صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۲۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديرعامل رجا معتقد است: شركت رجا براي آنكه بتواند خدمات بهتر و بيشتر به مسافران ارائه كند نيازمند تعديل نرخ بليط است.

به گزارش انتخاب ،ناصر بختياري در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: نرخ بليت قطارهاي رجا در برخي از مسيرها همچون مسيرهاي شمالي بسيار پايين‌تر از نرخ اتوبوس است در حالي كه هزينه تمام شده براي هر سفر قطار بسيار بيشتر از ديگر وسايل نقليه زميني است.

مديرعامل رجا با اشاره به تكليفي بودن حركت قطارها در كنار قيمت‌گذاري بليت‌ها افزود: شركت رجا به عنوان تنها شركت مسافري ريلي، مسووليت حمل و نقل مسافران حومه‌اي و محلي را برعهده دارد كه اگر به بعد مسافت‌ها و هزينه‌هاي هر مسير ( هزينه‌هاي مربوط به راهبري، نگهداري، لوكوموتيو، سوخت و ... ) در مقابل درآمدهاي ناچيز با توجه به يك سر خالي بودن اغلب اين قطارها توجه كنيم قيمت‌هاي بليت اين قطارها حتي در مقابل ساير شقوق حمل و نقل بسيار ناچيز است.

بختياري به ۲۴ قطار محلي و حومه‌يي اين شركت بر اساس برنامه ‌حركت قطارهاي ابلاغي از سوي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت: اين شركت موظف است خدمات‌دهي به مسافران در اين مسيرها را با قيمت‌هاي ناچيز به نحو مطلوبي انجام دهد، اما آيا با قيمت‌هاي كنوني ميسر خواهد بود؟

وي با تاكيد بر اينكه متعادل كردن نرخ بليت مي‌تواند در افزايش كمي و كيفي خدمات رجا تاثيرگذار باشد، تصريح كرد: نرخ بليت‌هاي شركت رجا از سال ۸۳ تا بهمن ماه سال گذشته ثابت و تكليفي بود در حاليكه شركت‌هاي ديگر به صورت ساليانه افزايش قيمت بليت را اعمال مي‌كردند و حتي در ۱۱ تير ماه سال جاري هم كه براي همه شركت‌هاي مسافري افزايش قيمت بليت در نظر گرفته شده، هنوز اين امر براي رجا ابلاغ نشده و اين بر مشكلات رجا خواهد افزود.

سهم رجا از جابه‌جايي مسافر در سال ۹۰

وي با يادآوري سابقه شركت رجا در جابجايي مسافر و تاثير آن در حمل و نقل ريلي اظهار كرد: از جمع ۲۸ ميليون و ۶۰۰ هزار مسافري كه در سال ۹۰ جابه‌جا شد، ۲۰ ميليون و ۹۰ هزار نفر ( بالغ بر هفتاد درصد ) توسط شركت رجا و هشت ميليون و ۴۶۹ هزار نفر توسط شركت‌هاي خصوصي ديگر جابه‌جا شدند.

وي در بيان عملكرد رجا در سال ۹۰ گفت: سال گذشته، ۳.۹ ميليون نفر با قطارهاي محلي، ۱۶.۱ ميليون نفر با قطار‌هاي بين‌شهري و ۰.۰۳۳ ميليون نفر با قطار‌هاي بين‌المللي سفر كردند.

بختياري افزود: شاخص نفر _ كيلومتر جابه‌جايي در حمل‌ونقل ريلي مسافري طي سال ۱۳۹۰ حدود ۱۷.۹ ميليارد نفر كيلومتر بود، كه از اين ميزان سهم رجا ۱۰.۴ ميليارد نفر كيلومتر و مابقي توسط شركت‌هاي ديگر انجام شد.

مديرعامل شركت رجا ادامه داد: بر اساس برنامه‌هاي تدوين‌ شده در شركت حمل و نقل ريلي رجا، بيش از ۸۷ درصد اهداف برنامه براي جابه‌جايي مسافر در سال ۱۳۹۰ محقق شد.

برنامه‌هاي توسعه‌اي رجا در سال جاري

او در ادامه به برنامه سال ۹۱ رجا اشاره و اظهار كرد: برنامه‌براي جابه‌جايي مسافر طي سال ۱۳۹۱، حدود ۳۱.۸ ميليون نفر مسافر است كه ۲۳.۱ ميليون نفر آن سهم رجا پيش‌بيني شده است.

بختياري توسعه‌ي ناوگان مسافري را يكي از برنامه‌هاي اصلي شركت رجا دانست و گفت: براين اساس و در صورت رفع موانع، از ۳۷ ست ريل‌باس خريداري شده نيز شش ست آن طي سال جاري وارد ناوگان مي‌شود.

وي همچنين با بيان اينكه از ۵۰ دستگاه واگن دو طبقه اتوبوسي ۱۷ دستگاه آن وارد شده است و امسال هم ۳۳ دستگاه آن به ناوگان شركت رجا اضافه مي‌شود، افزود: در ادامه‌ي توسعه ناوگان مسافري رجا پيش‌بيني مي‌كنيم امسال با رفع موانع موجود۵۰ دستگاه واگن درجه يك پلور ‌وارد ناوگان ريلي كشور شود.

مديرعامل شركت حمل و نقل ريلي رجا گفت: در سالي كه مقام معظم رهبري آن را به نام «سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» نام‌گذاري كرده‌اند، يكي از موارد مهمي كه ما در شركت رجا بيش از گذشته به آن توجه خواهيم كرد، حمايت از توليد‌كنندگان داخلي براي تامين قطعات يدكي واگن‌ها است.

وضعيت مالكيت رجا

وي درباره سهامداران رجا يادآور شد: اين شركت براساس مصوبه‌ي هيات دولت در اسفند‌ماه سال ۱۳۸۸ به سازمان تامين اجتماعي واگذار شد و ۱۰۰ درصد سهام اين شركت متعلق به سازمان تامين اجتماعي است.

وي افزود: اين شركت در راستاي توجيه مالي مطلوب، تغييرات ساختاري را در خود ايجاد خواهد كرد كه نمونه‌ي آن اصلاح اساسنامه‌ براي اضافه‌كردن قطار‌هاي باري به ناوگان و فعاليت در حوزه‌ي مواد مربوط به حمل‌ونقل ريلي بوده و بر همين اساس نام شركت قطارهاي مسافري رجا به شركت حمل و نقل ريلي رجا تغيير خواهد يافت.

تاكيد بر اصلاح قيمت بليت رجا

به گفته وي در كنار موارد اشاره شده در سال ۱۳۹۱، به دنبال اصلاح قيمت بليت قطار‌هاي رجا هستيم، زيرا اگر بنا باشد اين شركت در حمل‌ونقل ريلي مسافري كشور با قيمت‌هاي فعلي به خدمات‌دهي و جابه‌جايي مسافران بپردازد، زيان‌هاي ناشي از اين موضوع مانع از ارائه خدمات مطلوب خواهد شد.

بختياري تصريح كرد: در حال حاضر، قيمت بليت قطارهاي رجا نسبت به قيمت‌هاي تمام‌شده به ويژه در برخي مسير‌ها و قطار‌ها فاصله زيادي دارد كه لازم است قيمت‌ها واقعي‌شده و درآمدها و هزينه‌ها باهم همخواني داشته باشد. با واقعي‌نشدن قيمت‌ها، شركت‌هاي خصوصي به ويژه رجا مجبور به حذف برخي قطار‌هاي خود براي كاهش زيان‌ها خواهند بود.

اين فعال بخش ريلي اظهار كرد: همان‌طور كه اين مجموعه در گذشته اعلام كرده، اين آمادگي را دارد تا انجام عمليات مربوط به فروش ديگر شركت‌هاي خصوصي فعال در عرصه‌ي حمل‌ونقل ريلي مسافري را به خود آنها واگذار كند، كما اين‌كه بايد در نظر داشت انجام عمليات فروشي يك امر تصدي‌گري است و براي انجام اين كار، ضمن فراهم كردن زيرساخت‌هاي لازم، قواعد حقوقي موجود و حاكم بين شركت ‌رجا و ديگر شركت‌هاي خصوصي نيز بايد رعايت شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: براي توسعه‌ي مراكز فروش بليت قطار، شركت رجا همزمان با واگذاري به سازمان تأمين اجتماعي، با راه‌اندازي سيستم Online۲ در سال‌هاي گذشته مشكلي براي ايجاد نمايندگي‌هاي جديد كه توانايي خدمت‌رساني به هموطنان را در اقصي نقاط كشور دارند، نداشته، ضمن اين‌كه هم اكنون حدود ۹۶۰ مركز فروش در سراسر كشور حتي در نقاطي كه متصل به خطوط ريلي نيستند، فعال بوده و در خارج از كشور (كويت و عراق) نيز نمايندگي فروش داريم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
این قطار همچنان بر روی ریل گرانی سرعت می گیرد آخر به کجا چنین شتابان؟
ناشناس
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
خیلی خجالت نمی کشند از زمانی که خصوصی شده در عرض دوسال قیمت بلیطش به 400ئرصد رسیده وهم کیفتش بدتر شده حتی قیمت بعضی از بلیطها یش به قیمت بلیط هواپیما رسیده