صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۶۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۴ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی یا همان «شریان» گروهی اصولگراست که اواخر سال پیش اعلام موجودیت کرد. در همان ابتدای کار این تشکیلات سیاسی چنین به نظر رسید که گویا شریان قرار است شعبه دوم جبهه پایداری باشد زیرا اعضایی که در مجمع عمومی آن شرکت کرده بودند اکثرا سابقه عضویت در جبهه پایداری را داشتند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

اصلاحیه: پیشتر آقای مجتبی عزیزی در گزارش «انتخاب»، با دکتر عزیزی استاد دانشگاه امام صادق اشتباه گرفته شده بود که اکنون تصحیح شده است

مهرشاد ایمانی/ سرویس سیاسی انتخاب: شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی یا همان «شریان» گروهی اصولگراست که اواخر سال پیش اعلام موجودیت کرد.

در همان ابتدای کار این تشکیلات سیاسی چنین به نظر رسید که گویا شریان قرار است شعبه دوم جبهه پایداری باشد زیرا اعضایی که در مجمع عمومی آن شرکت کرده بودند اکثرا سابقه عضویت در جبهه پایداری را داشتند؛ مثلا حمید رسایی یا سید مهدی هاشمی. نکته حاشیه‌ساز دیگر شریان آن بود که در همان مجمع عممی دو عضو کابینه دولت حضور داشتند؛ مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور.

نقدهای زیادی پس از انتشار تصاویر این دو در میان شریانی‌ها مطرح شد؛ مبنی بر اینکه حضور وزیر و معاون رئیس‌جمهور در میان یک تشکیل سیاسی و البته انتخاباتی می‌تواند حکایت از دخالت دولت در امر انتخابات داشته باشد. البته رئیسی بعد از آن گفت که دولت قصد هیچ‌گونه دخالتی در انتخابات ندارد اما این در برابر نقدها کافی نبود زیرا وقتی اعضای شورای مرکزی شریان انتخاب شدند، مشخص شد که بسیاری از آنها خط‌وربط‌های آشکاری با شخص بذرپاش دارند و به نوعی گویا بذرپاش بانی تشکیل این تشکل انتخاباتی بوده است. البته که بذرپاش یک بار دیگر هم همین کار را انجام داده بود. پیش از انتخابات مجلس هشتم بود که تشکیلات «رایحه خوش خدمت» با محوریت مهرداد بذرپاش شکل گرفت که در آن زمان معاون رئیس‌ دولت نهم بود، شکل گرفت.

او با چانه‌زنی‌های سیاسی خود توانست یک‌سوم فهرست تهران را به نیروهای نزدیک به دولت اختصاص دهد و همان زمان گفته می‌شد که رایحه خوش خدمت بازوی انتخاباتی دولت احمدی‌نژاد است. البته این تشکلیلات عمر زیادی نداشت زیرا بعد از انتخابات سال88 بذرپاش از دولت جدا شد و رایحه هم از بین رفت و بسیاری از اعضای رایحه مانند آقاتهرانی و رسایی در قالب تشکیلاتی جدید به نام جبهه پایداری فعالیت کردند. حالا هم به دلیل شکل کارکرد انتخاباتی شریان و هم حضور بذرپاش در این تشکیلات گفته می‌شود، شریان می‌خواهد همان نقشی را برای دولت رئیسی داشته باشد که رایحه خوش خدمت برای احمدی‌نژاد داشت.

وقتی به دقت به کارنامه اعضای شورای مرکزی شریان نگاه می‌کنیم ابعاد شریان بیشتر روشن می‌شود؛ مشخصا دو موضوع نخست ارتباط معنادار تعداد قابل توجهی از آنها با مهرداد بذرپاش و دوم مسئولیت‌های دولتی بسیاری از اعضای شورای مرکزی شریان. در ادامه به بررسی کارنامه تمام آنها می‌پردازیم.

*ابوالقاسم جراره (دبیرکل)

جراره وقتی تنها 30سال داشت به نمایندگی از مردم بندرعباس وارد مجلس شد و در اتفاقی عجیب یکی از سه عضو هیئت رئیسه سنی آن دوره بود. جراره از همان ابتدای دوره نمایندگی‌اش همسو با جبهه پایداری عمل می‌کرد و در جریان رأی‌گیری مجلس برای برجام در جبهه مخالفان قرار داشت. او بعد از دوره نمایندگی‌اش در سال95 به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با نام اختصاری «جمنا» پیوست و به عضویت شورای مرکزی آن هم درآمد. جراره در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 از رئیسی حمایت کرد و بعدتر وقتی مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات مجلس یازدهم انتخاب شد، 12نفر را به عنوان مستشاران دیوان محاسبات به مجلس معرفی کرد که یکی از آنها ابوالقاسم جراره بود. بعد از خروج مهرداد بذرباش از دیوان محاسبات مجلس برای تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی، جراره به عنوان سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس دیوان محاسبات منصوب شد.

*سید مهدی هاشمی (رئیس شورای مرکزی)

او در تاریخ۲۳ مرداد سال84 از سوی محمود احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی دولت نهم به مجلس معرفی شد اما نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند. هاشمی سپس به وزارت کشور رفت و مسئولیت معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس ستاد تبصره۱3 را برعهده گرفت. پس از استیضاح علی‌اکبر کردان و عزل او از وزارت کشور تا انتخاب صادق محصولی(دبیرکل فعلی جبهه پایداری) به عنوان وزیر جدید، سیدمهدی هاشمی چند ماهی سرپرست وزارت کشور دولت نهم شد. او در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند سال90 با حمایت جبهه پایداری وارد پارلمان شد و مانند جراره همسو با رویکرد سیاسی جبهه پایداری اقدام می‌کرد. نکته جالب آنکه دوره نمایندگی هاشمی نیز همچون جراره فقط یک دوره بود. او در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۳۹۶ریاست ستاد انتخابات تهران سید ابراهیم رئیسیرا برعهده داشت.

*حمید رسایی

حجت‌الاسلام رسایی در انتخابات مجلس هشتم با کوپن «رایحه خوش خدمت» وارد فهرست تهران جبهه متحد اصولگرایان شد؛ زمانی که جبهه پایداری چند ماه مانده به انتخابات مجلس نهم اعلام موجودیت کرد، حمید رسایی از اعضای شورای مرکزی آن شد و وقتی جبهه پایداری در آن انتخابات حاضر به ائتلاف با جبهه متحداصولگرایان نشد، رسایی با حضور در فهرست تهران جبهه پایداری به مجلس راه یافت و او هم، مانند جراره و هاشمی در مجلس نهم خط فکری جبهه پایداری را دنبال کرد و در ماجرای بررسی برجام در مجلس از مخالفان جدی این توافق بود. گرچه رسایی بعد چند سال از جبهه پایداری جدا شد اما همواره قرابت مواضع سیاسی‌اش با جبهه پایداری حفظ شد.

*صالح اسکندری

او فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) است و توسط کاظم انبارلویی وارد روزنامه رسالت شد و فعالیت خود را به عنوان دبیر سیاسی این روزنامه آغاز کرد. صالح اسکندری سپس عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه و معاون سیاسی این حزب شد. او در انتخابات ریاست جمهوری96 عضو شورای مرکزی جمنا شد و از رئیسی حمایت کرد.

*محمدرضا میرشمسی

از او اطلاعات زیادی در دست نیست مگر آنکه او جانشینی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان را در کارنامه دارد.

*شهرام اشراق

اشراق از جمله 12 نفری بود که مهرداد بذرپاش پس از تصدی ریاست دیوان محاسبات مجلس یازدهم، آنها را به عنوان مستشار دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

*حسین مذنب

مذنب مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی است. وزارتخانه ای که مهرداد بذرپاش در رأس آن قرار دارد.

*فاطمه سادات حمیدیان

حمیدیان از مدیران ارشد و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی است؛ وزارتخانه‌ای که اکنون مهرداد بذرپاش در رأس آن قرار دارد.

*ذبیح‌الله زارع

او در تابستان سال گذشته با حکم معاون وزیر راه و شهرسازی به عضویت هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد(مهستان) درآمد و باز هم باید گفت که مهرداد بذرپاش اکنون وزیر راه و شهرسازی است.

*میثم نادی

نادی از مداحان اهل بیت است که در دوره ریاست مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات کشور به مدیر کلی روابط عمومی و امور بین‌الملل آن نهاد منصوب شد. پس از رفتن بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی، نادی نیز در بهمن 1401 از مسئولیت مدیرکل روابط عمومی دیوان محاسبات برکنار شد. به نظر می‌رسد او این ارتباطاتی با وزارت راه و شهرسازی دارد؛ چرا که چندی پیش در توئیتی نوشته بود: «اجتماعی‌سازی خدمات و به‌کارگیری ظرفیت گروه‌های جهادی از سیاست‌های قطعی آقای بذرپاش در وزارت راه و شهرسازی است».

*محمدحسین رحمانی خلیلی

او در زمینه فعالیت‌های جهادی فعالیت دارد و سال99 به مسئولیت امور پیگیری دفتر نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی است.

*مجتبی اکبری

اکبری با حکم علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی دولت سیزدهم، به‌ مدیرعاملی شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) منصوب شد. نکته جالب در کارنامه سیاسی مجتبی اکبری شیفت سیاسی او از اصلاح‌طلبی به اصولگرایی است. او در مقطعی داماد محسن سرخو، معاون سیاسی حزب اسلامی کار و عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم تهران بود. اکبری در انتخابات ریاست جمهوری سال84 عضو ستاد مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود. اکبری در سال87 حزب دانش آموختگان دانشگاه آزاد را راه‌اندازی کرد و نزدیک به رویکرد حزب کارگزاران وارد انتخابات سال88 شد.

*سیداکبر موسوی مقدم

موسوی‌مقدم در دولت سیدابراهیم رئیسی به مدیرعاملی شرکت همراه خودروسایپا منصوب شد.

*بنیامین شکوه‌فر

او در دولت سید ابراهیم رئیسی به معاونت امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.

*روح‌الله محمدحسین‌زاده

حسین‌زاده در دولت رئیسی به مدیرعاملی شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی منصوب شده است. 

*افشین سفاهن

 استادیاری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور، مدیرکلی امور اقتصادی و مجامع بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس مجمع بانک دی در کارنامه سفاهن دیده می‌شود.

*محمدحسین طاهری آکردی

حجت‌الاسلام آکردی در سال93 با حکم آیت‌الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و رئیس مرکز آموزش مجازی و نیمه‌حضوری این مؤسسه شد و هنوزهم در این مسئولیت قرار دارد.

*غلامعباس موسوی مقدم

حجت‌الاسلام موسوی مقدم از سال89 تا کنون مدیر تولید محتوا و پژوهش دانشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (وابسته به مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خمينی) بوده است.

*سید مرتضی محمودی

او در انتخابات ریاست‌جمهوری مسئول پشتیبانی و مالی ستاد سعید جلیلی بود.

*اسدالله تقی‌زاده

تقی‌زاده در ابتدای دولت سیزدهم به عنوان مشاور و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری تهران منصوب شد.

*نوید صالح‌وند

او پژوهشگر در حوزه باستان‌شناسی است که در دولت سیدابراهیم رئیسی به مدیریت موزه آبگینه و سفالینه‌ها منصوب شد.

*احمدرضا شاه‌علی

او استاد گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه علم صنعت و پژوهشگر در حوزه انقلاب اسلامی است.

*منصوره معصومی‌اصل

معصومی اصل رئیس هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکلهای مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان البرز و عضو هیئت مدیره اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور است. شاید موضوعی که باعث شود، افکارعمومی نامش را به یاد بیاورند مربوط به انتشار ویدئویی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال1400 است. دختر نوجوان منصوره معصومی اصل در ویدئویی فائزه هاشمی رفسنجانی را دعوت به مناظره کرد که این ویدیو بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد اما وقتی فائزه هاشمی این مناظره را قبول کرد، آن دختر نوجوان از خواسته خود عقب‌نشینی کرد؛ به همین علت منصور معصومی شدیدا مورد نقد همفکران خود قرار گرفت که چرا چنین ویدئویی را نشر داده است.

*ریحانه اخلاقی

او فرزند شهید و دانش‌آموخته زبان انگلیسی در مقطع دکتری و مدرس دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش در همین رشته است. او سال98 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد اما نتوانست به مجلس راه پیدا کند.

*محمدحسین آزادبخت

قریب به اتفاق فعالیت‌های سیاسی او منحصر به حمایت از دولت سیزدهم در شبکه‌های اجتماعی است و عضویت در شورای مرکزی شریان برجسته‌ترین عنوان در کارنامه سیاسی او محسوب می شود.

*سمانه پورحاتم

او فعال حوزه زنان و خانواده است.

*محمدصالح زندی

او از فعالان دانشجویی است.

*مجتبی عزیزی

از او اطلاعاتی در دست نیست. 

*زینب غدیری

او مشاور و پژوهشگر در حوزه خانواده است.

*زهرا محمودی

محمودی مدرس و پژوهشگر هنر و رسانه است.

با نگاهی به اعضای شورای مرکزی شریان این برداشت به وجود می‌آید که گویی این مجموعه شعبه دوم جبهه پایداری خواهد بود. سیدمهدی هاشمی، رئیس شورای مرکزی درباره این شائبه چندی پیش گفته بود: «تشکل‌های مختلف، حرکت‌های متعددی دارند، ما چنین برداشتی نداشته و نداریم. ضمن آنکه در تقابل با کسی نیستیم در تعامل با همه تشکل‌ها برای استفاده از همه ظرفیت‌ها هستیم». سخن هاشمی مبهم است و نمی‌شود دریافت که تفاوت این گروه با جبهه پایداری چیست. 

حالا البته مشخص هم نیست که با این اوصاف شریان بنا دارد با دیگر اصولگرایان به وحدت برسد یا خیر؟ اخیرا سخنگوی شریان گفت که شریان بنا دارد رقابت درون‌جریانی داشته باشد. اما چندی بعد از این سخن جراراه گفت که هنوز تصمیمی درباره ائتلاف با دیگر اصولگرایان نگرفته‌اند.