صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۶۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چگونه یک سایت رایگان بسازیم؟ روش‌های ساخت وب سایت رایگان چیست؟ این ها پرتکرارترین سؤالات کاربران در زمان راه اندازی سایت است. همه دوست دارند که با کمترین هزینه یک سایت شخصی یا فروشگاهی داشته باشند. اما آیا این کار شدنی است؟

بله، ساخت وب سایت رایگان حقیقت دارد. اما باید بدانید که قرار نیست تا ابد به صورت رایگان از این سایت استفاده کنید. زمانی که به امکانات بیشتری نیاز داشته باشید و دستتان برای طراحی سایت راه بیوفتد، باید هزینه کنید.

اما نگران نباشید. در اینجا می‌خواهیم شما را با دو روش کاربردی و مهم آشنا کنیم که در ابتدا به صورت رایگان و بعد با کمترین هزینه شما را صاحب یک وب سایت می‌کند. اگر می‌خواهید با این روش‌ها آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

چرا باید سایت داشته باشیم؟

بگذارید قبل از هر چیزی به شما بگوییم که اصلاً چرا باید سایت بسازیم؟ در دنیای امروزی اکثر مردم برای پیدا کردن کالا یا خدمات ابتدا به اینترنت مراجعه می‌کنند. حتی برای پیدا کردن نزدیک‌ترین پمپ بنزین هم سری به گوگل مپ می‌زنند و از روی نقشه پمپ بنزین‌های نزدیک را پیدا می‌کنند.

آدم‌های امروزی تلاش می‌کنند تا در کمترین زمان به کارهای مختلفی برسند. مخصوصاً اگر شاغل باشند. حالا زمانی که کسب و کارها علاوه بر فروش حضوری، یک وب سایت برای کسب و کارشان بسازند، روند خرید کالا یا درخواست خدمات را راحت‌تر می‌کنند.

دیگر نیازی نیست که در ترافیک و شلوغی شهرها یک ساعت زمان بگذارید تا به صورت حضوری خرید کنید. در عرض ده دقیقه می‌توانید کالاهای مورد نیازتان را انتخاب و خرید کنید. فروشنده هم با طراحی سایت فروشگاهی توانسته فروشش را افزایش دهد. رابطه‌ای دو سر سود.

البته سایت فقط برای صاحبان کسب و کار نیست. شما می‌توانید به عنوان یک فریلنسر سایتی برای نمایش رزومه کاری خودتان داشته باشید. اگر هم تخصص یا علاقه خاصی به وبلاگ نویسی داشته باشید، می‌توانید سایت بسازید. خلاصه که شما برای ساخت سایت رایگان هیچ محدودیتی ندارید.

روش‌های طراحی سایت رایگان

فکر می‌کنیم تا اینجای کار به خوبی اهمیت ساخت سایت را درک کرده باشید. حالا نوبتی هم باشد نوبت معرفی روش‌های طراحی سایت می‌رسد.

1- طراحی سایت رایگان با وردپرس

اولین روشی که برای ساخت سایت آنلاین می‌توانید استفاده کنید،‌ وردپرس است. برای اینکه بدون هزینه از وردپرس استفاده کنید، باید بین ۱ تا ۳ ماه آموزش‌های وردپرس را در یوتیوب دنبال کنید. بعد از آن هم باید هزینه خیلی خیلی کمی برای ساخت سایت کنار بزارید.

برای کم کردن هزینه‌های سایتتان می‌توانید در ابتدا از سرویس‌های هاست رایگان استفاده کنید. یک دامنه ir ده هزارتومنی و یک قالب 100 هزار تومنی هم خریداری کنید و سایتتان را بسازید.

ببینید اصلاً کار کردن با وردپرس برایتان راحت است؟ احتمالا اوایل کارتان سیستم وردپرس به نظر سخت و دشوار باشد. یا برای تغییر بخش‌هایی از سایت نیاز به کدنویسی داشته باشید که خودتان از پس آن برنیایید. اما کم کم دستتان راه میوفتد.

اگر توانستید به خوبی از پس مدیریت سایتتان در وردپرس بربیایید، می‌توانید یک سایت درست و حسابی بسازید. چطور؟ با پرداخت هزینه بیشتر برای خرید قالب بهتر، دامنه com، هاست سرعت بالا و افزونه‌های پیشرفته کاربردی که برای مدیریت سایت لازمتان می‌شود.

2- طراحی سایت رایگان با سایت ساز

روش دوم تقریباً برای همه افراد با هر میزان دانش فنی از ساخت سایت مناسب است. یکی از مشکلات کاربران در زمان ساخت سایت با وردپرس، پنل مدیریت دشوار و نیاز به برنامه نویسی در برخی بخش‌های قالب است.

اما سیستم سایت ساز به گونه‌ای است که نه تنها نیاز به کدنویسی ندارید، بلکه برای مدیریت سایت هم نیازی به آموزش خاصی ندارید. تنها باید چند ویدئو آموزشی کمتر از ۵ دقیقه را مشاهده کنید و سایتتان را بسازید.

صفر تا صد ساخت سایت در سایت سازهای ایرانی کمتر از 1 ساعت زمان شما را می‌گیرد. از همه مهم‌تر بین 7 تا 14 روز می‌توانید به صورت رایگان در این پلتفرم‌ها سایت بسازید. بدون پرداخت حتی یک ریال پول!

البته باید بدانید که همه روش‌های ساخت سایت نیاز به پرداخت هزینه هر چند کمی هستند. زمانی که با سیستم سایت ساز آشنا شدید و از امکانات آن راضی بودید، می‌توانید اشتراک یک ساله یا ماهانه آن را خریداری کنید. با خرید اشتراک سایت شما فعال می‌شود و آماده نمایش در صفحات اول گوگل است.

منظورمان از امکانات سایت ساز شامل:

  • پشتیبانی رایگان 24 ساعته برای کمک به کاربران (البته تنها برخی از سایت سازها پشتیبانی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند).
  • امکان ساخت فروشگاه اینترنتی
  • قالب‌های متنوع کدنویسی شده
  • امکان اتصال سایت به درگاه پرداخت، اینماد، پیک و پست
  • امکان وبلاگ نویسی

و هزاران امکانات دیگر که برای ساخت سایت یا فروشگاه به آن نیاز پیدا می‌کنید.

بهترین سایت سازهای رایگان عبارتند از:

  • سایت ساز Wix
  • سایت ساز Shopify
  • سایت ساز پرتال
  • سایت ساز وبزی
  • سایت ساز سازیتو

البته دوسایتی که اول معرفی کردیم، سایت‌های خارجی هستند که برای ساخت وب سایت خارجی به آن نیاز پیدا می‌کنید. با وجود هزینه دلاری بالای این سایت سازها، اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم که برای ساخت سایت به سراغ Wix و Shopify بروید.

از همه مهم‌تر امکانات محدود این سایت‌ها مثل عدم پشتیبانی زبان فارسی، عدم اتصال به درگاه پرداخت و اینماد و... بعدها برایتان مشکل ساز می‌شود.

آیا روش‌های دیگری برای ساخت وب سایت به صورت رایگان وجود دارد؟

طبیعتاً روش‌های ساخت سایت رایگان به همین دو روش خلاصه نمی‌شود. یکی از این روش‌ها طراحی سایت با Google Sites است. طراحی وب سایت رایگان در گوگل امکانات خیلی محدودی دارد. در حدی که نمیتوانید برای ساخت سایت فروشگاهی از آن استفاده کنید.

از فونت‌های فارسی به خوبی پشتیبانی نمی‌کند و شما را برای مدیریت سایت محدود می‌کند. از همه مهم‌تر بخشی به اسم وبلاگ در سایتتان نخواهید داشت.

با گسترش هوش مصنوعی در جهان، طراحی سایت رایگان با هوش مصنوعی هم امکان پذیر شده است. اما برای فعال سازی سایت و اتصال دامنه باید هزینه‌های دلاری اشتراک آن را پرداخت کنید. در حالی که امکاناتش برای کاربران ایرانی اصلاً کافی نیست.

به همین خاطر در این بخش اشاره‌ای به این روش‌ها نکردیم. ولی اگر دوست داشته باشید بیشتر با طراحی سایت گوگل یا طراحی سایت رایگان با هوش مصنوعی آشنا شوید، می‌توانید همین عبارات را در گوگل جستجو کنید و مقاله‌ای در این خصوص بخوانید.

کلام آخر

در آخر پیشنهاد می‌کنیم که حتماً یک بارهم که شده این روش‌ها را امتحان کنید. وقتی قرار نیست هزینه اولیه‌ای پرداخت کنید امتحان کردنش چه اشکالی دارد؟ شما هم اگر تجربه دیگری از روش های رایگان طراحی سایت می‌دانید با ما به اشتراک بگذارید.