صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۶۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۱ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد تا برای حمل و نقل شهرکه از معضلات است تخصیص یابد و هزینه شود بر طبق برنامه ریزی، اما فراتر نیاز شد و دراصلاح و متمم بودجه دیده شد و قرارداد‌ها به جای خوبی انجامید؛ البته نتوانستیم شاهد حضور و تغییر حمل و نقل و ترافیک باشیم، اما طبق برنامه ریزی سال آتی باید شاهد تحولات چشمگیر باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و بودجه مصوب در شهرداری تهران سال آتی باید شاهد تحولات چشمگیر در حوزه حمل و نقل عمومی باشیم.

نشست خبری چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران و آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با موضوع تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران برگزار شد.

چمران گفت: در هفته گذشته بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورای شهر مصوب شد و در موعد خود اعلام شد و انشالله با برنامه ریزی شده شهرداری در زمان مناسب بتواند قرارداد منعقد کند تا در سال مالی جدید امور را آغاز کند.

او افزود: برنامه امسال شهرداری از خصوصیت خاص برخوردار است که توجه جدی به مساله مهم شهر تهران بود، در جلسات با دوستان شورا به این موضوع که در برنامه چهارم شهر هم تاکید شده بود موارد اساسی را جدا کردیم و برنامه زیزی و بودجه مپرد نیاز تامین شد تا به اجرا برسد.

او گفت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد تا برای حمل و نقل شهرکه از معضلات است تخصیص یابد و هزینه شود بر طبق برنامه ریزی، اما فراتر نیاز شد و دراصلاح و متمم بودجه دیده شد و قرارداد‌ها به جای خوبی انجامید؛ البته نتوانستیم شاهد حضور و تغییر حمل و نقل و ترافیک باشیم، اما طبق برنامه ریزی سال آتی باید شاهد تحولات چشمگیر باشیم. امسال ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه بود که مورد تایید شورا قرار گرفت و برای حمل و نقل ۱۵ هزار میلیارد به بودجه با منابع و مصارف دیده شد و بودجه به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید تا انشالله پس از طی مراحل ابلاغ خواهد شد.

او افزود: نسبت به سال قبل با این افزایش بازهم در ارتباط با مصارف سعی کردیم از هزینه‌های جاری بکاهیم و بر اعتبارات عمرانی بیفزاییم.

او گفت: ده درصد بودجه شهرداری فرهنگی است، نزدیک به نیمی از بودجه حدود ۴۸ درصد اختصاص به حمل و نقل دارد، خدمات شهری و محیط زیست ۱۵ درصد، ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد و معناری و شهرسازی از سه به دو درصد کاهش یافته است.

چمران افزود: به طور کلی سال گذشته چهل درصد بودجه مربوط به اعتبارات هزینه است، اما امسال ۳۶ درصد خواهد بود.

آخوندی در ادامه جلسه گفت: در تدوین بودجه ۱۴۰۳ احکام برنامه چهارم مدنظر بود، بازدید‌ها و جلسات دوستان در کمیسیون شورا باعث شد نتایج خوبی حاصل شود، بودجه سال اتی چند ویژگی دارد؛ حوزه حمل و نقل و ترافیک مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در این بخش مدنظر است، از نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی تا مترو، البته برقی سازی حوزه حمل و نقل هم مدنظر است. بخش دیگر درحوزه تملک است، بزرگراه‌های اصلی در تملک مشکل دارنداما به نام برای هریک بودجه عدد تملک دارند، در حوزه ساخت و همرانی هم توجه شده که همه در کنار هم در بخش حمل و نقل مدنظر است.

آخوندی عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های بودجه بحث درامدی است، اصل کار درامد حوزه ارزش افزوده و پایدار است که ده درصد افزایش داشته است و درامد حوزه شهرسازی کاهشی بوده است که اتفاق مهم است. یکی دیگر از ویژگی‌ها بحث هزینه و سرمایه است، نکته دیگر افزایش بودجه مناطق است که ۵۸ درصد افزایش نسبت به سال گذشته یافته است، چون کار میدانی در مناطق انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا عنوان کرد: پلیس راهور با مردم ارتباط مستقیم دارد. ما با تصویب شورا هزار میلیارد تومان برای ماموریت پلیس دیدیم.

در ادامه پرسش و پاسخ خبرنگاران اغاز شد.

چمران درباره منابع درامدی شهرداری با توجه به افزایش صدردرصدی بودجه آن برای سال آتی گفت: بودجه ما ۱۰۰ هزار میلیارد بوده به ۱۵۰ هزار میلیارد افزایش یافته و میزان افزایش مشخص است، درآمد‌ها حاصل می‌شود، فکر نکنید بودجه زیاد شده، خیر قیمت‌ها افزایشی بوده است، هزینه‌ها گران شده و همه چیز به گرانی رفته قاعدتا هزینه‌ها افزایش خواهد داشت پیش بینی شهرداری بیش از این بوده، اما ما کاهش دادیم.

 وی افزود: ما ظرفیت بازسازی و نوسازی زیاد داریم، اصلا عوارض را به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر افزایش دادیم، متاسفانه در شهر عوارض پایدار افزایشی نداشته از ابتدا هم اینگونه بوده، حتی بعضی سال‌ها عوارض چاپ و توزیع نمردند، چون هزینه از درامد کمتر میشد، سال ۸۲ مجلس افزایش چشمگیر داد، اما گفتیم یکباره این کار را نکنید و پلکانی پنج ساله افزایش دهید، اما این افزایش با تورم همسان نیست این عوارض پایدار است.