صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۲۸۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازتاب: ضعف مدیریت فدراسیون تکواندو و تغییر کادر فنی تیم ملی تکواندو در آستانه المپیک بالاخره گریبان ایران را در حساس ترین مقطع ممکن گرفت و در بازهای المپیک لندن تکواندوی ایران که توقع می رفت حداقل صاحب دو نشان طلا با توجه به سبقه موفقیت این رشته در المپیک شود، با یک مدال نقره با بازیها وداع کرد تا روز چهارم المپیک با تلخی برای ایران آغاز شود.

پس از ناکامی باقری معتمد در کسب مدال طلا و کسب ناپلئونی نقره، یوسف کرمی در همین مبارزه نخست با یک شکست سنگین حذف شد و سوسن حاجی پور نیز که به سادگی می توانست صاحب حداقل مدال برنز المپیک شود، از گردونه رقابت ها کنار رفت تا درباره تجدیدنظر در راس مدیریت فدراسیون تکواندو که سالها راکد ماند، اندکی تامل بد نباشد!

 

در ادامه اما نوبت به کشتی آزاد به عنوان آخرین رشته ورزشی که نمایندگان ایران در المپیک لندن در ان رقابت می کنند، رسید تا حسن رحیمی آزادکار وزن 55 کیلوگرم کشورمان پس از یک پیروزی، در دور دوم شکست بخورد و به یک چهارم نهایی نرسد و در ادامه نیز کشتی‌گیر هندی مقابل حریف گرجستانی باخت تا رحیمی شانس کسب مدال برنز را هم از دست بدهد و از گردونه رقابت های المپیک حذب شود. در ادامه اما صادق گودرزی آزادکار وزن 74 کیلوگرم با پیروزی در نخستین مبارزه اش به یک چهارم نهایی رسید.

 

 

 

صادق گودرزی به فینال المپیک رسید: مدال های ایران در المپیک دو رقمی شد
صادق گودرزی ملی پوش وزن 74 کیلوگرم ایران در نخستین پیکار خود در رقابت‌های المپیک مقابل ترزیف از بلغارستان به روی تشک رفت و در دو تایم (5-0، 3-1) برد و به جمع هشت کشتی‌گیر برتر وزن راه یافت.

در تایم نخست گودرزی در دقیقه‌ی اول به پای حریفش رسید و او را خاک کرد و نخستین امتیاز را گرفت و در ادامه با سرزیربغل یک امتیاز دیگر گرفت و دو فتیله پیچ هم اجرا کرد که یکی از آنها روی کف دست بود و 5 امتیاز گرفت.

در تایم دوم در حالی که ترزیف توانسته بود به پای کشتی‌گیر ایران برسد، گودرزی بود که کنده حریف را کشید اما رئیس تشک دو امتیاز داور را نداد. در ادامه گودرزی خاک کرد و یک امتیاز گرفت و این تایم را برد. در لحظه‌های پایانی هم گودرزی خودش در خاک حریف خوابید تا زمان سپری شود.

 

آزادکار وزن 74 کیلوگرم ایران با پیروزی مقابل سوسلان تگی‌اف از ازبکستان در دو تایم (3-0، 1-1) به پیروزی رسید.

در تایم اول گودرزی به زببایی یک زیریک خم گرفت و بلافاصله بارانداز هم اجرا کرد و 3 بر صفر پیش افتاد. در ادامه نیز به خوبی کشتی را اداره کرد و وقت اول را به سود خود به پایان داد. در تایم دوم گودرزی در حالی که فعال‌تر نشان می‌داد یک لحظه غفلت کرد و خاک شد، اما در ادامه خاک کرد و یک امتیاز گرفت و برد.

آزادکار وزن 74 کیلوگرم ایران در نیمه نهایی مقابل حریف مجاری خود گابور هاتوس در دو تایم (2-0، 2-0) به برتری رسید.

در وقت نخست گودرزی با زیرگیری بی نقص خود به پاهای حریف رسید و یک امیتاز گرفت و در ادامه با تکرار این حرکت دومین امتیاز را نیز به دست آورد.

در وقت دوم باز هم زیرگیری های گودرزی ادامه پیدا کرد و یک امتیاز گرفت. در ادامه باز هم گودرزی زیر گرفت و حریفش را به بیرون از تشک برد و امتیاز دوم را گرفت.

 

در آن سوی جدول رقابت ها، جردن باروفس آمریکایی، قهرمان جهان در سال 2011 با پیروزی مقابل دنیس چارگوش نامدار به فینال رقابت‌ها رسید. باروفس در این این دیدار در تایم‌های اول و سوم به برتری رسید اما تایم دوم را به حریف روس خود واگذار کرد.

کشتی پایانی وزن 74 کیلوگرم ساعت 23:20 به وقت تهران برگزار خواهد شد. گودرزی سال گذشته در فینال رقابت‌های جهانی استانبول مقابل وی تن به شکست داد و نقره گرفت.

 

 

 


رحیمی باخت و به یک چهارم نهایی نرسید
حسن رحیمی در نخستین کشتی خود در این وزن مقابل بایاراجین ناران باتار از مغولستان قرار گرفت و در دو تایم (2-0، 3-0) به برتری رسید.

رحیمی در تایم اول با احتیاط کار را دنبال کرد و هیچ یک از دو کشتی‌گیر حتی اقدام به زیرگیری نکردند. در حالی که چیزی نمانده بود کار به کلینچ کشیده شود، رحیمی به زیبایی زیرگیری و پس از آن یک بارانداز یک امتیازی اجرا کرد و وقت اول را 2 بر صفر برد.

در تایم دوم نیز در حالی که ناران باتار اقدام به زیرگیری کرده بود، رحیمی بود که به پای حریف رسید و یک امتیاز گرفت و یک بار دیگر هم این کار را تکرار کرد و دو امتیازی شد. مهارت رحیمی در زیرگیری ادامه پیدا کرد و امتیاز سوم هم به دست آمد تا خیالش از بابت این پیروزی راحت شود.

 

رحیمی در یک هشتم نهایی و در دومین پیکار مقابل حریف هندی در سه تایم (1-0، 0-1، 1-1) شکست خورد و به جمع هشت کشتی‌گیر برتر این وزن نرسید. در ادامه نیز کشتی‌گیر هندی مقابل حریف گرجستانی باخت تا رحیمی شانس کسب مدال برنز را هم از دست بدهد و از گردونه رقابت های المپیک حذب شود.

رحیمی در تایم اول در ثانیه‌های پایانی یک زیرگیری دیگر انجام داد و یک امتیاز گرفت.

در تایم دوم اما دو کشتی‌گیر امتیازی از هم نگرفتند و کار به کلینچ کشیده شد که بخت با رحیمی یار نبود و کومار پای او را در اختیار گرفت و رحیمی را خاک کرد و این تایم را برد.

در وقت سوم رحیمی بار دیگر زیرگیری انجام داد و در حالی که کومار تلاش می‌کرد خاک نشود، او را از تشک بیرون برد و یک امتیاز گرفت، اما لحظاتی بعدش خودش هم خاک و کار مساوی شد و با توجه به اینکه امتیاز آخر را حریف هندی گرفته بود این تایم را باخت و حذف شد.

 

ملی‌پوش وزن 55 کیلوگرم کشتی آزاد که در دور دوم، باخت غیرمنتظره‌ای مقابل حریف هندی‌اش داشت، در مورد این مسابقه گفت: من در دور اول کشتی گرفته بودم و این کشتی‌گیر هندی استراحت کرده بود. وقتی کشتی اول را بردم بلافاصله نام مرا برای مسابقه‌ی دوم خواندند که نمی‌دانم چرا این‌طور بود. در این فاصله حتی نتوانستم حرکت کششی انجام دهم و بدنم برای کشتی دوم ریکاوری نکرده بود. این در حالی بود که حریف هندی‌ام در دور اول استراحت کرده بود و با انرژی زیادی روی تشک آمد.

 

رحیمی هم‌چنین گفت: حریف هندی‌ام چندان خوب نبود و تنها زور داشت اما من هرچه در توان داشتم گذاشتم اما بدنم برای کشتی دوم ریکاوری نشده بود. فکر نمی‌کنم این هندی به فینال برسد.

 

 

 



شکست سنگین یوسف کرمی در المپیک!
درادامه رقابتهای تکواندو در وزن 80- کیلوگرم مردان یوسف کرمی با نتیجه 8 بر 2 مقابل "نیکلاس گارسیا" نفر پنجم رنکینگ جهانی از اسپانیا شکست خورد.

در راند نخست کرمی حملات بیشری انجام داد، اما ضربه‌هایش از دور پرتاب می‌شد و روی هوگو نمی‌نشست. در ثانیه‌های پایانی کرمی یک امتیاز گرفت و در پایان وقت نخست پیش افتاد. در وقت دوم کرمی یک ضربه به هوگو و یک ضربه به سر دریافت کرد و 4 بر یک عقب افتاد و تایم دوم هم به پایان رسید.

در وقت سوم باز هم کرمی ضربه سر دریافت کرد و 7 بر یک عقب افتاد تا کارش سخت شود. ضربات متعدد از سوی حریف کرمی امتیازات او را به هشت رساند تا کرمی مقابل این تکواندوکار بلندقامت 24 ساله اسپانیایی که تاکنون بارها مقابل تکواندوکاران ایرانی شکست خورده بود، با اختلاف زیادی ببازد.

این اسپانیایی سال 2008 در مسابقه‌های یونیورسیاد بلگراد با نتیجه 8 بر 7 به روح‌الله طالبی باخت. وی در مسابقه‌های انتخابی المپیک لندن در باکو نیز در دیدار نیمه نهایی 7 بر 3 به یوسف کرمی بازی را واگذار کرد. البته این اسپانیایی در همین رقابتها با "سارمینتو" ایتالیایی هم باخت تا سهمیه را نگیرد هرچند در مسابقات قهرمانی اروپا که چند ماه بعد برگزار شد با یک شکست و یک پیروزی سهمیه حضور در لندن را کسب کرد.

قهرمان نوجوانان اروپا در باکو 2005، نقره قهرمانی اروپا 2008، نقره قهرمانی جهان 2009 دانمارک، برنز قهرمانی اروپا 2012 از جمله مقام های گارسیا است.

 

این در حالی است که درآغاز رقابتهای تکواندو در وزن 80- کیلوگرم مردان "استیون لوپز" دارنده دو مدال طلا و یک برنز المپیک با نتیجه 3 بر2 مقابل " رامین عزیزاف" نفر اول رنکینگ جهانی از آذربایجان شکست خورده و شانس قهرمانی را از دست داده بود. خواهر او دیانا لوپز نیز روز گذشته با قبول شکست در رقابت‌های زنان از دور رقابت‌ها کنار رفت. لوپز در دنیای تکواندو پرافتخار‌ترین ورزشکار به شمار می‌رود و پس از او ساعی قرار دارد.

 

تکواندوکار وزن 80- کیلوگرم ایران در بازی المپیک لندن پس از شکست سنگین برابر گارسیا اسپانیایی در نخستین مسابقه اش اظهار کرد: اشتباه خودم بود که باختم، هنوز هم نمی‌دانم که چرا اینطور شد. در مسابقات کسب سهمیه المپیک با همین اختلاف امتیاز حریف خود را شکست داده بودم اما نمی‌دانم که چرا این جا اینگونه باختم. خودم هم مانده‌ام که چه بگویم و چه شده، شاید مصلحت این گونه بوده. از کسانی که شب و روز مرا دعا کردند عذرخواهی می‌کنم.

دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک 2004 آتن در پاسخ به این سوال که آیا اگر مهماندوست هنوز هم سرمربی تیم ملی بود آیا می‌توانستی به مراحل بالاتر بروی و این جا شکست نخوری؟ گفت: اصلا به این چیزها ارتباطی ندارد. موفقیت یک تیم به یک نفر نیست. مربی من تمام تلاش خود را در تمرینات انجام داده بود و دیگر این جا می‌خواست چه کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: تا روز گذشته در تمرینات بسیار خوب تمرین می‌کردم و شرایط خوب بود. شاید خوم را چشم زدم. گروه ما گروه سختی بود. اما کسی که برای مدال طلای المپیک آمده باشد این چیزها نباید برایش مهم باشد.

 

روزنامه آ.ب.ث، در همین باره گزارش داد، گارسیا گفت: پیکار سنگینی بود. واقعا احساس می کنم پاهایم سنگین شده اند. کلید موفقیتم مقابل نماینده ایران، صبر و حوصله بود. منتظر فرصت ماندم تا ضربات نهایی را وارد کنم.

 

براساس این گزارش پدر، مادر، خواهر، برادر، پدر و مادربزرگ و عموی گارسیا در سالن محل انجام بازی حضور داشتند و از او حمایت کردند. همچنین جوئل و بریجیت، دو قهرمان طلایی و نقره‌ای اوزان 58 و 49 کیلوگرم از روی سکوها جدال حساس وی و نماینده مطرح ایران را تماشا کردند.

 

 

 

مهماندوست: غرور ایرانی‌ها را با خاک یکسان کردند / آقایان جوابگوی نتایج باشند
رضا مهماندوست در مورد نتایج کسب شده تکواندوکاران در مسابقات المپیک 2012 لندن گفت: در گذشته زمانی که تکواندوکاران ما در مسابقات مختلف وارد زمین می‌شدند تمام جمعیت به افتخار آنها بلند می‌شدند و کف می‌زدند اما امروز غرور ایران را با خاک یکسان کردند.

وی در مورد شکست یوسف کرمی در نخستین دیدار خود مقابل حریف اسپانیایی گفت: حریف کرمی 4 بار به ایرانی‌ها باخته بود. وی در مسابقات کسب سهمیه المپیک در باکو مقابل کرمی با نتیجه 7 بر 3 شکست خورده بود، اما نمی‌دانم چطور شد که کرمی چنین شکستی را قبول کرد.

سرمربی سابق تیم ملی اظهار داشت: زمانی که مرا از سمت سرمربیگری برکنار کردند عالم و آدم به رئیس فدراسیون تکواندو اعلام کرد کار اشتباهی کرده، اما پولادگر به حرف هیچ‌کس گوش نداد تا اینکه این اتفاقات رخ داد.

مهمان‌دوست افزود: مردم انتظار کسب دو طلای المپیک را از تیم ملی تکواندوی ایران داشتند که متاسفانه تکواندو نتوانست دل 75 میلیون جمعیت را شاد کند. این در حالی است که من قول دو مدال طلا در المپیک لندن را داده بودم.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو در مورد نتایج کسب شده در مسابقات قهرمانی آسیا گفت: در مسابقات آسیایی قهرمانی را از دست دادیم، اما برایمان درس عبرت نشد. تکواندوی ایران 3 دوره قهرمان آسیا شده بود، اما چند ماه گذشته پس از دست دادن عنوان قهرمانی آسیا مسئولان اعلام کردند تیم ملی تیم اصلی نبود بلکه تیم امید بود.

وی در مورد شکست کرمی در مسابقات آزمایشی المپیک تاکید کرد: کرمی در مسابقات ‌آزمایشی المپیک به آرون کوک 10 بر 5 می‌بازد و در المپیک هم چنین نتیجه‌ای کسب می‌کند. همان موقع زنگ خطر به صدا در آمد، اما چه کسی گوشش بدهکار این حرف‌ها بود. مسئولان فدراسیون تکواندو باید جوابگوی نتایج کسب شده در المپیک لندن باشند.

مهمان‌دوست در مورد نحوه مبارزات معتمد مقابل حریفانش گفت: معتمد هم روز گذشته مبارزات خوبی انجام نداد. به نظرم محمد نیز شانسی مدال نقره گرفت و نزدیک بود مقابل حریف برزیلی شکست بخورد اما به هر حال خوشبختانه مدال نقره را کسب کرد.

وی در پایان گفت: کارشناسان بعدها در مورد این موضوع صحبت خواهند کرد و قطعا داور بازی معتمد و تکواندوکار برزیلی محروم خواهد شد.

 

 



شکست حاجی‌پور در نخستین پیکار در المپیک
سوسن حاجی پور نماینده تکواندو ایران در بخش بانوان نیز حذف شد.

 

در تایم اول سوسن حاجی‌پور در حالی که یک بر صفر عقب بود، به خوبی توانست یک ضربه سر بزند و 3 امتیاز بگیرد اما در ادامه خودش نیز یک ضربه دریافت کرد که با اعتراض مربی ایران این امتیاز پس گرفته شد و حاجی‌پور در پایان تایم دوم 3 بر پیش افتاد.

در تایم سوم حاجی‌پور یک ضربه دریافت کرد و کار مساوی شد. نماینده‌ی تکواندوی ایران به زیبایی امتیاز چهارم را گرفت اما در ثانیه‌های پایانی باز هم امتیاز داد و کار به راند طلایی کشیده شد.

در راند طلایی حاجی‌پور یک ضربه دریافت کرد، اما مربی ایران اعتراض کرد و سه امتیاز برگردانده شد که این بار مربی استرالیا اعتراض کرد و فایده‌ای نداشت. پس از شروع بازی باز هم حاجی‌پور ضربه دریافت کرد و باخت.

تکواندوکار وزن 67- کیلوگرم بانوان ایران در المپیک پس از شکست در حالی که به شدت ناراحت بود و گریه می‌کرد، گفت: تقصیر خودم بود که باختم. تاکتیکم برای این مبارزه اشتباه بود. در راند طلایی فکر کردم که ضربه نهایی را من زده‌ام، اما این طور نبود.

حاجی پور گفت: برای رسیدن به اینجا خیلی خوب تمرین کرده بودم، اما نمی‌دانم چه شد که این بهترین فرصت را از دست دادم.

 

 

 

حذف آرزو  حکیمی در کایاک 200 متر المپیک
در چهاردهمین روز المپیک، آرزو حکیمی نیز از رقابت‌های المپیک در ماده کایاک 200 متر حذف شد.

پاروزن المپیکی ایران در گروه دوم با هفت قایقران رقابت کرد و با ثبت زمان 44 ثانیه و 576 هزارم ثانیه آخر شد و به نیمه نهایی نرسید.

در این گروه شش پاروزن دیگر توانستند به مرحله‌ی نیمه پایانی راه پیدا کنند! قایقرانان اسپانیا، لهستان و صربستان با ثبت بهترین زمان‌ها در رده‌های اول تا سوم ایستادند.

 

 



رنکینگ جهانی منتشر شد/ صعود 13 پله‌ای نوشاد عالمیان و سقوط شهسواری
رنکینگ بازیکنان جهان در ماه اوت 2012 پس از مسابقات المپیک لندن منتشر شد. در این این رنکینگ نوشاد عالمیان که موفق شده بود در المپیک لندن دو پیروزی با ارزش مقابل استرلیا و هنگ کنگ و با باخت به تیموبول حذف شود، موفق به صعود 13 پله ای شد.

عالمیان در مجموع از آوردگاه المپیک 49 امتیاز برای خود ذخیره کرد که بیشترین سهم آن پیروزی مقابل تانگ پنگ هنگ کنگی بود. هم اکنون نوشاد عالمیان با 13 پله صعود در مکان 64 بازیکنان جهان قرار گرفته است. ندا شهسواری دیگر بازیکن المپیکی کشورمان بدلیل باخت به اوشونایکه نیجریه ای و کسر سه امتیاز از او با 11 پله سقوط در مکان 502 قرار گرفت.

 



دیگر بازیکنان ایران در بخش مردان نیز نتایج مثبتی در این رده بندی داشتند. محمدرضا اخلاق پسند بدون تغییر همچنان در مکان 262 قرار دارد، افشین نوروزی، نیما عالمیان، مهران احدی، میدیا لطف الله نسبی و واحد مالمیری هر کدام به ترتیب با 3 ، 2 ، 6 ، 3 و 7 پله صعود در مکان های 275 ، 296 ، 346 ، 415 و 435 جای گرفتند. پوریا عمرانی ملی پوش جوان کشورمان نیز با 30 پله صعود در رتبه 560 این رده بندی قرار گرفت.

اما بازیکنان ملی پوشان بزرگسال کشورمان در این رده بندی سقوط کردند که بر این اساس محجوبه عمرانی با 2 پله سقوط در رده 549 ایستاد ، پریسا صمدی و مریم صامت نیز هر کدام با 5 و 7 پله سقوط رتبه های 656 و 714 را به خود اختصاص دادند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
از همتون ممنونم که پا به عرصه جهانی گذاشتید چه انهایی که مدال اوردند و چه نیاوردند مهم این هست که با تلاش و همت وغیرت پا به این عرصه المپیک گذاشتید