صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۵۳۹۸۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۰۹ دی ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تریبون نیوز توسعه فیبرنوری یکی از موضوعاتی است که شرکت‌ مخابرات ایران در سال‌های اخیر به آن توجه کرده و گفته می‌شود که قرار است در این زمینه اقدامات گسترده‌تری را انجام دهد. در بیست‌وچهارمین نمایشگاه تلکام که از دوم تا پنجم دی‌ماه سال جاری برگزار شد‌ نیز این موضوع را از زبان مدیران مخابرات در مناطق مختلف می‌شنیدیم. شرکت مخابرات در سالن ۷ نمایشگاه تلکام حضور داشت و شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعه این شرکت نیز در این سالن حضور داشتند. به بهانه حضور گسترده و فعال شرکت مخابرات ایران در تلکام ۲۰۲۳ و اهمیت صنعت ICT در اقتصاد دیجیتال، به غرفه مخابرات ایران سر زدیم و چند دقیقه‌ای با مجید سلطانی، رئیس شرکت مخابرات ایران صحبت کردیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آقای سلطانی، قبل از هر چیز می‌خواهم بدانم که مخابرات ایران در یک سال اخیر چه دستاوردهایی داشته‌ است؟

یکی از طرح‌های بزرگ شرکت مخابرات ایران که از خردادماه سال ۱۴۰۱ دنبال کرده‌ایم، نهضت جهادی توسعه فیبر نوری بود. نجما یا نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران نقش بسزایی در رشد صنعت مخابرات داشته است. از اواخر بهار سال گذشته تاکنون ۱۰ هزار کیلومتر فیبرنوری کشیده‌ایم و قصد داریم این موضوع را گسترش دهیم. همان‌طور که می‌دانید ایران سرزمین پهناوری است و ما سعی می‌کنیم به تمام نقاط این کشور در زمینه فیبرنوری و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی خدمات‌رسانی کنیم.

به مکان‌هایی که تعداد مشتریان در‌ آن‌ها بیشتر است، محصولات FTTX و FTTH را ارائه کرده و می‌کنیم. در یک سال گذشته توسعه خوبی در این زمینه داشته‌ایم ولی این به معنای حال خوب ICT در کشور نیست.

در چند سال اخیر آهنگ توسعه کند شده بود ولی ما تلاش می‌کنیم که با قدرت جلو برویم. همزمان با توسعه فیبرنوری، نقش شرکت مخابرات ایران را در اقتصاد دیجیتال پررنگ کرده‌ایم. افزایش GDP یا تولید ناخالص داخلی یکی از موضوعاتی است که در برنامه هفتم توسعه هم مصوب شده و در جهان به آن توجه ویژه‌ای می‌شود؛ ما سعی کرده‌ایم در این زمینه پیش‌قدم شویم و از دو سال پیش این مسئله و نقش شرکت‌ مخابرات در توسعه دیجیتال را در دستور کار قرار داده‌ایم.

در تلکام امسال هم علاوه بر توسعه زیرساخت، ارائه زیرساخت‌هایی در این حوزه را به نمایش گذاشته‌ایم. با شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم و در این حوزه نیز با قدرت جلو می‌رویم. در آینده هم برای این موضوع و هم فناوری‌های نوین مرتبط با مخابرات وقت می‌گذاریم تا سهم درآمدی ایران را از صنعت iCT افزایش دهیم.

در غرفه‌ شما بروشورهایی هست که به موضوع رایانش ابری اشاره می‌کند. شرکت مخابرات ایران چه خدماتی را در حوزه رایانش ابری ارائه می‌کند؟

یکی از سرویس‌هایی که ما در شرکت مخابرات ایران ارائه می‌کنیم، نظارت تصویری است که با برند هوبان به مشتریان عرضه می‌شود. هوبان را در کلود مخابرات ارائه می‌دهیم. هوبان، سرویسی امن و مطمئن با پشتیبانی شبانه‌روزی مخابرات است که بر بستر کلود پیاده‌سازی شده. ما در حال حاضر راهکارهای نوآورانه‌ مرتبط با فعالیت‌های مخابرات را ارائه می‌کنیم.

نمایشگاه امسال را چطور دیدید؟

نمایشگاه امسال خیلی خوب و رو به آینده است. براساس آماری که در روز افتتاحیه ارائه شد ۱۶۰ شرکت ایرانی و ۳۰ شرکت خارجی در نمایشگاه تلکام امسال حضور دارند. با توجه به این که مخابرات هر سال در نمایشگاه تلکام حضور دارد، معتقدم که امسال استقبال بهتری نسبت به دوسال قبل انجام شده است اما باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

مخابرات از اولین شرکت‌هایی بود که برای برگزاری تلکام قدم برداشت ولی شرکت ما باید بیشتر روی تلکام سرمایه‌گذاری کند و نمایشگاه تلکام ایران نیز با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی باید جان تازه‌ای بگیرد و مناسب جامعه نخبه ایرانی باشد. البته به نظرم هنوز تلکام خیلی جای کار دارد اما نمایشگاه امسال از دو سال قبل بهتر بود.

تلکام چه نقشی در تعامل شرکت‌های فعال در حوزه ICT دارد؟

امسال شرکت‌هایی را در سالن مخابرات دعوت کرده‌ایم که می‌توانستیم با آن‌ها تعاملاتی را داشته باشیم و تفاهم‌نامه‌ همکاری با آن‌ها امضا کنیم.

فضایی را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم و آن‌ها خدمات فناورانه خود را ارائه می‌کنند و ما هم می‌توانیم با این کسب‌وکارها در مخابرات خوب کار کنیم. سال‌های قبل شرکت‌هایی را دعوت کرده‌ بودیم که بعد از نمایشگاه امکان همکاری با آن‌ها فراهم نبود. در کل نمایشگاه تلکام پیوند و رونق صنعت ICT را به همراه دارد و نقش تاثیرگذار آن را نباید از یاد برد.

محصولاتی که امسال به نمایشگاه آورده‌اید، چه هستند؟

چند برند در زمینه فیبرنوری را در نمایشگاه رونمایی می‌کنیم و در زمینه توسعه زیرساخت فعال هستیم. سرویس اینترنت اشیا با برند آیوتل را در نمایشگاه رونمایی کرده‌ایم و در بحث رایانش ابری هم سرویس هوبان یا نظارت تصویری را داریم. سرویس‌هایی که در آینده می‌توانیم ارائه کنیم سرویس‌های خدماتی با استفاده از ظرفیت‌های مخابرات است. در سیستم سلامت با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌کنیم و قرار است به زودی با تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بندیم مسیر توسعه این صنعت را هموار کنیم. مخابرات مشتریان متنوعی دارد که از شهرهای کوچک و بزرگ و حتی روستاها از خدمات ما استفاده می‌کنند پس باید به‌روز باشیم و به این افراد خدمات‌رسانی انجام دهیم.

برنامه‌تان برای تلکام سال بعد چیست؟

نباید بگذاریم تلکام ضعیف شود و از همین امروز باید برای سال بعد قدم برداریم. مخابرات از ابتدای تلکام حضور پرشوری داشته و می‌خواهیم که از حالا برای سال بعد برنامه‌ریزی کنیم، نه آن‌که یک ماه قبل از شروع نمایشگاه به فکر تلکام باشیم. قصد داریم با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و در زمینه‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که ترند جهانی هستند گام‌هایی را برداریم.

‌آینده صنعتی که در آن مشغول به کار هستید را چطور پیش‌بینی‌ می‌کنید؟

میزان گردش اقتصادی در حوزه تلکام خوب نیست. با وجود این‌که تعداد شرکت‌ها، اپراتورها و فعالان این صنعت زیاد است و ما در مخابرات طیف وسیعی از مشترکان را داریم اما زنجیره اقتصادی در این زمینه به خوبی نمی‌چرخد.

باید در سیاست‌گذاری‌‌هایمان در زمینه اقتصاد دیجیتال تجدید نظر کنیم و عددی را برای سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری در این زمینه مشخص کنیم.
آینده این صنعت به سهم اقتصاد و گردش مالی مربوط می‌شود. ما اپراتورهای بزرگی داریم اما در‌آمدمان از فعالان این حوزه در کشورهای همسایه هم کمتر است. شما اگر سهم عمان‌تل در اقتصاد دیجیتال را بررسی کنید متوجه می‌شوید با این‌که نسبت به ما کاربران کمتری دارد اما توانسته نقش قابل توجهی در اقتصاد داشته باشد. سرعت رشد این صنعت زیاد است و در آینده این سرعت بیشتر هم می‌شود پس باید به آن توجه کنیم و تحول صنعت ict را رقم بزنیم.

نکته آخری دارید که بخواهید به خوانندگان تریبون‌نیوز بگویید؟

به نظرم اپراتورها در تمام ابعاد کشور تاثیرگذارند و این اثرگذاری در اقتصاد و دیگر جنبه‌های زندگی قابل مشاهده است. اپراتورها باید تلاش کنند تا سهم‌ تولید ناخالص از اقتصاد دیجیتال را افزایش دهند چون نوسازی زیرساخت ارتباطی اثر مثبتی در فرهنگ، اقتصاد و جامعه می‌گذارد اما نباید از یاد ببریم که این صنعت بسیار حساس است.