جای صحبت کردن با فرزندانشان در طول روز زمان زیادی را سرگرم کار با موبایل هستند، نه تنها ممکن است الگوی ضعیفی برای آنها باشند بلکه این کار می‌تواند مانعی برای رشد طبیعی مهارت‌های گفتاری در فرزندانشان شود.

 بر اساس پیمایش انجام شده در کشور استونی از والدین ۴۲۱ کودک در فاصله سنی دو و نیم تا چهار سال معلوم شد والدینی که بیشتر با صفحه نمایش سر و کار دارند، کودکان آنها نیز بیشتر از صفحه نمایش استفاده کردند و این کودکان در مبحث دستور زبان و واژگان از استعداد کمتری برخوردار بودند.

یافته‌های این پژوهش که در مجله آکادمیک «مرزها در روانشناسی رشد» منتشر شد، منطقی به نظر می‌رسد چرا که تعامل کلامی با والدین یکی از راه‌های حیاتی کودکان برای یادگیری زبان است.

دکتر «جنی رادسکی»، مدیر «آکادمی آمریکایی طب اطفال برای تعالی در رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان جوانان» اظهار داشت: ما می‌دانیم که وقتی صفحه نمایش توسط والدین یا کودکان استفاده می‌شود، زمان صحبت کردن، آموزش دادن و خواندن در خانه‌ها کمتر می‌شود و این ممکن است دلیلی برای پایین بودن مهارت‌های گرامر و واژگان باشد.

به علاوه این مطالعه نشان می‌دهد که حتی وقتی بچه‌ها همراه با والدین خود به صفحه نمایش خیره می‌شوند، باز هم به مهارت‌های زبانی آنها کمکی نمی‌کند. تحقیقات پیشین نیز تأیید می‌کنند که کودکان از صفحه نمایش به طور موثر یاد نمی‌گیرند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۱۳ نشان داد که کودکان نوپای ۲۴ تا ۳۰ ماهه افعال جدید را یا از طریق تعامل مستقیم و یا از طریق مکالمه ویدیویی یاد می‌گیرند و این آموزش مهم از طریق تماشای ویدیو میسر نمی‌شود.

دکتر «تی‌یا تولویسته»، استاد روانشناسی رشد در دانشگاه تارتو استونی و نویسنده اصلی مقاله اخیر گفت: مطالعه ما تمرکز را از مدت زمان تماشای صفحه نمایش توسط کودکان به تأثیر عادات صفحه نمایش در خانواده‌ها تغییر می‌دهد و نشان می‌دهد که استفاده از صفحه نمایش توسط مادر و پدر بر مهارت‌های زبانی کودکان تأثیر می‌گذارد.

دکتر تی‌یا تولویسته و همکار مطالعاتی او دکتر «یان تولویسته»، داده‌های مطالعه جدید خود را در سال ۲۰۱۹ قبل از اوج‌گیری همه‌گیری کووید-۱۹ جمع‌آوری کرده بودند.

در طول این همه‌گیری، بسیاری از کودکان در سرتاسر جهان زمان بیشتری را در خارج از مدرسه با صفحه‌ نمایش‌های دیجیتال گذرانند، به این دلیل که آنها در حال یادگیری آنلاین بودند و نیز بسیاری از والدین به بچه‌ها موبایل یا تبلت می‌دادند تا آنها را مشغول کرده و خودشان بتوانند به کارهایشان برسند.

تولویسته اشاره کرد که تیم تحقیقاتی آنها در حال برنامه‌ریزی مطالعه جدیدی برای بررسی الگوهای استفاده از صفحه نمایش در طول همه‌گیری و تأثیر آن بر مهارت‌های زبانی کودکان است.

اما بر اساس تحقیقات گذشته، وقتی که والدین با تلفن همراه خود مشغول هستند، تأثیر منفی بر رشد زبان تنها خطری نیست که کودکان با آن مواجه هستند.

به گزارش یورونیوز، بر اساس مطالعه دیگری که در دسامبر ۲۰۱۷ انجام شد، پس از راه‌اندازی شبکه نسل سوم اینترنت گوشی‌های تلفن همراه در مناطق مختلف کشور استونی که به مردم امکان استفاده از تلفن‌های هوشمند را می‌داد، مراجعه کودکان زیر ۵ سال به اورژانس ۹ درصد افزایش یافت.

یک توضیح احتمالی برای این پدیده این است که والدین یا سایر افرادی که باید مراقب بچه‌ها می‌بودند، حواسشان به تلفن‌هایشان پرت شده و متوجه خطر آسیب‌دیدگی کودکان نشده‌اند.