صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۶۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۳ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
عکاسی سوئدی به تازگی توانست تلألو درخشان سبز رنگی از سیاره زهره را ثبت کند. این سوسوی رنگی در گذشته هم چندین مرتبه دیده شده بود. ویدئویی جدید نشان می‌دهد که سیاره زهره برای مدتی کوتاه نور سبز درخشانی را در آسمان شب سوئد از خود ساطع کرد. این پدیده که به ندرت دیده می‌شود، تقریبا شبیه درخشش‌های سبزی است که گاهی هنگام طلوع و غروب آفتاب در اطراف خورشید دیده می‌شود. درخشش‌های سبز مشابه از خورشید معمولا زمانی دیده می‌شوند که خورشید برفراز اقیانوس طلوع می‌کند. این جلوه‌های نور ناشی از نور اجرامی است که با عبور از جو سیاره‌ی ما دچار شکست یا از هم‌گسیختگی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عکاسی سوئدی به تازگی توانست تلألو درخشان سبز رنگی از سیاره زهره را ثبت کند. این سوسوی رنگی در گذشته هم چندین مرتبه دیده شده بود.
 
ویدئویی جدید نشان می‌دهد که سیاره زهره برای مدتی کوتاه نور سبز درخشانی را در آسمان شب سوئد از خود ساطع کرد. این پدیده که به ندرت دیده می‌شود، تقریبا شبیه درخشش‌های سبزی است که گاهی هنگام طلوع و غروب آفتاب در اطراف خورشید دیده می‌شود.
 
عکاسی به نام پیتر روزن، درحالی‌که در ساعات اولیه‌ی ۸ ژانویه در استکهلم درحال مشاهده‌ی زهره برفراز افق بود، سوسوی رنگارنگی از این همسایه‌ی نزدیک ما را ثبت کرد. به‌گفته‌ی روزن، این تلألو درخشان تقریبا یک ثانیه دوام آورد و پاداشی غیرمنتظره بود که لذت رصد آسمان شب را دوچندان کرد.
 
درخشش‌های سبز مشابه از خورشید معمولا زمانی دیده می‌شوند که خورشید برفراز اقیانوس طلوع می‌کند. این جلوه‌های نور ناشی از نور اجرامی است که با عبور از جو سیاره‌ی ما دچار شکست یا از هم‌گسیختگی می‌شود.
 
نور مرئی از طول موج‌های مختلف نور رنگی تشکیل شده است که در مجموع به پرتوها رنگ سفید می‌دهند؛ اما وقتی نور ساطع‌شده از خورشید با جو زمین برخورد کند، طول موج‌های منفرد تا حدی توسط مولکول‌های گاز دچار شکست می‌شوند. این اتفاق همیشه رخ می‌دهد. برای مثال، علت رنگ آبی آسمان روز پراکنده‌ شدن طول‌موج‌های آبی، بیشتر از هر طول موج دیگری است.
 
تلألوهای سبز‌رنگ معمولا در حین غروب آفتاب بالای اقیانوس دیده می‌شوند
 
با این‌حال در شرایط درست مثل آسمان صاف، نور خورشید و سیاره‌های مجاور به‌ویژه اگر در نزدیکی افق قرار بگیرند، می‌توانند به‌طور کامل جدا شوند؛ زیرا نور برای رسیدن به ناظر باید مسافت بیشتری از جو را بپیماید.
 
وقتی شکست نور رخ می‌دهد، طول موج‌های کوتاه‌تر نور مانند آبی و بنفش، بیش از همه پراکنده می‌شوند؛ درحالی‌که طول موج‌های بلندتر مانند قرمز، نارنجی و زرد با سهولت بیشتری توسط مولکول‌های جو جذب می‌شوند. درنتیجه گاهی‌اوقات طول موج‌های سبز با طول متوسط، تنها رنگ‌هایی هستند که به چشم ما می‌رسند. بااین‌حال دیدن چنین چیزی به زاویه‌ی دقیق نیاز دارد و به همین دلیل برای ناظران آسمان فقط به صورت درخششی کوتاه ظاهر می‌شود.
 
سیاره زهره (دایره سفید)، سوسوی کوتاه‌مدت رنگی خود را بالای افق استکهلم منتشر کرد
 
در فیلم جدید از زهره، سبز آشکارترین رنگی است که از این سیاره به چشم می‌خورد؛ اما اگر با دقت بیشتری نگاه کنید می‌توانید سوسوی اندک رنگ زرد، نارنجی، قرمز و حتی آبی را هم ببینید. در برخی شرایط، کریستال‌های یخی نیز می‌توانند نور خورشید را در جو بشکنند و ابرهای رنگین‌کمانی و هاله‌های نور در اطراف خورشید یا ماه به‌وجود آورند. همین اثر باعث ایجاد حلقه‌های رنگین‌کمانی در اطراف اجرام می‌شود؛ چرا که نور توسط ذرات بزرگ شناور شکسته می‌شوند.
 
درخشش‌های سبز رنگ در گذشته از زهره ثبت و در تصاویر عطارد و ماه نیز درخشش‌های مشابه دیده شده بودند. اما برخلاف درخشش‌های سبز اطراف خورشید که بیشتر در هوای صاف بالای اقیانوس ظاهر می‌شوند، این جلوه‌های نوری معمولا در هوای بسیار سرد دیده می‌شود؛ بدین معنا که درخشش‌های سیاره‌ای چندان وابسته به افق نیستند.
 
منبع: زومیت