صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: اگر بر اساس ظرفیت تعبیه هوا بارگذاری نکنیم، حتی اگر سوخت تمام خودروها استاندارد شود، کارخانجات سقف آلایندگی داشته باشند و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به مقدار استاندارد برسد، باز هم موفق به کاهش آلودگی هوا نمی‌شویم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: اگر بر اساس ظرفیت تعبیه هوا بارگذاری نکنیم، حتی اگر سوخت تمام خودروها استاندارد شود، کارخانجات سقف آلایندگی داشته باشند و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به مقدار استاندارد برسد، باز هم موفق به کاهش آلودگی هوا نمی‌شویم.

داریوش گل‌علیزاده در رابطه با نقش باد در کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: به طور کلی مدیریت آلودگی هوا بر اساس وزش باد یک روش کاملاً علمی است که در تمام کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود. ظرفیت باد در تعبیه هوا و بحث‌های توپوگرافی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دلیل اینکه در تابستان تعداد روزهای آلوده ما کاهش پیدا می‌کند همین وزش بیشتر باد نسبت به زمستان است وگرنه در تابستان هم ما انتشار آلاینده‌ها را داریم. باد رقیق‌سازی را انجام داده و بار آلودگی را تخلیه می‌کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های اخیر ما بهترین شرایط هوا را و کم‌ترین تعداد روزهای آلوده را در سال 1397 داشتیم که دلیل آن شرایط جوی مناسب بود و نه اقدامات انجام شده.

گل‌علیزاده  تأکید کرد: اگر ما بر اساس ظرفیت تعبیه هوا بارگذاری نکنیم، طبیعتاً موفق به کاهش آلودگی هوا نمی‌شویم. متأسفانه ما در تمام این سال‌ها بیش از ظرفیت خودپالایی منابع آب، هوا، خاک و... بر آنها بارگذاری کرده‌ایم و اکنون نتیجه آن را می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این مورد در توسعه و بارگذاری‌های ما اعمال نشود، حتی اگر سوخت تمام خودروها استاندارد شود، کارخانجات سقف آلایندگی داشته باشند و مصرف سوخت‌های فسیلی هم به مقدار استاندارد برسد، باز هم هوا در شرایط سکون دمایی ظرفیت تعبیه لازم را ندارد.