صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۹۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۳
از سال ۳۶۵ میلادی تنها ۷ سونامی به سواحل اسپانیا رسیده است، با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که سونامی بزرگی برای این کشور و محدوده دریای مدیترانه در راه است. «کمیسیون بین‌دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو» (IOC) با قطعیت صد درصدی هشدار می‌دهد که یک سونامی با امواجی به ارتفاع بیش از یک متر در ۳۰ سال آینده به دریای مدیترانه خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: از سال ۳۶۵ میلادی تنها ۷ سونامی به سواحل اسپانیا رسیده است، با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که سونامی بزرگی برای این کشور و محدوده دریای مدیترانه در راه است.
 
«کمیسیون بین‌دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو» (IOC) با قطعیت صد درصدی هشدار می‌دهد که یک سونامی با امواجی به ارتفاع بیش از یک متر در ۳۰ سال آینده به دریای مدیترانه خواهد رسید.
 
منطقه خطر، گسل آوروس در زیر دریای آلبوران و تقریباً در نیمه‌راه بین ساحل مالاگا و شمال آفریقا واقع است.
 
یک زمین‌لرزه در اینجا می‌تواند امواجی شش متری ایجاد کند که در کمتر از ۲۱ دقیقه به اسپانیا برسند. در بهترین سناریو، ساکنان ساحلی تنها ۳۵ دقیقه فرصت خواهند داشت تا فرار کنند.
 
سونامی مدیترانه چقدر مرگبار خواهد بود؟
 
از آغاز قرن بیستم حدود ۱۰۰ سونامی در مدیترانه و دریاهای اطراف آن رخ داده است؛ این حدود ۱۰ درصد از کل سونامی‌های جهان برای این دوره زمانی است.
 
سونامی در شمال شرقی اقیانوس اطلس کمتر رایج است، اگرچه یک زلزله ۸.۵ ریشتری در سال ۱۷۵۵ باعث سونامی‌ای شد که بیشتر لیسبون در پرتغال، کادیس در اسپانیا و بخش‌هایی از مراکش را ویران کرد و به جنوب غربی کورنوال در بریتانیا و ایرلند رسید.
 
در حالی که یک سونامی یک یا حتی شش متری ممکن است به اندازه سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ (که بیش از ۲۳۰ هزار نفر را کشت و ۱.۷میلیون نفر دیگر را آواره کرد) یا سونامی ژاپن در سال ۲۰۱۱ (که باعث ایجاد تقریباً ۲۴۳ میلیارد دلار شد) خسارت‌زا نباشد.
 
با این حال این سونامی فرضی خسارتی ۲۲۵ میلیارد یورویی را به بار خواهد آورد و به همین خاطر همچنان یک وضعیت اضطراری تلقی می‌شود.
 
هلن هبرت، هماهنگ‌کننده «مرکز ملی سونامی فرانسه» در اوایل سال جاری به یورونیوز گفت: «ما انتظار امواج ۲۰ متری مانند ژاپن، شیلی یا سوماترا را نداریم، اما امواجی با ارتفاع بیشتر از یک تا دو متر را انتظار داریم.»
 
وی افزود: «آنچه بسیار خطرناک است نه تنها ارتفاع سونامی، بلکه جاری شدن آب و سیل است که می‌تواند به سواحل، بنادر و خیابان‌ها آسیب برساند. اگر بندر و اسکله کوچکی باشد، سونامی می‌تواند خطرناک‌تر باشد.»
 
پاسکال رودیل، هماهنگ‌کننده فنی در «مرکز ملی سونامی فرانسه»، در اوایل سال جاری به یورونیوز گفت: «سونامی‌ها می‌توانند خیلی سریع به سواحل برسند. یک زمین‌لرزه در آب‌های نزدیک مالاگا باعث می‌شود سونامی در عرض ۲۱ تا ۳۵ دقیقه به ساحل برسد.»
 
رودیل اضافه کرد: «در غرب مدیترانه، اگر در نزدیکی الجزایر زلزله‌ای داشته باشیم، ظرف یک ساعت و ۱۵ دقیقه دریا را درمی‌نوردد. هرچند سونامی ما به اندازه اقیانوس آرام نیست، اما شما نیازی به امواجی با ارتفاع ۳۰ متر ندارید تا آسیب و جراحت داشته باشید. حتی ۵۰ سانتی‌متر می تواند برای شناگران خطرناک باشد.»
 
چه برنامه هایی برای بلایای طبیعی اروپا مانند سونامی در نظر گرفته شده است؟
 
فرانسه در حال حاضر یک طرح هشدار قرمز را برای ۱۵ دقیقه اول پس از سونامی در نظر گرفته است. این طرح از سال ۲۰۱۲ اجرایی شد.
 
در سال ۲۰۲۲ یونسکو ماموریتی را در جزایر آیولین، در سواحل سیسیل، برای بررسی خطر آتشفشان‌های زیر آب انجام داد. فرانچسکو ایتالیانو، آتشفشان‌شناس، می‌گوید این‌ها می‌توانند باعث سونامی فاجعه‌آمیز شوند.
 
در اسپانیا، طرح دولتی حفاظت مدنی در برابر خطر سونامی دارای یک سیستم هشدار اولیه برای شناسایی زمین‌لرزه های زیر آب و همینطور برنامه‌ای برای مقامات جهت هماهنگی واکنش‌ها برای حفظ امنیت عمومی است.
 
اگر سونامی از کیپ سنت وینسنت در سواحل پرتغال سرچشمه بگیرد، ظرف ۴۰ دقیقه به سواحل کادیس اسپانیا می‌رسد و مقامات و ساکنان کمتر از یک ساعت برای آماده شدن وقت خواهند داشت.
 
اگرچه کمیسیون اقیانوس‌شناسی بین کشوری یونسکو احتمال سونامی کادیس را در ۵۰ سال آینده تنها ۱۰ درصد می‌داند، شهر چیپیونا در این منطقه قصد دارد اولین شهرداری «آماده سونامی» اسپانیا باشد و به همین خاطر قبلاً رزمایش‌های تخلیه برگزار کرده است.