صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۶۵۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
متقاضیان این خودرو در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقایافته نیز رقم خورد، سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند، پیش از آن‌که در بازار پرتلاطم خودرو یا تصمیم جدیدی برای نحوه عرضه خودروها در بازار گرفته شود یا با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت‌های جدیدی برای خودروها از سوی نهادهای مسئول تعیین شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: متقاضیان پژوپارس در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقایافته نیز رقم خورد، سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند.
 
عرضه محصولات خودروسازان دولتی و خصوصی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که همراه با موجی از نارضایتی میان مشتریان بوده است درحال نزدیک شدن به تصمیمات جدید و حساسی است.
 
در طرح بزرگ عرضه خودرو در سامانه که 800 هزار تقاضا به ثبت رسید، بیش از 700 هزار نفر خواهان ثبت‌نام برای محصولات یک خودروساز (ایران‌خودرو) بوده‌اند، علت آن مشخص است، علاوه بر ارزندگی نسبی محصولات این شرکت، تفاوت فاحش قیمت کارخانه تا بازار و حاشیه سود بسیار بالا برای متقاضیان عامل ایجاد انگیزه بیش‌تر برای این ثبت‌نام بوده است.
 
در شرایطی در آن زمان مسئولان وقت وزارت صمت ثبت‌نامی‌های خودرو را اولویت‌بندی کردند که بدون توجه به شرایط تولید و استاندارد محصولات، به هیچ تقاضایی نه نگفتند و به این ترتیب صف طویلی از مشتریان بی‌اطلاع از آینده تولید و قیمت محصولات شکل گرفت.
 
در این میان برخی از محصولات به‌صورت ارتقایافته و با قیمت‌های اصلاح‌شده به دست مشتریان می‌رسد و برخی دیگر مانند پژوپارس در دریافت مجوزهای تولید نیز با چالش مواجهند.
 
خودرویی که طی سال‌های اخیر محبوبیت خود را کم‌کم با ورود محصولاتی چون خانواده دنا، تارا، سورن و… از دست داده بود، به‌دلیل نوسانات نرخ ارز و تقویت نقش خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای دوباره بدل به یک کالای خواستنی شد.
 
شرکت تولیدکننده خودرو پیش از این با افزایش تولید سورن اعلام کرده بود قصد دارد پژوپارس را از خط تولید حذف کند، ضمن این‌که این خودرو به‌دلیل این که از نظر پلت‌فرمی امکان به‌روزرسانی و پاس کردن استانداردهای ٨٥گانه را نداشت، در واقع در استراتژی‌های تولیدی این شرکت جای خود را به سورن داده بود، زیرا از نظر اقتصادی نیز به‌روزرسانی پلت‌فرم قدیمی آن توجیهی نداشت.
 
از سوی دیگر، تولید پژوپارس مستلزم اجرای استانداردهای موردنظر سازمان استاندارد و سرمایه‌گذاری سنگین در خطوط تولید قطعه‌سازان است که عملاً زنجیره تأمین را نیز با چالش‌های پیچیده مواجه می‌کند که قطعاً قیمت تمام‌شده این محصول را افزایش قابل‌توجهی خواهد داد؛ اتفاقی که پیش‌تر برای محصولات ارتقایافته دیگر مانند دنا، تارا و 207 هم رخ داده بود و این خودروها با اعمال استانداردهای جدید، قیمت‌های جدیدی از شورای رقابت دریافت کردند.
 
حال سؤال این‌جاست؛ آیا پژوپارس با استانداردهای جدید با همان قیمت قبلی تولید می‌شود؟ پاسخ ساده است: خیر! زیرا برای رسیدن به این استانداردها این خودرو نیازمند طراحی و مهندسی در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش‌های مختلف پلت‌فرم است که پیش‌بینی می‌شود پس از اعمال تغییرات با احتساب قیمت تمام‌شده روز، قیمت تمام‌شده محصول افزایشی بین 150 تا 200 میلیون تومانی را تجربه کند که عملاً دیگر خبری از نردبان صددرصدی تفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازار این محصول نخواهد بود.
 
هرچند ایران‌خودرو پیش‌تر گفته نوبت متقاضیان سامانه یکپارچه از بین نمی‌رود و در صورت عدم‌تولید، به‌جای پارس، سورن یا دیگر محصولات خود را تحویل متقاضیان خواهد داد، اما قابل پیش‌بینی است که حتی در صورت تمدید مجوز تولید با اعمال استانداردها هم دیگر پژوپارس به‌قیمت 315 میلیون به دست مشتریان نخواهد رسید.
 
متقاضیان این خودرو در آستانه تصمیمی مهم هستند که به پافشاری روی تحویل پارس امیدوار بمانند یا با پذیرش واقعیت تلخی که برای سایر خودروهای ارتقایافته نیز رقم خورد، سراغ همان گزینه‌های جایگزین بروند، پیش از آن‌که در بازار پرتلاطم خودرو یا تصمیم جدیدی برای نحوه عرضه خودروها در بازار گرفته شود یا با نزدیک شدن به پایان سال، قیمت‌های جدیدی برای خودروها از سوی نهادهای مسئول تعیین شود.