صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تناسب اندام، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که متخصصان تغذیه و مربیان ورزشی روی آن تاکید دارند. حتی اگر به تمرینات ورزشی مختلف مثل ورزش‌های هوازی علاقه ندارید، باز هم می‌توانید با کمک تغذیه و برخی تمرین‌های ورزشی ساده به تناسب اندام برسید. مطالعات نشان می‌دهد، تناسب اندام می‌تواند سلامتی بدن و میزان آمادگی جسمانی را افزایش دهد.

با استفاده از تمرینات تناسب اندام، چربی‌های اضافی بدن تجزیه خواهند شد. فیتنس و بدنسازی تا حد زیادی با یکدیگر ارتباط دارند. به عنوان مثال افرادی که لاغر هستند، از تمرینات بدنسازی و فیتنس به صورت همزمان استفاده می‌کنند تا حجم عضلات را افزایش دهند. ورزش و تغذیه همواره مکمل یکدیگر هستند. بنابراین نمی‌توانید صرفاً با یکی از این دو به اندام ایده‌آل خود برسید. اگر سوالات گوناگونی درباره تناسب اندام با ورزش و تغذیه در ذهن شما وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا قصد داریم به طور کامل درباره این مسئله توضیح دهیم.

تناسب اندام چیست؟

قبل از هر چیزی، بهتر است با مفهوم تناسب اندام آشنا شوید. تناسب اندام یا فیتنس شامل مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی است که در کنار تغذیه سالم، شما را به یک بدن توانمند با آمادگی جسمانی بالا می‌رساند. افرادی که تناسب اندام دارند، به خوبی می‌توانند فعالیت‌های روزمره را انجام دهند. این حوزه ورزشی، می‌تواند برای انجام دادن کارهای سبک و سنگین، مثل بلند کردن اشیاء، بالا رفتن از پله‌ها، دویدن و مسائلی مانند این مفید باشد.

یکی از مهم‌ترین مزایای فیتنس، این است که تاثیرات مختلفی بر بدن دارد. به عنوان مثال، برخی تمرینات فیتنس می‌توانند برای افزایش آمادگی جسمانی و استقامت مناسب باشند. در مقابل، برخی دیگر بر تقویت عضلات کششی و عضلات اندام‌ها تاثیر می‌گذارند.

راه های رسیدن به تناسب اندام با ورزش و تغذیه

همانطور که گفته شد، ورزش و تغذیه مکمل یکدیگر هستند. اگر تغذیه درستی داشته باشید و تمرینات ورزشی را به صورت منظم انجام دهید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود می‌رسید. برنامه غذایی و بدنسازی فیت کلاب، توسط متخصصان تغذیه با تجربه و مربیان ورزشی حرفه‌ای ارائه می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این برنامه، چربی‌های اضافی بدن خود را از بین برده و حجم توده‌های عضلانی را افزایش دهید. در ادامه، برخی از راه‌های رسیدن به تناسب اندام با ورزش و تغذیه را برای شما بیان می‌کنیم.

1.تناسب اندام با تغذیه

تغذیه مناسب، مهم‌ترین مرحله برای رسیدن به تناسب اندام است. مطالعات نشان می‌دهد، تغذیه سالم بر بهبود عملکرد ورزشی موثر است. زمانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، بدن شما به مقدار قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین و چربی نیاز دارد. اگر مواد مغذی به میزان کافی وارد بدن نشود، ورزشکار احساس تنبلی یا خستگی خواهد داشت. علاوه بر این، احساس گرسنگی شدید مانع از انجام دادن تمرینات ورزشی پیچیده می‌شود.

بنابراین تغذیه و رژیم غذایی، یکی از مهم‌ترین مسائل برای رسیدن به تناسب اندام است. پیشنهاد می‌کنیم به شکل خودسرانه برای انتخاب برنامه رژیم غذایی اقدام نکنید. ابتدا به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا رژیم غذایی فعلی شما مورد بررسی قرار گیرد. برخی مواد غذایی که می‌تواند در برنامه رژیم غذایی گنجانده شود، شامل موارد زیر هستند:

سبزیجات با برگ های تیره

سبزیجات با برگ‌های تیره، یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری هستند. این سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند کلسیم، منیزیم و آهن می‌باشند. مصرف سبزیجات برگ‌دار مثل اسفناج، کلم و چغندر، باعث بهبود عملکرد ورزشی و افزایش حجم توده‌های عضلانی می‌شود. مقدار زیادی فیبر در این سبزیجات وجود دارد که می‌تواند بر کاهش اشتها و افزایش احساس سیری تاثیرگذار باشد.

سبزی‌های برگ‌دار، حاوی مقدار قابل توجهی نیترات هستند که به مرور زمان به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. این ماده می‌تواند باعث باز شدن رگ‌های خونی شود و جریان خون را افزایش دهد. در برنامه غذایی فیت کلاب، سبزی‌های برگ‌دار به شکل‌های مختلف مثل خام و پخته گنجانده می‌شوند.

تخم مرغ

اگر به تناسب اندام فکر می‌کنید، باید مصرف تخم مرغ را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. زرده تخم مرغ شامل مقدار زیادی آهن، آنتی اکسیدان و پروتئین است. پروتئین بهترین منبع برای افزایش حجم توده‌های عضلانی می‌باشد. بنابراین افرادی که لاغر هستند و قصد دارند با استفاده از تمرینات بدنسازی حجم عضلات خود را افزایش دهند، باید پروتئین بیشتری مصرف کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تخم مرغ این است که به راحتی هضم می‌شود و به سرعت در بدن متابولیزه خواهد شد. همچنین مقدار قابل توجهی اسید چرب مفید در تخم مرغ وجود دارد که سلامت قلب را تضمین می‌کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای تناسب اندام است که در برنامه غذایی گنجانده می‌شود. سیب زمینی شیرین حاوی پتاسیم، فیبر و ویتامین سی است. این مواد غذایی، منبع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند و می‌تواند انرژی مورد نیاز ورزشکاران را تامین کنند. مطالعات نشان می‌دهد، پتاسیم بر کاهش خستگی و گرفتگی عضلات موثر است. سیب زمینی شیرین را می‌توانید به شکل‌های مختلف در برنامه رژیم غذایی جای دهید. به عنوان مثال، می‌توان سیب زمینی را با ماست یونانی یا سالاد میل کنید.

آب و مایعات

هیدراته شدن بدن، برای حفظ سلامتی و بهبود عملکرد ورزشی الزامی است. بدن انسان از طریق فرایندهای طبیعی مثل تنفس، هضم مواد غذایی و تعریق، آب از دست می‌دهد. اگر تمرینات ورزشی نیز انجام دهید، آب بیشتری از دست خواهید داد.

بنابراین باید آب و الکترولیت‌های از دست رفته را جبران کنید. برای انجام این کار، باید به صورت مداوم آب بنوشید. کم آبی بدن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مثل فشار قلبی و عروقی، تغییر عملکرد متابولیسم و افزایش دمای بدن شود. علاوه بر این، آب حاوی مقدار زیادی املاح و مواد معدنی است. این مواد معدنی برای بدن ضروری هستند. به همین دلیل باید مطمئن شوید که قبل و بعد از ورزش، مایعات کافی مصرف می‌کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه هندی است که فواید بسیار زیادی دارد. این ماده به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود، نقش موثری در جلوگیری از بیماری‌های مزمن مثل سرطان و بیماری‌های قلبی یا دیابت دارد.

با توجه به اینکه تغذیه نقش بسیار مهمی در تناسب اندام دارد، بنابراین باید برای دریافت برنامه رژیم غذایی به یک مجموعه معتبر و حرفه‌ای مثل فیت کلاب مراجعه کنید. متخصصان تغذیه با توجه به علایق غذایی و عادات غذایی، بهترین برنامه را در اختیار شما قرار خواهند داد. مواد غذایی موجود در برنامه رژیم غذایی فیت کلاب، کاملاً در دسترس و متنوع هستند و با سفره‌های ایرانی سازگاری دارند.

2.تناسب اندام با ورزش

یکی دیگر از راه‌های رسیدن به تناسب اندام، استفاده از برنامه تمرینات ورزشی یا برنامه بدنسازی است. برنامه بدنسازی فیت کلاب، توسط مربیان ورزشی حرفه‌ای ارائه می‌شود و با شرایط بدنی و متابولیسم شما سازگار است. شاید تصور کنید تناسب اندام یک رشته ورزشی مستقل است و ارتباطی با سایر رشته‌های ورزشی مثل بدنسازی، تی‌آر ایکس پیلاتس و مواردی مانند این ندارد.

در حالی که تمامی این رشته‌های ورزشی، در واقع با هدف تناسب اندام و رسیدن به آمادگی جسمانی بالا انجام می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید برای رسیدن به تناسب اندام، انواعی از تمرینات رشته‌های ورزشی مختلف را انجام دهید. در ادامه برخی از ورزش‌های مناسب را به شما معرفی می‌کنیم.

تمرینات قلبی – عروقی یا ورزش هوازی

یکی از مهم‌ترین ورزش‌هایی که با هدف تناسب اندام انجام می‌شوند، ورزش‌های هوازی هستند. پایه و اساس تناسب اندام، انجام تمرینات قلبی عروقی یا ورزش‌های هوازی است. این تمرینات می‌توانند ضربان قلب و جریان خون را در بدن ورزشکار افزایش دهند. همچنین به بهبود تنفس و اکسیژن رسانی به سلول‌ها کمک می‌کنند. ورزش‌های هوازی، بسیار متنوع و گوناگون هستند. برخی از رایج‌ترین ورزش‌های هوازی، شامل پیاده‌روی پیاده روی سریع، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، تنیس، رقص و طناب زدن و مواردی مانند این می‌باشند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی یکی دیگر از بهترین ورزش‌ها برای بدنسازی است که باعث افزایش حجم توده‌های عضلانی می‌شوند. ورزش‌های هوازی علاوه بر اینکه برای تناسب اندام مناسب هستند، به بهبود تحرک و عملکرد کلی بدن نیز کمک می‌کنند. با بالا رفتن سن، حجم توده‌های عضلانی کاهش پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند بر انجام فعالیت‌های روزمره و سبک زندگی شما تاثیرگذار باشد.

برخی تمرینات قدرتی، به شما کمک می‌کنند تا فرم بدنی بهتری داشته باشید. بهترین تمرینات قدرتی و بدنسازی، در مجموعه فیت کلاب توسط مربیان ورزشی با تجربه و حرفه‌ای ارائه می‌شود. این تمرینات به سادگی انجام می‌شوند و با وضعیت جسمانی شما سازگاری دارند. علاوه بر این، علاقه‌مندان می‌توانند تا زمان رسیدن به تناسب اندام با مشاوران مجموعه در ارتباط باشند.

بررسی کلی

در این مطلب، به طور کامل درباره تناسب اندام با ورزش تغذیه توضیح داده شد. تناسب اندام، به معنی بهبود فرم ظاهری بدن و افزایش توانایی جسمانی برای انجام فعالیت‌های ورزشی شدید یا فعالیت ‌های روزمره است. می‌توان از تمرینات ورزشی گوناگون برای تناسب اندام کمک گرفت. به عنوان مثال ورزش‌های هوازی، به افزایش آمادگی جسمانی و استقامت جسمانی بدن کمک می‌کنند.

تمرینات انعطاف پذیری و کششی، بر دامنه حرکتی موثر هستند و ورزش‌هایی مانند بدنسازی، می‌توانند قدرت عضلات را افزایش دهند. اما در نهایت، همه آن‌ها با هدف تناسب اندام انجام می‌شوند. اگر به برنامه غذایی بدنسازی فیت کلاب نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم، مطالب وبلاگ تخصصی این سایت را مطالعه کنید.