صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۷۸۵۳۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه‌ اقتصاد کشور وارد می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برنا: تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه‌ اقتصاد کشور وارد می‌کند.

فرسودگی خودرو به تنهایی می تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودروهای تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می کنند. 

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودروهای فرسوده بیندازیم: 

براساس تازه ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودروهای برون شهری کشور فرسوده هستند. 

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می کند، همچنان شاهد تردد خودروهای فرسوده ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودروهای فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت های فرسوده 2 برابر سایر موتورسیکلت ها بنزین مصرف می کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودروهای تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛  تازه ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می دهد که خودروهای تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از 175 لیتر گازوییل مصرف می کنند و این در حالی است که خودروهای استاندارد 90 لیتر در روز مصرف گازوییل دارند. 

فرسودگی خودروها تنها به اقتصاد ضربه نمی زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می کنند به گونه ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودروهای فرسوده است. سهم خودروها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گازهای آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودروهای فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می دهد که اسقاط خودروهای فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می تواند به نفع کشور باشد. 

خودروهای فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می زنند و این خسارت به اندازه ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ 70 سنت حساب کنیم، می بینیم که خودروهای فرسوده، به طور سالیانه، 9 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می کنند و بیش از 13 میلیارد لیتر بنزینی را هدر می دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.  

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودروهای فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودروهای فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودروهای فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.