صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۹۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۸ - ۰۵ تير ۱۴۰۳
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

حمله ۴ نفره کاندیداهای اصولگرا به پزشکیان
چهارمین مناظره کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و با عنوان «ایران در جهان امروز» برگزار شد. مسعود پزشکیان پس از حمله چهار نامزد اصولگرا به او گفت: چهار نفر در مقابل یک نفر واقعا جای بحث دارد؛ امیدوارم این اقایان دیگر تا اخر بمانند.

افشاگری پورمحمدی: احمدی نژاد دو بار داشت مشکل کرسنت را حل و می خواست آن را اجرا کند، اما جلیلی جلوی آن را گرفت
مصطفی پورمحمدی در چهارمین مناظره گفت: برخی باید تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام هم بیخود نزنند. این روز‌ها می‌گذرد... عجیب است قراردادی ۸۱ بسته شده و ما‌ها ۸۷ رفتیم سازمان بازرسی ۲ گزارش آمده برای ما و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم؛ الان  می‌شود از سازمان بازرسی پرسید.   وی افزود: آن آقایان که ۲ بار احمدی نژاد خواست مشکل را  حل کند هم فساد به دادگاه برود و هم این قرداد(کرسنت) اجرا شود و این خسارت عظیم در ۱۸ سال گذشته به کشور وارد نشود؛ چرا جلویش را گرفتید؟ پاسخ بدهید. با شعار و اتهام زدن مشکل حل نمی‌شود. 

افشاگری پورمحمدی: جلیلی گفت می‌خواهید انقلاب مخملی کنید؟
مصطفی پورمحمدی در چهارمین مناظره انتخاباتی خطاب به سعید جلیلی گفت: آقای جلیلی وقتی من وزیر کشور بودم و میخواستم سازمانهای مردم نهاد را سامان بدهم ایشان معاون من را خواست و گفت میخواهی انقلاب رنگی راه بیاندازی؟ جلیلی هم بیان کرد که پورمحمدی درمورد سازمان های مردم نهاد خواب نما شده. پور محمدی نیز در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به جلیلی گفت: جلیلی می گوید خواب نما شده، اما شما دیر از خواب بیدار شده اید.

محسن هاشمی به مشاور جلیلی: اگر می‌توانستیم درباره سال ۸۸ حرف بزنیم که شما اینجا نبودید
محسن هاشمی رفسنجانی خطاب به خضریان مشاور جلیلی گفت: شما نگذاشتید آقای رئیسی برجام را حل کند چون می خواستید آقای جلیلی بیاید. شما که می‌دانید برای حرف زدن درباره سال ۸۸ محدودیت داریم؛ اگر می‌توانستیم حرف بزنیم که شما اینجا نبودید. 

ظریف: به قول مرحوم ترکان حساب نمی‌فهمند
ظریف، وزیر خارجه دولت دوازدهم در گردهمایی روحانیون حامی پزشکیان با اشاره به وعده های برخی نامزدها گفت: وعده زمین و گوشت و طلا می‌دهند؛ ۲۰ گرم طلا برای هر خانواده سه نفره چند تن طلا می‌شود؛ از کجا می‌خواهید بیاورید؟  به قول مرحوم ترکان حساب نمیفهمند.

افشاگری آخوندی: هواپیما‌های ک ۶ سال قدیمی‌تر از هواپیما‌های برجامی را ۳۰ میلیون دلار اضافه‌تر خریدند
عباس آخوندی گفت: این مملکت یک ملت و یک دولت دارد وقتی مجلس تصویب کرد چطور یک عده‌ای قانون را نقص کردند. من فکر نمی‌کردم ایرباس  و بویینگ با ایران ایری که ۴۰ سال است با جهان قطع ارتباط است چنین تعاملی انجام دهند این نشان می‌دهد ایران در دنیا معتبر است. کاسبان تحریم، هواپیما‌هایی که ۶ سال قدیمی‌تر از هواپیما‌های برجامی بودند را از تایلند با مبلغ ۳۰ میلیون دلار اضافه‌تر خریداری کردند؛ یعنی برای هر هواپیما ۵ میلیون دلار گران‌تر! بعد همین‌ها می‌گویند ما انقلابی هستیم! 

نظرسنجی دانشگاه امام صادق درباره آرای در صورت انصراف جلیلی یا قالیباف
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) آخرین نظرسنجی درباره سبد رای نامز‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صورت انصراف یکی از نامزد‌ها را منتشر کرد.  بر این اساس، با انصراف قالیباف ۴۱ درصد طرفدارانش به جلیلی و ۲۱ درصدشان به پزشکیان رای می‌دهند و با کناره‌گیری جلیلی، ۴۵ درصد طرفدارانش به قالیباف رای می‌دهند، ۵ و نیم درصدشان هم به پزشکیان.

روند صعودی آرای پزشکیان در نظرسنچی ایسپا
داده‌های سه موج اخیر نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا، نشان می‌دهد بر خلاف میزان مشارکت، آراء احتمالی سه نامزد پر طرفدار انتخابات ریاست‌جمهوری در جدیدترین نظرسنجی ایسپا در ۲ و ۳ تیر ماه، نسبت به موج‌های قبلی، با تغییر همراه بوده است. این تغییر برای پزشکیان، روند صعودی را طی می‌کند که نسبت آراء او از ۱۹.۸ درصد در موج قبلی به ۲۴.۴ درصد در نظرسنجی حاضر افزایش یافته است. اما آرای جلیلی و قالیباف با کاهش مواجه شده. با انصراف جلیلی، ۴۸ درصد طرفدارانش به قالیباف رأی خواهند داد، ۷.۹ درصد به پزشکیان اما با انصراف قالیباف ۳۳.۳ درصد آرای او به سبد جلیلی ریخته می شود؛ ۱۹.۴ درصد آن‌ها هم به پزشکیان رأی خواهند داد.

زنگنه: وقتی دولت را تحویل دادیم، نزدیک یک و نیم میلیون بشکه نفت، مجموع صادرات ما بود
بیژن زنگنه  وزیر سابق نفت در بیانیه ای  خطاب به سعید جلیلی گفت:  می گوید من رهنمود دادم چگونه نفت صادر کنند؛ ما انقدر بی عقل بودیم که از حرفای شما تبعیت کنیم؟ وقتی دولت را تحویل دادیم نزدیک یک و نیم میلیون بشکه مجموع صادرات ما بود من نمیدانم این 300 هزار بشکه را از کجا آوردید؟  راستگویی یک مساله حیاتی است برای یک رجل سیاسی  هیچ کس هم بازخواستتان نمیکند.

افشاگری آذری جهرمی درمورد قالیباف: او دستور قطع اینترنت را در سال ۹۸ تصویب کرد
آذری جهرمی نوشت: آقای قاضی زاده، دستور قطع اینترنت را در سال ۹۸ کاندیدای اصلی شما که امروز در کنار شما در مناظره نشسته است، تصویب کرد، چرا گردنگیری شما خراب است. ما تحریم شدیم که فرزندان رفقای شما اقامت خارج از کشور بگیرند؟ حیا کنید! 

پزشکیان به کاندیداهای اصولگرا: اگر برجام نباشد، خب راه حل تان چیست؟
مسعود پزشکیان در چهارمین مناظره انتخاباتی در شبکه یک سیما گفت: اگر برجام را نپذیریم وfatf را حل نکنیم، باید انسجام داخلی را خودمان ایجاد کنیم. مردم سرمایه ما هستند و باید با مردم آشتی کنیم، الان مردم با ما مشکل دارند. همین بحث هایی که می فرمایید از اتاق بازرگانی سوال کنید آیا برجام یا fatf را خوب می دانند یا بد؟ وی افزود: اگر برجام نباشد، خب راه حل تان چیست؟ مدینه فاضله در تئوری می شود درست کرد؛ مردم پول ندارند خانه اجاره کنند. می گویند برجام به درد نمی خورد، خب برنامه شما چیست؟ می گویند می خواهیم همین راه فعلی را برویم و مدینه فاضله درست کنیم.

زنگنه: جلیلی و نوچه اش در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می زنند
بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت در واکنش به سخنان جلیلی و زاکانی گفت: بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت گفت: جلیلی و نوچه اش در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می زنند. وی افزود: سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کردم. خسارتی که به کشور زدید جبران ناپذیر است. او گفت: به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می توانید در خیابان راحت راه بروید.

پورمحمدی: لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت نشدند؛ چرا؟
پورمحمدی گفت: لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت نشدند. چرا این‌ها تایید نشدند و ما شدیم؟ این‌ها سئوالات مردم است. بسیاری از مشکلاتی که سال ۸۸ داشتیم به خاطر این بود که سیاست‌های انتخاباتی ما درست نبود. 

گاف جبهه پایداری درمورد همسر شهید باکری
همسر شهید حمید باکری با اشاره به عکسی که از او در حمایت از جلیلی منتشر شده نوشت که «عکس منو به جای عکس خانم آقا مهدی زدند. جالبه این‌ها حامی خود را نیز نمی‌شناسند. ومن هم  حسابم جداست. اگر کسی سایه اش از کنار صادق محصولی رد بشه.   کلا مردوده.» 

عباس آخوندی از ارسال ویدئوی ۴۰ ثانیه‌ای‌اش خبر داد
 عباس آخوندی نوشت: امیدوارم که امشب پاسخ ۴۰ ثانیه‌ای اینجانب در همان برنامه توسط صدا و سیما پخش شود و بنیادی درست برای امکان تامین حقوق شهروندی گذاشته شود. اگر این ویدئو امشب پخش شود، اولین‌بار پس از انتخابات ۸۸ است که فرصت پاسخگویی به فردی داده می‌شود؛ ولو در حد ۳۰ تا ۴۰ ثانیه! 

پاسخ روحانی به ادعا‌های برخی نامزد‌ها در مناظرات انتخاباتی
سایت حسن روحانی نوشت: برخی داوطلبان چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، در سه مناظره انتخاباتی توهین‌ها و اتهاماتی علیه حسن روحانی کردند. روحانی به برخی شبهات، ادعاهای آماری و اتهامات برخی از نامزدها پاسخ داده که در ساعات آینده به تدریج منتشر می‌شود. برخی از پاسخ های روحانی به شرح زیر است: آمارو ارقام ناصحیح گفته می شود. دولت سیزدهم را نادیده میگیرند، دولت سیزدهم را کنار گذاشته اند. حتی در صادرات نفتی هم در منظره دروغ می گویند، 300 میلیارد دلار ضربه زدن به کشور برای هیچ و پوچ فقط برای اینکه ضربه بزنند به دولت دوازدهم. آقایانی که امروز کاندیدا هستند یک نفر رئیس جمهور می شود وقتی رئیس جمهور شد چه خواهند گفت؟ مشکلات دولت سیزدهم را چگونه می خواهد برای مردم بگوید؟ چرا به همه بانک ها ظلم کردید؟ چرا به ملت ظلم کردید؟ چرا به تجارت خارجی ظلم کردید؟ fatf را چرا نگذاشتید؟ توبه کنید