پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایلنا: معینالدین سعیدی درباره استفاده از دوربین برای شناسایی افراد کم حجاب و بیحجاب در کشور و این آیا از این تجهیزات نمیتواند در مواردی مشابه استفاده کرد، گفت: این نحوه اولویتبندی موضوعات و نگاه به مسائل کشور به نظر من اساسا مشکل دارد، مشخصا در این خصوص که تاکید داشتهاند از ۲۶ فرودین این کار را انجام خواهند داد.
نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ظرفیتهای نرمافزاری ما آسیبهای جدی دارند چه بسا مشکلات فنی دارند که منجر به یکسری چالشهای اجتماعی خواهد شد. از سوی دیگر اگر این ظرفیتها تا این اندازه به تعبیر آقایان میتوانند کشف جرم انجام دهند، چرا ما درحال حاضر پدیده مسمومیت دختران که اخیراً موج دومش هم آغاز شده است را باز هم شاهد هستیم؟ چرا از آنها برای این مسئله استفاده نمیشود؟ چرا برای بسیاری از بزهها و جرائم آشکاری که در کشور اتفاق میافتد، این ظرفیتهای نرمافزاری و دوربینها کمک حال نیستند؟
وی تاکید کرد: به تعبیر حضرت آقا کشف حجاب یک حرام سیاسی و دینی است و ضمن اینکه معتقدم برخی از افراد به صورت سازمان یافته و در ارتباط با رسانههای و شبکههای جاسوسی معاند میخواهند هنجارشکنی کنند و فلسفه حجاب را زیر سوال ببرند، قطعا باید برخورد شود اما قاطبه مردم ما به تعابیری که امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی داشتند و دارند اینگونه نیستند و به نظر من چنین اولویتهایی به شدت آسیبزا است و نگاه امنیتی به این موضوع مسائل و مشکلات بیشتری را ایجاد میکند. مضاف بر اینکه بسیاری از نهادهای فرهنگی و مذهبی که اعتبارات کلانی از بودجه کشور را به خودشان اختصاص دادهاند، باید پاسخگو باشند که چرا در بحث تبین فلسفه حجاب کوتاهی کردهاند نه اینکه پرسشگر باشند.
سعیدی درباره اینکه رئیس قوه قضائیه در اظهارنظری تاکید کردند در مسئله حجاب بگیر و ببند جواب نمیدهد اما شاهد برخی از رفتارهای تند و اظهارنظرها از تریبونهای عمومی هستیم، چقدر ضرورت دارد تصمیمگیران در مسئله حجاب این نگاه را داشته باشند، گفت: متاسفانه یکی از چالشها و آسیبهای کشور همین نگاه برخی از تندروها به موضوعات و مسائل کشور است. حتما به خاطر دارید بعد از اتفاقات پائیز سال ۱۴۰۱ بسیاری بر طبل اعدام و خشونت میکوبیدند اما رهبری عفو عمومی را اعلام فرمودند، آنجا اگر یادتان باشد خیلیها بعد از این که آقا عفو عمومی را عنوان کردند تازه از فرمایشات ایشان استقبال کردند در موضوع حجاب هم کماکان این نگاهها وجود دارد و آسیب میزند.
وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه حمایت از زنان، عنوان کرد: همین امروز شاهد تصویب این لایحه بودید خوشبختانه ما در مجلس شورای اسلامی لایحهای که دولت در بحث حمایت از بانوان در برابر آسیبهای اجتماعی فرستاده بود را بررسی کردیم و همراهی بسیاری خوبی را قاطبه نمایندگانی مجلس با این موضوع داشتند و من فکر میکنم پیام بسیار خوبی درباره نوع نگاه مجلس به بانوی ایرانی مخابره شد.
سعیدی ادامه داد: برخی افراد کماکان نظرات خودشان را میدهند اما آنچه که مهم است نظرات کلی نظام است و من امیدوارم چنین نحلههای فکری تاثیری در رویکرد اصلینظام در بحث فلسفه حجاب نداشته باشند و به اعتقاد من حتما باید یک تفکیکی بین حجاب و عفاف قائل باشیم چراکه این دو مقولههای متفاوتی هستند زیرا بانوی ایرانی فارغ از بحث پوششی که دارد، حیا و عفتش زبانزد همه جهان است لذا فکر میکنم در این راستا حجاب معنیاش عفاف نیست.
نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی افزود: من از استانی میآیم که صددرصد بانوان بلوچ حتی اگر اسحله روی شقیقه آنها بگذارید که شما اندکی حجاب خودتان را عقبتر ببرید، قبول نمیکنند چرا که این برخاسته از اختیار و انتخاب خودشان است و به این موضوع قائل هستند اصلاً زیبایی فلسفه حجاب به رسمیت شناختن حق انتخاب زن ایرانی است.
وی اظهار داشت: باز هم تکرار میکنم با آن افرادی که حساب شده با رسانههای معاند ارتباط دارند و میخواهند هنجارشکنی کنند قطعا باید برخورد لازم اتفاق بیفتد اما این صحبتهایی که از تریبونهای مختلف مطرح میشود، درست نیست. شما حرکت بسیار زشت فردی را در استان خراسان رضوی با ۲ بانوی بیحجاب ملاحظه کردید، نتیجه و خروجی چیست؟ کجای این رفتارها با اخلاق، انسانیت و آموزههای نورانی اسلام همخوانی دارد؟
سعیدی تاکید کرد: من کماکان معتقدم اولولیت همه مسئولان باید معیشت و اقتصاد باشد و کسانی که در این حوزه کمکاری میکنند، برای فرافکنی و انحراف ذهن مردم از کمکاری خودشان در بحثهای معیشتی چه بسا چنین موضعاتی را بولد میکنند که مهمترینش تقابل مردم با مردم خواهد بود که ابداً پذیرفتنی نیست. به اعتقاد من اگر بنا است از ظرفیتهای نرمافزاری استفاده کنیم، اولویت حوزههای نظامی و انتظامی را در جهت مسائل بسیار مانند بزهکاری، دزدی، کیفقاپی و زورگیری و عوامل مسمومیت دختران دانشآموز بگذاریم نه مسائلی که اخیراً مطرح میشود.