صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
رئیس صداوسیما:
جبلی درباره منظورش از عبارت «مدیر باج بده و باج بگیر» گفت: بعضی از منابع خبری که خوشان را حرفه‌ای و مسلط می‌دانند فرق ویراست و توئیتر را نمی‌دانند؛ گویی به فتح بزرگی رسیدند و می‌گویند جبلی توئیت‌زده! اما در مورد عبارت «مدیر باج‌بده و باج بگیر» باید بگویم منظورم آنجا روشن بود. قرار نیست به بهانه جذب مخاطب و جذابیت شدن برنامه‌هایمان به هیچ چهره هنجارشکنی باج نمی‌دهیم که بخواهد ارزش‌های ما را زیر سؤال ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: پیمان جبلی رئیس صدا و سیما درباره استفاده از عبارت «مدیر باج بده و باج بگیر» و گمانه‌زنی‌های تغییرات در معاونت‌های رسانه ملّی توضیحاتی را ارائه کرد.
 
چند روزی است که موضوع بازگشت سلبریتی‌ها درصدر اخبار کانال‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و با بازتاب‌های فراوانی همراه شده است. قطعی شدن حضور رشیدپور و گلزار اما موج دیگری را به دنبال داشت که منجر به خداحافظی مجری «پاورقی» شد. 
 
واکنش پیمان جبلی رئیس رسانه ملّی در فضای‌مجازی باعث سؤال یکی از مخاطبین درباره خداحافظی محمدرضا شهبازی مجری «پاورقی» شد و او این چنین پاسخ داد: برنامه "پاورقی" با اجرای "محمدرضا شهبازی" در تلویزیون ادامه خواهد داشت. رضا رشیدپور به واسطه همین دو قطبی‌ها و تشویش‌هایی که در فضای‌مجازی اتفاق افتاد ترجیح داد فعلاً به تلویزیون برنگردد و اجرای سری جدید «سیم آخر» را به زمانی دیگر موکول کرد. 
 
اما روابط عمومی صداوسیما به دنبال نقدها و مطالبی که در روزهای اخیر درباره حضور برخی چهره‌های هنری و تلویزیونی در رسانه ملّی ترجیح داد اطلاعیه‌ای صادر کند. روابط عمومی رسانه ملّی در بخش مهمی از این اطلاعیه بر استفاده منطقی و اصولی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها تأکید کرده و  هرگونه گمانه‌زنی و یا اطلاعات ادعایی غیردقیق درباره میزان مخاطب برنامه‌ها را غیرقابل قبول و غیرمعتبر عنوان کرده است. 
 
پیمان جبلی  رئیس سازمان صداوسیما علاوه بر اظهارنظر خود درباره حضور سلبریتی‌ها به این نکته اشاره کرده بود «هر زمان رسانه ملی تصمیم به استفاده از چهره‌ها بگیرد، امکان فرصت و ظرفیت دیده‌شدن را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که هنجارها را رعایت کرده باشند.» در حساب کاربری‌اش در پیام‌رسان ایرانی ویراستی نیز تأکید کرد:  «در رسانه ملی مسیر تحولی بازگشت‌پذیر نیست. یک سال اخیر و تحول مشهود در محتوا و رویکرد بهترین دلیل است. در این دوره تحولی، مدیریت باج بگیر و باج بده به تاریخ می‌پیوندد! جای نگرانی نیست ان‌شاالله.»
 
 
در این میان البته شایعاتی هم درباره تغییرات در رسانه ملّی دست به دست شد؛ از جمله تغییر معاون سیما، معاون سیاسی و رئیس ساترا و انحلال و ادغام این مجموعه با فضای‌مجازی که با بازتاب‌هایی همراه شد. با رئیس صداوسیما این چند موضوع را پیگیری کردیم و او توضیحاتی داد:
 
جبلی درباره منظورش از عبارت «مدیر باج بده و باج بگیر» گفت: بعضی از منابع خبری که خوشان را حرفه‌ای و مسلط می‌دانند فرق ویراست و توئیتر را نمی‌دانند؛ گویی به فتح بزرگی رسیدند و می‌گویند جبلی توئیت‌زده! اما در مورد عبارت «مدیر باج‌بده و باج بگیر» باید بگویم منظورم آنجا روشن بود. قرار نیست به بهانه جذب مخاطب و جذابیت شدن برنامه‌هایمان به هیچ چهره هنجارشکنی باج نمی‌دهیم که بخواهد ارزش‌های ما را زیر سؤال ببرد.
 
وی خاطرنشان کرد: از آن طرف به کسی اجازه نمی‌دهیم با استفاده از همین ظرفیت‌های متأسفانه غیروفادار به هنجارها و عناصر و چهره‌های هنجارشکن از ما باج بگیرد و بخواهد آنها را بیاورد و روی آنتن نشان بدهد. به بهانه‌ای که بخواهد برای ما منابع مالی تأمین کند نه ما زیر بار باج دادن می‌رویم نه زیر بار باج گرفتن؛ البته این در مورد بحث چهره‌ها بود. در همه سیاست‌هایمان چون رسانه ملی هستیم نباید اجازه بدهیم کسی از ما باج‌خواهی کند و نه خودمان به کسی باج بدهیم.
 
او همچنین درباره کناره‌گیری محمدرضا شهبازی هم تأکید کرد: سوء تفاهمی بوده که برطرف شد و آقای شهبازی از روز شنبه برنامه‌شان را روی آنتن خواهند داشت و «پاورقی» ادامه پیدا می‌کند. 
 
رئیس صداوسیما در پاسخ به سؤالی درباره گمانه‌زنی‌های تغییرات در صداوسیما که با معاون سیما شروع شد و به رئیس ساترا و معاونت سیاسی هم رسیده، توضیح داد: متأسفانه برخی از گمانه‌زنی‌های بی‌اساسی در پچ‌پچه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی اتفاق می‌افتد به ویژه همکاران رسانه‌ای ما مراقب باشند یعنی یک جریان رسانه‌ای بی‌اساس راه می‌افتد یک سازمان را متزلزل می‌کند و نگاه‌ها را نسبت به مدیریت ضعیف می‌کند؛ این کار غلطی است.
 
او تأکید کرد: در حال حاضر هیچ تغییری در دستور کارمان نیست، هر زمان که نیاز باشد مثل همه دستگاه‌ها در سِیر فعالیت‌هایشان احساس می‌کنند تغییر و تحولاتی باشد ما هم این کار را خواهیم کرد. قبلاً هم گفتم دامن زدن به این شایعات غیر از اینکه فضای سازمانی داخل مجموعه را متزلزل کند ثمره دیگری ندارد.