صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۷۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهوایی تهران، در گفت‌و‌گو با «انتخاب»:
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهوایی تهران در ادامه درباره لوکس شدن استفاده از هواپیما بیان کرد: من احساس می‌کنم ما یک مسأله را فراموش کردیم. میزان درآمد مردم با توجه به هزینه‌های روزمره‌شان، هواپیما را به یک پدیده لوکس تبدیل کرده است. البته ما بلیط را در زمان تعطیلی بیشتر می‌بینیم در حالیکه هفته گذشته تعداد زیادی بلیط از تهران به کیش به قیمت ۳۰۰ هزار تومان وجود داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش هزینه استفاده از هواپیما، باعث شده بخش‌هایی از جامعه سفرهوایی را به کلی فراموش کنند؛ هرچند به صورت موردی بلیط‌های ارزان قیمت برای سفر‌های داخلی پیدا می‌شود، اما به طور کلی با توجه به تداوم تحریم و تورم، سفرهوایی در حال لوکس شدن است.

امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفرهوایی تهران، درباره احتمال افزایش قیمت بلیط هواپیما در سال ۱۴۰۳ به «انتخاب» گفت: ما در کشور یک تورم متداوم داریم و بر روی هزینه حمل و نقل از مترو تا هواپیما اثر گذاشته است. ایرلاین‌ها در مقابل تورم توان دفاع ندارند و باید هزینه‌های دلاری بپردازند. ۲۹ درصد افزایش قیمت بلیط برای امسال مطرح بود، اما هنوز مشخص نیست چه تصمیمی گرفته شود. ما هنوز منتظر اعلام سازمان هواپیمایی کشوری برای افزایش نرخ هستیم. در هر حال هزینه‌های هواپیمایی با دلار است و ناچار به افزایش قیمت هستند.

وی در ادامه درباره لوکس شدن استفاده از هواپیما بیان کرد: من احساس می‌کنم ما یک مسأله را فراموش کردیم. میزان درآمد مردم با توجه به هزینه‌های روزمره‌شان، هواپیما را به یک پدیده لوکس تبدیل کرده است. البته ما بلیط را در زمان تعطیلی بیشتر می‌بینیم در حالیکه هفته گذشته تعداد زیادی بلیط از تهران به کیش به قیمت ۳۰۰ هزار تومان وجود داشت.

رفیعی شاد درباره تأثیر تحریم‌ها بر عدم ورود هواپیما‌های جدید گفت: تا زمانیکه تحریم‌ها وجود دارد، چالش هواپیما و تعمیرات وجود دارد. اگر هواپیما‌های جدیدشان با عمر ۲۵ سال بیاید هم فایده ندارد. در دنیا یک استاندارد برای عمر هواپیما وجود دارد که با استاندارد‌های ایران خیلی تفاوت دارد. سال گذشته عمر ناوگان هواپیما ایران ۲۶ سال است و فرودگاه خیلی از کشور‌ها از جمله عربستان، اجازه ورود هواپیما بالا ۱۵ سال را نمی‌دهد. در معیار‌های جهانی هم میانگین ۱۵ تا ۲۰ سال است. شرایط در کل سخت است و یک قطعه کوچک هواپیما را با ۵ رابط می‌خریم و قیمت چندبرابر قیمت جهانی پول می‌دهیم.