صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۸ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو، در گفت و گو با «انتخاب»:
حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو، درباره ادعا برخی مسئولین درباره رفتن به سوی خودرو‌های برقی گفت: دنیا به سمت خودرو برقی می‌رود، ما نیز ناگزیر به سمت آن می‌رویم. البته خودرو برقی در ایران با مشکل مواجه می‌شود، زیرا، زیرساخت این خودرو‌ها در ایران وجود ندارد، مسئولین فکر می‌کنند زیرساخت خودرو برقی یعنی ایستگاه شارژ اما بحث اصلی تامین قطعات الکترونیکی است. الان خودروهای بنزین سوزی هم که در کشور داریم، تقریبا تمام قطعات برقی آن وارداتی است. اگر بخواهیم به سمت خودرو برقی برویم، خوردو ساخت داخل ما اگر 50 درصد را خودش تولید می‌کند، آنگاه به 20 درصد می‌رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استفاده از خودرو‌های برقی در کشور‌های اروپایی گسترش یافته و اروپایی‌ها تا سال 2035 قصد دارند که عمده خودرو‌های این قاره از حالت بنزینی خارج شوند. اما ایران فاصله زیادی تا مختصات فعلی اروپا در استفاده از خودرو برقی دارد و با وضعیت فعلی رفتن به سوی خودرو برقی، یعنی صادرات بیشتر که چندان توانی برای آن وجود ندارد.

حسین رحیمی‌نژاد، کارشناس حوزه خودرو، درباره ادعا برخی مسئولین درباره رفتن به سوی خودرو‌های برقی به «انتخاب» گفت: دنیا به سمت خودرو برقی می‌رود، ما نیز ناگزیر به سمت آن می‌رویم. البته خودرو برقی در ایران با مشکل مواجه می‌شود، زیرا، زیرساخت این خودرو‌ها در ایران وجود ندارد، مسئولین فکر می‌کنند زیرساخت خودرو برقی یعنی ایستگاه شارژ اما بحث اصلی تامین قطعات الکترونیکی است. الان خودروهای بنزین سوزی هم که در کشور داریم، تقریبا تمام قطعات برقی آن وارداتی است. اگر بخواهیم به سمت خودرو برقی برویم، خوردو ساخت داخل ما اگر 50 درصد را خودش تولید می‌کند، آنگاه به 20 درصد می‌رسد. هرچه خودرو ها برقی تر شوند، وارداتی تر می‌شوند. مهم ترین زیرساخت خودرو برقی زنجیره تامین است که ما نداریم.

وی در ادامه در رابطه با علت عدم استقبال مردم نسبت به خودرو بنزینی اشاره کرد: در کشور ما به دلایل مختلف سوخت ارزان است و الان هم به دلیل مسائل تورمی و انتخابات و... بنزین را ارزان نگه داشته‌اند، در این شرایط مردم چرا به سمت خودرو برقی بروند؟ بازار اقبالی به خودرو برقی ندارد وقتی بنزین 3 هزار تومان است. هزینه خودرو برقی به هر حال زیاد است. در کشوری که بنزین تقریبا رایگان است، خودرو برقی جواب نمی‌گیرد. رفتن به سمت خودرو برقی نیازمند رعایت یک سری اصول است.

این کارشناس خودرو درباره محدودیت واردات خودرو برقی بیان کرد: در واردات خیلی تفاوتی در خودرو بنزینی و برقی وجود ندارد. بحث بعدی سوداگران بازار واردات هستند که اجازه این کار را نمی‌دهند. دلیل دولت برای عدم واردات خودرو برقی، بحث ارز است. نو و دست دو و برقی و بنزینی تفاوتی ندارند. اگر 300 هزار خودرو در سال وارد نکنیم کنترلی بر بازار نخواهیم داشت؛ یعنی سالانه 6 میلیارد دلار باید هزینه کنیم که خودرو وارد شود و تمام آن پولی که به عنوان دستاورد آزاد کردند را باید برای تولید اختصاص دهند. واردات هزار دستگاه خودرو هم در حد شوخی است. واردات وقتی روی بازار تاثیر می گذارد که 300 هزار دستگاه باشد.

رحیمی گفت: زیرساخت تولید قطعات و قیمت سوخت واقعی، دو شرط لازم برای رفتن به سمت خودرو برقی است. هر کشوری این دو شرط را داشته باشد در یک بازه ده ساله می تواند به آن سمت برود. ما هم اگر این دو شرط را داشته باشیم در ده سال آینده شاید بتوانیم 20 الی 30 درصد خودرو‌های داخل را برقی کنیم.