صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۷۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصرف سالانه سیگار در ایران از ۷۳میلیارد تا ۸۰ میلیارد نخ اعلام می‌شود؛ یعنی اگر بر کل جمعیت ایرانی‌ها تقسیم شود، سهم هر ایرانی سالانه حدود ۸۶۰ نخ سیگار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرق: آمارهای مصرف سیگار در کشور باعث شده تا متخصصان ریه بارها در این مورد اظهارنظر کنند.

حتی پیش از این هم در آبان سال قبل همشهری اعلام کرده بود استعمال دخانیات در ایران رو به افزایش است و مصرف سالانه سیگار در ایران از ۷۳میلیارد تا ۸۰ میلیارد نخ اعلام می‌شود؛ یعنی اگر بر کل جمعیت ایرانی‌ها تقسیم شود، سهم هر ایرانی سالانه حدود ۸۶۰ نخ سیگار است.

مصرف سیگار به عنوان یکی از عوامل خطر جدی بیماری‌های غیرواگیر شناخته شده و جزء هفت عامل خطر جدی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به آن هشدار داده است.

سالانه بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ‌و‌میر در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان ایرانی مصرف‌کننده دخانیات هستند؛ یعنی به طور متوسط ۱۴ درصد گروه سنی بالای ۱۸ سال انواع محصولات دخانی را مصرف می‌کنند.

مقایسه مصرف دخانیات در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در سال ۱۴۰۰ نسبت به مطالعه‌ قبلی در سال ۹۵، حاکی از آن است که مصرف روزانه سیگار در زنان این گروه سنی ۱۹۰ درصد افزایش یافته و مصرف قلیان هم به طور کلی با رشد ۵۴ درصدی مواجه بوده است.

همچنین دبیرکل جهانی مبارزه با دخانیات هم در خرداد چند ماه قبل اعلام کرده بود حدود ۶۰ هزار مرگ در کشور در سال ناشی از مصرف و مواجهه با ورود دخانیات برآورد شده است.

وضعیت شیوع مصرف دخانیات در سال ۱۴۰۰ در مردان کشور ۲۵.۸۸ و در زنان ۴.۴۴ بود که به‌ طور ‌کلی در پنج سال اخیر در گروه سنی بالای ۱۸ سال روند افزایشی داشته است.

بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید سیگار و تنباکو در کشور هزینه می‌شود و ضرر اقتصادی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های تولیدی و توسعه‌ای کشور به دلیل مرگ زود‌هنگام افراد مصرف‌کننده و در مواجهه با دود، غیبت از کار، ناتوانی و آتش‌سوزی است.

سیگار‌ کشیدن در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی به قدری برجسته شده است که ناخودآگاه توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.