صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۳۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمانی که در مورد جوانی و سلامت پوست و مو صحبت می‌کنیم احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد مصرف موضعی محصولات مراقبتی خواهد بود در حالی که وضعیت پوست و موها بازتابی از وضعیت درونی بدنتان است و آنچه در بدنتان می‌گذرد، می‌تواند در سلامت این ارگان‌های بدن بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین برای این که پوست سالم‌تر، موهای شاداب‌تر و زیباتری داشته باشید باید رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید.

با این حال باید در نظر داشته باشید که با افزایش سن، غذاهایی که می‌خوریم می‌توانند تأثیر بیشتری بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری‌ها بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری و حفظ جوانی و طراوت خود به مواد مغذی مختلفی متکی است. برخی از این مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کنند، مانند توکوفرول. توجه به این نکته مهم است که خوردن غذاهای خاص شما را به طور قابل‌توجهی جوان‌تر نشان می‌دهد و تغذیه یکی از عواملیست که روی روند پیری اثرگذار است.

با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی مثل توکوفرول به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند که با بالا رفتن سن، ظاهر مناسب و احساس خوبی داشته باشید. به طور کلی سعی کنید غذاهای زیر را در سبد غذایی خود بگنجانید:

  • منابع سالم پروتئین
  • چربی‌های سالم
  • غذاهایی که سرشار از آنتی ‌اکسیدان هستند

در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی خواص شگفت‌انگیز توکوفرول برای حفظ سلامتی، جوان‌سازی و… می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

توکوفرول چیست؟

توکوفرول‌های طبیعی یکی از اولین آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی بوده‌اند که از گیاهان جدا شده‌اند. این ترکیبات به دلیل غلظت زیاد و حضور در روغن‌های گیاهی و سایر گیاهان با غلظت بالای لیپیدها رایج‌ترین آنتی اکسیدان موجود در طبیعت هستند.

اکثر روغن‌های گیاهی حاوی ترکیبی بین ۰.۱ تا ۰.۵ درصدی از توکوفرول‌ها هستند اما به دلیل فرآیندهای تصفیه، روغن‌ها به ویژه در مرحله بی‌بو سازی بیشتر این ترکیبات را از دست می‌دهند. به همین دلیل، گاهی اوقات لازم است توکوفرول‌ها را در انتهای فرآیند تصفیه اضافه کنید تا از خواص آنتی اکسیدانی آنها بهره‌مند شویم. روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه اولین روغن خالص حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی توکوفرول است که به صورت صد درصدی از دانه‌های روغنی آفتابگردان تهیه شده است.

این ترکیبات با متوقف کردن واکنش‌های زنجیره‌ای رادیکال‌های آزاد با واگذاری اتم هیدروژن به رادیکال هیدروپراکسید از اکسیداسیون لیپیدها جلوگیری می‌کنند. نتیجه این واکنش یک رادیکال نسبتاً پایدار است که واکنش زنجیره‌ای را ادامه نمی‌دهد.

این ترکیبات، آنتی اکسیدان‌های طبیعی بسیار قوی‌ای هستند که به طور گسترده در صنایع غذایی مثل تولید روغن خوراکی و همچنین در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا به دلیل توانایی زیادی که در جلوگیری از فساد اکسیداتیو دارند، ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می‌دهند.

 فواید و مزایای توکوفرول برای سلامتی

توکوفرول فواید بسیار زیادی برای سلامتی و حفظ جوانی دارد و به درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی بسیار کمک می‌کند.

1.دارای خاصیت ضد پیری و مراقبت از پوست است

مطالعات انجام‌شده در مورد خواص توکوفرول‌ها نشان داده است که این ترکیبات در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل می‌کند و از پوست در برابر بسیاری از بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. ویتامین E با مسدود کردن رادیکال‌های آزاد در بدن ما به کند شدن روند پیری بسیار کمک می‌کند.

2.از سلامت موهای شما مراقبت می‌کند

توکوفرول‌ها به عنوان یک ماده آنتی ‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی، می‌تواند در پوست سر برای ترمیم آسیب‌ها و تشویق رشد سالم موها استفاده شود. بسیاری از روغن‌ها، ژل‌ها و سرم‌های موی سر نیز به همین دلیل حاوی ویتامین E هستند.

3.باعث تقویت و توسعه عضلات می‌شود

توکوفرول می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، به بهبود رشد و قدرت عضلات کمک کند. همچنین گردش خون را تقویت کرده و دیواره مویرگ شما را تقویت می‌کند. این ویتامین به ترمیم DNA و همچنین بهبود فرآیندهای متابولیک بدن بسیار کمک می‌کند. تحقیقات همچنین نشان داده است که این ترکیبات رشد و نمو نوزاد را نیز بهبود می‌دهد.

4.به بهبود سلامت روان کمک می‌کند

برای از بین بردن مشکلات و دردهای عصبی به طور طبیعی، ویتامین E می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. توکوفرول از بروز آسیب‌های سلولی جلوگیری کرده و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند و بنابراین در درمان نوروپاتی نیز استفاده می‌شود.

5.باعث بهبود سیستم ایمنی و متابولیسم بدن می‌شود

توکوفرول نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما دارد. مصرف این ترکیبات به جلوگیری از توسعه نیتروزامین‌ها در بدن ما کمک می‌کند. نیتروزامین‌ها مواد سرطان‌زایی هستند که در معده از نیترات موجود در رژیم غذایی ما تشکیل می‌شوند. توکوفرول به بهبود روند متابولیک در بدن کمک کرده و همچنین از برخی از بافت‌های حساس بدن مانند پوست، کبد، چشم‌ها، سینه‌ها و بیضه‌ها محافظت می‌کند.

6.به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کند

انسداد در عروق کرونر گاهی اوقات می‌تواند باعث حمله قلبی شود و این انسداد در عروق با تغییرات اکسیداتیو کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن ایجاد می‌شود. در مطالعات انجام‌شده، نشان داده شده است که توکوفرول‌ها اکسیداسیون کلسترول LDL را در بدن محدود کرده و در نتیجه از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کنند.

7.با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند

ویتامین E محلول در چربی است، به این معنی که به ثبات غشای سلولی بسیار کمک می‌کند. محتوای آنتی ‌اکسیدانی بسیار بالای توکوفرول با محدود کردن تولید سلول‌های موجود در بدن از آن‌ها در برابر اثرات منفی رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

8.ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد

رادیکال‌های آزاد برای بدن ما بسیار مضر هستند، زیرا به سلول‌های بدن ما آسیب می‌رساند که احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و سایر بیماری‌های قلبی-عروقی را در بدن ما افزایش می‌دهد. توکوفرول‌ها در مبارزه با این رادیکال‌های آزاد و محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مزمن بسیار مفید است و کارایی بالایی دارد.

9.تولید هورمون‌های مفید را در بدن تقویت می‌کند

توکوفرول در ایجاد تعادل در سیستم غدد درون‌ریز و عصبی بدن کارایی دارد که در نتیجه به ایجاد تعادل هورمون‌ها در بدن بسیار کمک می‌کند. وجود این ترکیبات وزن سالم و بهبود علائم بیماری سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را تضمین می‌کند و خطر ابتلا به آلرژی، عفونت مجاری ادراری (UTI)، بیماری‌های پوستی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

10.کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)

توکوفرول به دلیل داشتن اثرات مفید بر علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مکمل‌های حاوی این ویتامین به تسکین مشکلاتی همچون اضطراب، استرس و گرفتگی عضلات کمک می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد.

11.از پیشرفت بیماری آب مروارید جلوگیری می‌کند

بیماری آب مروارید در نتیجه رشد غیرطبیعی عدسی چشم ایجاد می‌شود. این بیماری منجر به کدر شدن دید و نابینایی افراد مسن می‌شود. افرادی که مقدار زیادی ویتامین E مصرف می‌کنند وضوح عدسی بهتری در مقایسه با افرادی که مقدار مناسب این ویتامین را مصرف نمی‌کنند نشان داده‌اند. آنتی اکسیدان‌های موجود در ویتامین E، باعث کاهش و تاخیر در روند پیشرفت بیماری آب مروارید خواهد شد.

12.از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند

طبق یک مطالعه انجام‌شده، پتانسیل آنتی‌اکسیدانی بالای توکوفرول‌ها به افزایش عملکرد مغز و اعصاب بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند. همچنین ممکن است به بهبود حافظه و رشد مغز نیز کمک کند.

13.با بیماری کبد چرب مبارزه می‌کند

یکی از دلایل اصلی بروز بیماری کبد چرب یا کبد چرب غیرالکلی (NASH) کمبود ویتامین E در بدن است، بنابراین مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین E می‌تواند به بهبود و درمان بیماری‌های کبدی به شما بسیار کمک کند.

14.از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

یک مطالعه تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که توکوفرول به جلوگیری یا به تاخیر انداختن بیماری‌های قلبی بسیار کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی سکته قلبی، لخته شدن خون است و تحقیقات نشان داده است که توکوفرول به از بین بردن لخته‌های خون در بدن کمک می‌کند، که به نوبه خود برای جلوگیری از حملات قلبی بسیار مفید است.